Forskjell på bioballer?

Ser på nettbutikkene at det er forskjellige typer bioballer.

Er det noen forskjell i effektivt eller er det samme hva jeg velger?

Har tenkt å fylle opp en Fluval FX-5 med bioballer.





Forskjell er det garantert, både på hvor mye vann de slipper gjennom, og hvor mye bakterier de kan huse.
Har selv studert noen få av de etterhvert enorme mengdene det er av slike, og foretrekker aquamedic sine.
Kan ikke helt sette fingeren på hvorfor, men sånn er det bare
BJH
Har tenkt å fylle opp en Fluval FX-5 med bioballer.


Personlig vil jeg ikke anbefale deg det. Har nettopp plukket ut bioballene fra min FX5, og erstattet dem med "vanlige" filtermatriale fra Eheim. Det ble en stor forskjell på effekten på bla partikkelfjerning
Aquamedic sine ser jo tøff ut.
Utseendemessig så hadde jeg valgt de

Hvis jeg går for Eheim-oppsett og skjønner bruksanvisningen riktig.
Så blir det efimech i den øverste kurven og Ehfisubstrat pro i de to nederste kurvene på Fluval fx5.
Har jeg fått med meg alt eller er det noe jeg har glemt?

BJH
Aquamedic sine ser jo tøff ut. Utseendemessig så hadde jeg valgt de:-) Hvis jeg går for Eheim-oppsett og skjønner bruksanvisningen riktig. Så blir det efimech i den øverste kurven og Ehfisubstrat pro i de to nederste kurvene på Fluval fx5. Har jeg fått med meg alt eller er det noe jeg har glemt?

Ser ikke det enorme behovet for ehfimech, da dette er ett filtermedie som skal sørge for masser av turbulens i vannet.
Filtermassen må da være plassert slik at dette er det første som møter vannet.
Med FX5, er vel svampene det første som er i kontakt med vannet (ikke umulig at svampene er siste ledd, har ikke plukka på Fx5)
Da har jeg fått tid til å studere Fluval fx5.
Det ser ut som vannet kommer inn nede, går oppover gjennom svampene på utsiden av kurvene. For så å gå i gjennom øverste kurv, mellomkurven og til slutt nederste kurv.

Droppet Ehfisubstrat pro siden den blir dyr å kjøpe i butikken.
Droppet også bioballer siden jeg hadde lavagrus liggende.

Fylte alle kurvene med lavagrus. Den nederste kurven passet jeg på at lavagrusen var så stor at den ikke kunne ut gjennom bunnen på kurven.
Dette for å unngå at pumpen skulle bli ødelagt.

Har brukt/bruker lavagrus , men det er første gangen jeg bruker dette filtermedie i et utvendig filter.

Skal bli spennende å se hvordan det går over lengre tid.

Kommet fram til noen konklusjon om lavagrus i filteret ditt?
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap