Corydoras aeneus egg

har akkurat stått å flytta masse egg så ikke skalarene skulle spise dem, så nå er de i egen tank. men leste her at de må ha en "luftestein" og så lurte jeg på hva er det?
Om det er optimalt å flytte cory eggene etc. skal jeg ikke uttale meg noe om. Men luftestein er en som sagt "stein-lignende" sak som du kobler til en luftepumpe via slange - denne avgir nå en del luftbobler i karet.

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=657&HKatID=][/URL]
Luftestein fungerer jo ikke alene, den må drives av en luftpumpe. Fra luftpumpen går luften gjennom en luftslange og ned i brusesteinen (kalles både luftestein og brusestein) der luften strømmer ut og bobler opp til overflaten igjen i form av små brusende bobler.

Luftesteiner brukes ganske enkelt fordi i stillestående vann uten lufting, vil eggene sannsynligvis råtne eller mugne.

Vannoverflate i bevegelse (når overflaten på vannet kruser seg eller beveger seg) opptar oksygen som fordeles ned i vannmassene. Stillestående vann gjør ikke det.

Du sier du har flyttet eggene til en egen tank, mener du da akvarium? Da er det kanskje et filter der også? Da trenger du ikke brusestein, det holder at du f.eks. retter utblåset på filteret i retning eggene slik at de hele tiden får friskt vann over seg.
er en 5-10 liters tank med en liten pumpe i... holder det tror du?
Flytting av c.aeneus-egg
Jervel
Om det er optimalt å flytte cory eggene etc. skal jeg ikke uttale meg noe om.

Det kan jeg... Har noen c.aeneus som går i en 64liter sammen med c.paleatus og aeneusene legger egg som noen gale hver gang jeg bytter vann og erstatter dette med vann som er noen få grader lavere...
Legger egg på planter og glass. Eggene som ligger på glasset, klekkes i akvariet, og jeg ser de aldri mer. Plantene deriomt, tar jeg ut plantene og setter i et 128liters kar som jeg har definert som cory-yngelkar nå, ettersom bestanden nå teller tre-fire kull og spenner seg fra nyklekkede egg til halvanne cm. Har en utvendig eheim som sørger for sirkulasjon. Har to voksne eplesnegler og tre kull med småsnegler, samt to klaser, så dette er et kar de virkelig trives i. Har du lyst at de skal vokse opp, så bør du ta de ut av karene..

De voksne coryene ser heller ikke forskjell på nyklekket yngel vs. artemia vs mygglarver :P Der går alt ned
hei jeg har flyttet ca 500 egg over i en tank med ei pumpe i...
er nok ikke alle som overlever men er litt gøy uansett siden dette er første gangen jeg har fått dem til å legge egg på det året jeg har hatt disse fiskene
Vel, hvis pumpen i yngeltanken skal ha noen funksjon, bør den jo være med innkjørt filtermateriale. Ellers har den jo ingen funksjon mht fjerne giftstoffene som oppstår når det er tid for å begynne matingen av yngelen.

Corydoras-yngel klekkes med plommesekk, og de skal ikke mates de første to dagene mens de forbruker plommesekken sin. Den tredje dagen, når du tydelig ser at plommesekken er borte, kan du forsiktig mate i små mengder. Overfòring er vanlig, og det dreper mere yngel enn litt lite mat gjør

Maten du gir bør du knuse eller hakke opp så det er bittebittesmå partikler, slik at de små ynglene greier å spise det. Corydoras aeneus er enkle å få til, og yngelen er ikke kresen i matveien. Jeg bruker finknust diskusgranulat som fòr til Cory-yngel, dersom jeg ikke orker å klekke levende artemia til dem
Jeg legger noen korn av diskusfòret i lokket på boksen, og så knuser jeg det til pulver med undersiden av bladet på en teskje. Så er det bare å bløte det opp noen sekunder i vann, og gi det til yngelen.

fikk også egg av de samme som deg i går. fikk reddet ut noen egg før de var spist når jeg kom hjem fra jobb i dag. flyttet de over i en fødekasse i akvariet.
Går det bra? bør jeg legge oppi luftestein oppi den?noe annet?
Ricky75
fikk også egg av de samme som deg i går. fikk reddet ut noen egg før de var spist når jeg kom hjem fra jobb i dag. flyttet de over i en fødekasse i akvariet. Går det bra? bør jeg legge oppi luftestein oppi den?noe annet?

Er det fødekasse og god sirkulasjon, så vil det ikke være noe problem.. .Men har du dårlig sirkulasjon kan en luftestein gjøre susen! Er det dårlig sirkulasjon vil det fort begynne å komme mugg på eggene...
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap