Kalkholdig sand og røtter

Jeg har en sand som har høyt kalkinnhold. Men noen som vet hva som skjer hvis jeg har oppi røtter? "Damen" i butikken sa at det vil gjøre vannet ustabilt. Stemmer dette? Akvariet er lite, 54L.
Det avhenger av hva du vil oppnå. Siden du har kalkholdig sand, antar jeg at du ønsker å ha høy ph? Kalken i sanden gjør at vannet holder en stabil høyere ph enn hva det ville gjort med kalkfri sand, ettersom kalk hever ph.

Røtter er forskjellige mht virkningen de har på vannet. Enkelte røtter av den typen vi kjøper i zoobutikker har en viss ph-senkende virkning pga de inneholder garvesyre.

Jeg har masser av røtter, og ser at det er litt variasjoner ute og går. De røttene vi får kjøpt i zoobutikker, er fra såkalte "hard wood" treslag, som er veldig harde i veden og har høyt innhold av garvesyre. Disse to tingene gjør at de råtner svært langsomt under vann. To typer treslag som er vanlige å få kjøpt som røtter er teak og mahogny.

Noen røtter har åpenbart høyere innhold av garvesyre enn andre, da de påvirker ph mer. Ph senkes av garvesyren, og vannet i akvariet får lavere ph enn kranvannet har. I mine akvarier, ca 20, er det kun 2 røtter blant alle de jeg har som åpenbart påvirker vannet og senker ph. Spesielt de første månedene var "lekkasjen" av garvesyre stor, og senket ph gjerne ned på 5- og 6-tallet. Nå har det stabilisert seg, etter ca ett års drift og påvirkningen av ph er ikke særlig stor lenger.
Takk Jeg er ute etter å ha en ph på 8-9, så kanskje jeg skal droppe røttene. Hva annet "levende" passer til dette? Syntes det blir litt kjedelig med bare sand og stein..
Det finnes jo kunstige røtter ? De påvirker jo ikke vannet.
Noen av de som finnes å få kjøpt, er ganske naturtro egentlig. Men om jeg ikke husker helt feil, er de gjerne ganske store, de kunstige røttene. Det går jo ikke så bra i en liten 54 liter... Men kanskje andre har sett mindre typer eller har noen forslag.

Har du vurdert "forstenet tre"? Lekre stein!

Bare se hva Håvard har fått til med den steintypen!

Røtter trenger ikke å senke pH særlig.
Det er mengden røtter kombinert med mengden karbonater som frigjøres i vannet som bestemmer hvor pH legger seg.

En må nesten prøve seg fram, noen ganger kan en får rette verdier. noen ganger ikke.
Det er så inni hampen mange faktore som spiller inn, at en skjelden vet eksakt hvilken effekt både røtter og innholdet av CaCo3 i bunnlaget vil ha på vannet.
Jeg fant et eksempel på kunstige røtter (polyester) hos Aquamanias, og du finner den her. Men som nevnt ovenfor, de er ofte litt store, og denne oppgis å være 35 cm... det blir nok for stort for en liten 54 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap