Corydoras black

endelig har jeg skaffet meg disse. men det er ingen beskrivelse eller bilder av disse her. er det mulig å ordne dette.
Den regnes som en fargevariant av C. aeneus, så du kan lese litt under profilen til denne. Ellers vil du finne en god del bilder av C. sp. black i forumet :)
Det korrekte er vel at det er en variant av C. schultzei (synonym til C. aeneus). Så sant det er den svarteste av de svarte du har
Som Terje sier ovenfor, er de ikke noen egen art, men en fargevariant av en annen. Det er litt komplisert det der med Corydoras sp. Black...

Første gang de dukket opp, var som noen få svarte individer i form av en tilfeldig mutasjon i et kull med vanlige Corydoras schultzei hos en tysk akvarist. Han skjønte sjeldenheten i hva han hadde fått, og tok vare på disse og drettet videre på dem. Det var ikke mange, kun noen få han hadde, så videre fra disse stammer alle de Corydoras sp. Black som finnes i handelen.

Senere har artsnavnet Corydoras schultzei blitt kjent ugyldig av forskerne, og nå mener de at C. schultzei bare er en variant av Corydoras aeneus... Det er det mange akvarister som er uenige i, men hva hjelper det? Slik er det vitenskaplige.

Så, pr i dag, så er det slik ståa er. De er en fargevariant av en eksisterende art, og pleies og stelles som vanlige Corydoras aeneus. Det er på den fiskeprofilen du da må se, hvis du vil lese om den.

Corydoras sp. black er altså en menneskeskapt fargevariant, men den oppstod naturlig og spontant i et kull. Det er lite genmateriale å starte en helt ny variant med, så du skjønner sikkert at disse etterhvert er blitt ganske innavlet. Jeg behandler mine svarte som "litt skjørere" enn den vanlige hardhausen C. aeneus.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap