Palettciklide

Hei!

Kjøpte to paletter for en uke siden. De har en rot med inngang fra to sider, pluss at jeg kjøpte en kokosnøtt med to innganger. Festet javamose på kokosnøtta.

Alt jeg har lest om paletter (og opplevd tidligere selv) er at palettene legger egg inni nøtta.

Tittet akkurat på dem nå, og de leker!! Sitter og ser på at hunnen legger noen egg, før hannen befrukter. Deretter legger hun noen til, og han befrukter igjen.

Det som gjør meg så overrasket er at de gjør dette OPPÅ kokosnøtta, innimellom mosen, og ikke inni! Noen andre som har opplevd dette?

Er det et utslag av at de er unge fisk som aldri har lekt før, eller gir mosen den beskyttelsen de ønsker? Noen ide om hvorvidt dette faktisk vil fungere?

Bare skikkelig overrasket av at de ikke gjør dette inni kokosnøtta hehe. Spesielt siden hannen har brukt mye tid under rota og har gravd en del der de siste dagene. Men det er jo litt gøy også, nå ser jeg jo eggene mye bedre enn jeg hadde regnet med
Hei dette blir spennende å følge med på. Jeg opplevde at mine la egg mellom to stener men de ble spist opp av andre fisk så det gikk ikke bra. De gjorde ingenting for å beskytte de heller, tror de var for unge egentlig til å legge egg. Har ett par nå som har et eget akvarium på 63 liter og de har lagt egg i kokosnøtta og de er mye større enn det forrige paret. Så venter spent på om det kommer noen småe ut av nøtta snart....Lykke til og skriv om hvordan det går da.....
Paletter
Hei! Og takk for svar! Hvor lenge er det siden dine la egg? Vi kan jo oppdatere hverandre her. Alltid interessant å høre hvordan det går med andre også!

Har vært borte en tur nå, kom hjem og satte meg foran akvariet. Ser ut som om eggleggingen er ferdig. Er en god mengde egg der nå, og mamma holder seg rett over, så de ser ut til å passe på enn så lenge.

Håper på en velykket første gang, men vet jo at det enkelt kan gå galt når de er så unge... De andre fiskene jeg har i karet er bare 3 mollyer og 4 guppy, og det ser ikke ut til å være noen konflikter så langt.

Nå er det bare å krysse fingerene!
hei igjen. Jeg prøvde å se inni nøtta utafra og syns jeg så egg der for to dager siden. Jeg ser hoa er mye inne i hula mens hannen ligger utafor og passer på. Noen ganger tar hoa seg en tur ut og spiser litt og da er hannen inni. Så jeg følger med hver dag. Det er spennende dette her. har tre flaggtetra i karet også og de blir holdt på god avstand. Er spent på om de tar yngelen når de kommer ut. Har noen erfaring med det? Har hatt de der bare for å trigge instinktet. Ja vi får holde hverandre oppdatert på dette. De er forøvrig en av mine favorittfisker, vet ikke hvorfor men det er kanskje fargene og at de er så gode foreldre.
Høres ut som noen fine fisker.
Elsker å høre om andre som får fisk som legegr egg elelr føder fisk, og syns det er morsomt å følge med på selv. Fikk faktisk lyst på sånne fisker nå
Kansje de er for unge til å skjønne det som Heidi sa, men tror det går bra med Guppy og Molly hatt Guppy selv og tror ikke de er noen som vil ta og pssie eggene, Molly vet jeg ikke men skulle ikke tro det, de er jo to ganske snille arter, så dette går nok bra vettu.
Palett egg
dem kommer ikke til ta yngelen. palettene er flinke som foreldre! de holder til å med mine sebra ciklider på avstand så det tror jeg går bra. lykke til. mvh jonas
Palettene er definitivt en av mine absolutte favoritter også. Både på grunn av fargen og foreldre-egenskaper!

For lenge siden hadde jeg et lekspar, og det jeg lærte der var at noen fisk sammen med palettene var bedre enn ingen. Jeg tenkte den gangen at siden de kan være agressive mot andre fisk, kanskje det var best å ha de i et akvarium alene.. og det prøvde jeg. De passet ikke på yngelen noe særlig, og de døde. Puttet noen molly i akvariet også, og dette så ut til å trigge innstinktet som du sier (det er godt mulig jeg fikk ideen etter å ha lest det et sted, jeg husker ikke). Etter det passet de meget godt på yngelen.

Det er mulig mollyene spiste noen, klarte aldri å telle nøyaktig mens de var små, men utrolig mange vokste opp. Jeg prøvde å følge nøy emed, og det virket ikke som om foreldrene lot mollyene komme nære i det hele tatt. Hadde de yngelen med ut av hulen så holdt de seg i nærheten, og tok yngelen inn i hula med en gang mollyene kom for nære og ikke far fikk de unna med en gang.

Er så utrolig gøy å være i gang igjen med et nytt par paletter. De har vært savnet her i huset!!
fiskeren
Høres ut som noen fine fisker. Elsker å høre om andre som får fisk som legegr egg elelr føder fisk, og syns det er morsomt å følge med på selv. Fikk faktisk lyst på sånne fisker nå :D


Du burde absolutt prøve hvis du ikke har hatt de før! De har flotte farger, og leken er utrolig fasinerende å se på. Holdt på å komme for sent til en avtale i dag - var jo alt for opptatt med å se på mine leke! Hehe.

Dessuten er de så enkle, slik at det er en rask og smertefri måte å få se skikkelig foreldre-egenskaper også. Jeg har lyst til å prøve noen andre ciklider etter hvert, men først må jeg finne ut hvordan jeg skal få plass (og råd) til enda et akvarium hehe. Plass er det lite med her desverre
ja så nå at de ikke trenegr mer en 60 liter men må det være andre fisk og skader det om jeg har andre fisk enn bare sånne som svømmer på toppen??
elelr er det kansje best å ha så lite fisk som mulig fordi palettene må ha litt plass?
ja jeg har også lyst til å prøve meg på andre typer chiclider. Det er så mange fine. Har fulgt med på det som er blitt skrevet om diverse chiclider av Kjell Begby og sett noen av hans fisker og det er så spennende fisker og ikke minst de om tyggende hesteneser som håvard skrev om. Det er moro og følge med og se hvilke erfaringer andre får før en prøver seg selv. Så det ble palettchicliden som ble min prøvekanin for å si det sånn. Kjøpte til og med et eget kar til de. Litersyken har fått godt tak.......
Jeg kjøpte som sagt en 63 liter og siden de er veldig territoriale så er det best med fisk som svømmer midt eller øverst i karet har jeg funnet ut. Jeg ser at mine tre tetraer holder seg i ene delen av karet og palettene i andre og tetraene svømmer litt overalt så de får trigget instinktet også. Har eplesnegler i karet og jeg ser at de blir puffet unna hvis de kommer for nære. Det er litt store snegler jeg har som ikke kommer inn i hula. De er greie og ha som renholdsarbeidere.Så løp og kjøp.......prøve og feile....
fiskeren
ja så nå at de ikke trenegr mer en 60 liter men må det være andre fisk og skader det om jeg har andre fisk enn bare sånne som svømmer på toppen?? elelr er det kansje best å ha så lite fisk som mulig fordi palettene må ha litt plass?


Min erfaring er at du bør ha andre fisk i akvariet for å trigge instinktet om å passe på yngelen. Jeg hadde to coryer i akvariet da jeg kjøpte disse palettene. Lite gjennomtenkt, kanskje, men utsiktene til å finne leksklare paletter var heller liten, og jeg falt pladask.

Disse fikk det heller stressfullt etter at palettene kom i hus... de ble stadig jagd rundt, så jeg flyttet de til et annet akvarie i går. (Kanskje det var derfor palettene la egg i dag - da det ble roligere på bunnen?!). Nå ser det ut til at coryene trives bedre også. De får holde på med sin roting i sanda uten å bli jagd rundt.

Guppyene og mollyene ser fullstendig uberørt ut, heldigvis
Her er ett bilde av radarparet. Håper de ikke ble forstyrret av blitzen. Her er hoa på vei ut og hannen inn. Vaktskifte med andre ord.
Fikk tatt et dårlig bilde av hannen som vokter kokosnøtta. Kan desverre ikke se hunnen og eggene særlig godt. Du ser kanskje et lysere felt oppå nøtta, omtrent rett over inngangen. Men det er ikke lett å se!

Første natta har gått bra ihvertfall!
Det går sikkert bra dette ja. Det ser tett og fint ut å gjemme egg der. Har sittet og sett på mine og det er fremdeles det samme hos meg. Hannen ligger utafor å vokter mens hoa ligger inni. Syns ho er sjeldnere ute nå. Spennende.......
skal dere ta bilder burde dere ta av blitzen og ha mørkt i rommet med kun akvarietlyset på.
tok mange flote bilder igår av mine fisker.
det var helt mørkt untatt lyset i karet, og fiskene bryr seg jo ikke noe om at jeg tar bilder for de merker ikke noen blitz eller noe.
Men er det blitz på kameraet når du tar bilder kan det hende at lyset fra blitzen lager speil(at du ser ut i rommet på bildet og ikke så mye inn i karet).
Det var en god ide! Kameraet mitt har avgått ved døden, så jeg har bare mobilen.. synes det er vanskelig å få gode bilder da, desverre. Skulle gjerne ha fått tatt noen skikkelig gode, spesielt dersom eggene klekker!

Men - eventuelle ekstra penger skal gå til å behandle litersyken min, så det blir neppe noe nytt kamera med det første hehe
Så har jeg funnet en bakdel med at de la eggene oppå kokosnøtta og ikke inni. Det er SÅ trangt der, at egentlig kan bare hunnen vokte eggene og samtidig strekke på finnene pga. mosen.

Når de begynte eggleggingen trodde jeg ikke hannen skulle klare å komme ned dit, men viljen var sterk og ved å nesten brette seg dobbelt fikk han faktisk til.

Om det er det faktum at det er så trangt der, eller noe annet vet jeg ikke. Men det er iallefall bare hunnen som passer eggene, mens hannen sirkulerer rundt og terroriserer nabolaget. Hun har ikke spist siden før eggleggingen lørdag! I dag prøvde hun å få tak i litt, men de andre fiskene nærmet seg eggene, og hun måtte bare tilbake å passe på. Vil tro hun er rimelig sulten etter egglegging og null mat siden lørdag formiddag?!

Er bittelitt bekymret, selv om jeg godt vet at fisk kan klare seg lenge uten mat.. men med egg å passe på, jaging av andre fisk osv kan jeg ikke annet enn å ønske at hun fkk spist litt. Tør ikke å slippe maten rett hos henne heller, redd for at rester skal legge seg på eggene og ødelegge de.
Det er slik hos meg også... Hunnen passer egg og unger mens hannen passer territoriet... Kan du ikke drysse noe ciklidemat som synker til bunns, akkurat der hvor hun passer egg?
Jo, skal prøve å få det så nære som mulig uten at de havner oppå eggene

Lille damen må jo spise! Hehe

EDIT: skriveleif
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap