Hvitprikk på praktbotia

Ja.. da var de berømmelige prikkene der og etter å ha saumfart Frank Angell (Takk!) sine fantastiske tråder må jeg vel kjøpe eSHa Exit ganske kjapt. I morgen..

Så prikkene på tirsdag på hannen, og i går på hunnen. Kan ikke se prikker på noen av de andre fiskene så jeg regner med at disse kan ha fulgt med da jeg kjøpte Praktbotiane. De jeg pekte på fikk jeg ikke,han i butikken smatt unna og snappet opp to yngre i et akvarie jeg ikke engang hadde kikket på.

Ved nærmere ettertanke..var det en gjeng ungjenter i butikken som snakket om døde fisker borti den kroken så ja..bange anelser her

Jeg tør ikke ta temperaturkuren heller, for det er Siamesiske algespisere og Guppyer her også.

Teit evaluering av meg her??
Føler med deg. Prikker er noe herk. Har akkurat blitt kvitt de siste her hos meg. Jeg valgte som deg å medisinere med esha exit siden jeg var redd varmekuren ville ta knekken på noen av fiskene. Dessverre så greide jeg ikke bli kvitt de med medisin, men måtte til med varmekur likevel. Mistet en god del guppy-yngel, 6 overlevde, og to maller. Resten av fiskene tålte kuren fint. Enten du bruker medisin eller varme, (ikke begge to samtidig), så er det viktig med ekstra sirkulasjon i karet. La utløpet fra pumpa gå i overflaten eller sett inn en luftpumpe med brusestein. Lykke til!
Fiskene trengte ikke å ha utbrudd i butikken, parasittene ligger gjerne latent i fisken og bare venter på at stress eller tilsvarende skal ramme fisken, slik at de kan få overmakta.
Spesielt p-botia skal være en av de mer utsatte fiskene, når det gjelder denne parasitten (pussig nok, de fiskene jeg har hatt som har vært "svært utsatt for hvitprikk", har aldri hatt utbrudd.... Mens de som er det motsatte, har hatt utbrudd :o)

Siden utbruddet startet for såpass mange dager siden, er det nok påtide å få litt medisin i vannet, slik at du får fixa dette snarest mulig.
Om du ikke får tak i eSHa Exit, vær obs på at de aller fleste andre medisiner mot parasitten inneholder formalin, som p-botia er ekstremt sensitiv for.
Ikke rent få har lagt seg permanent på siden for å sove....
Anbefaler varmekuren om ikke Exit er å oppdrive
Har selv praktbotia med hvite prikker. Er på 4 døgnet med varmekuren nå, og det er fortsatt noen få prikker igjen på to av dem. Men det ser ut som om det går rette veien. Har guppy også, og de ser ut til å tåle temperaturen fint.

Varmekolben står på 33 grader, og om dagen når lyset er på kryper det opp til 34 grader. Hadde noen få platy yngel, som er blitt borte, men mest sannsynlig er de blitt spist.
Takker for svar

Er igang med varmekuren nå, 4 GuppyHunner er fortsatt sprekkferdig gravide så hvem vet.. kanskje de betsemmer seg for å føde i de varme omgivelsene

Den ene Praktbotiaen døde fredag, men den har vært sinnsyk tynn siden jeg fikk han så jeg mistenker innvolsorm på den da den egentlig spiste mye. Måtte ta han på slutten.. uff det var ikke noe gøy. Han bare lå der bøyd til den ene siden, tvangsforet han torsdag kveld med en Tetra Tabimin,han spiste da når jeg lot han ligge i hånde under vannet med tabletten rett foran.. Men akk..stod ikke til å redde.

Har vurdert å ta han med tilbake til butikken men jeg orker ikke flere diskusjoner med den butikken nå. Har hvertfall bestemt at når Saltvannskarret har stått noen mnd uten fisk fra sommeren av og det er på tide å få inn fiskene etter å ha tatt med vann inn til Bislett i Oslo for en grundig test, skal Klovnefiskene IKKE kjøpes i den butikken jeg har handlet nå.

Jeg er drittlei hele butikken. ALT vi har kjøpt der har, ja for å si det rett ut, dæwa. Bortsett fra Dverghamsteren...

Har da hatt fisker før kjøpt både i Sarpsborg og på Krokstadsenteret men de har da klart seg lenge, helt til det har kommet fisk fra den butikken som har hatt med seg smitte av alt mulig rart.

Det gjør meg så eitranes foranna at jeg har ord,men de passer seg ikke her..
Bare måten han romsterte opp hele akvariet for å få tak i noen få fisker, grus og alt tøyt og møkka fløyt.

Nei jeg skal gi meg nå.. Takker for hjelpen. Håper varmekuren hjelper Botiaen som er igjen

Er nå på 6 døgnet med varmekuren. Kun 2 praktbotia som har hatt prikker de siste dagene. Hvor lang tid vil dette ta egentlig? To av guppyene mine døde i natt, tålte sikkert ikke varmen lenger, men de var helt fri for prikker. Har tatt siste guppyen over i en bolle med lavere temperatur.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap