Kjøpte nye planter, men hvilke?

jeg kjøpte noen planter men de i butikken visste ikke no serlig men de hadde en bok med d var kun greske navna, så jeg lurte på om de snille folkene på akvaforum kunne svare.

har ikke skrivi her på lenge men nå trenger jeg hjelp

PS. Tar imot alle tips
dette var bare raske bilder før jeg festa dem.
si ifra hvis dere vil ha nye bilder men d kommer ikke noe da før imorra fordi nettop slukka lyset, det skrus ikke på før 12 imorra.

Inaktiv bruker
Er litt usikker på den første, men tipper det er en fredslilje. Det er en stueplante. Den andre er er variant av dracaena og egner seg ikke i akvarium. Den siste er vasspest (egeria densa).
egner ike seg i akvarium hva mener du da??
er d ikke akvarie plante??
Inaktiv bruker
Den kan klare seg noen måneder under vann, og så vil den begynne å råtne.
1: Anubias
2: Ukjendt (ikke dracaena saderiana hvis det er den du mener)
3: Vasspest
d første kan godt være freds lilje for hu i butikken sa at den planta ligna litt på fredlilje sa hun. så er nok det.
og vasspest tror jeg d er.

men den du sa ikke kom til å greie seg.
den fins jo i hel grønn, jeg husker jeg hadde den helgrønne visste aldri navnet, men den holdt jo da lenge.


men takk for de fine svarene da hvertfall.
og svarer på de eventuelt nye spørsmålene imorra god natt alle.
Inaktiv bruker
RunarH
2: Ukjendt (ikke dracaena saderiana hvis det er den du mener)


Nei mente ikke den, men en annen variant av dracaena. Det finnes jo så mange forskjellige.

Kan også være glyceria maxima variegata. Uansett er det nok en sumpplante.
En venn av meg har den også. Det er nok en sumpplante ja.
de sa at i butikken så var d en mørkegrønn en også som ikke var sp lys.
Det ser ut for meg som om dette kan dreie seg om enten Dracaena marginata, som kommer i utrolig mange fargeverianter. Disse har jeg sett til salgs som vannplanter, men dette er en plante som ikke vil overleve i et terrarium en gang.

Eller det kan vere en Ophiopogon japonicus, som også finnes i flere fargevarianter. Dette er egentlig en hageplante, men den kan brukes i et terrarium, men vil ikke på sikt greie seg helt under vann. Denne kan leve mange måneder under vann, før den dør.

Se etter hvordan stengelen ser ut. Kommer det en treaktig stengel opp fra roten, og bladene vokser over hverandre i toppen av denne, så er det en dracaena.
da er d nok en dracaena.
fordi min har en hard stilk på bunn med 1-2 røtter kan faktisk se litt ut som et tre ja når du kun ser på rota.



kommer snart bilder også.
her ser dere bilde av rota.

så det er vel en dracaena da??
Takk for alle fine svar, da skal jeg kansje si ifra i butikken neste gang tror jeg ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap