Akvarie sand

Inaktiv bruker
Er det noen som vet hvor man kan få tak i brun akvariesand? "Jeg synes den standardsanden" blir litt for lys, men vil gjærne ha helt finkornet sand. Har letet lenge nå på forskjellige nettbutikker, men finner ikke.
Rådasand er en del mørkere enn Biltema sand feks. Men om den er mørk nok for deg vet jeg ikke.
Brun sand er skjelden. Det er stort sett rødbrune toner det går i, i den nyansen.
Som Tom sier, så er Rådasanden ett for de fleste velegnet alternativ.

Her er en artikkel om en masse av de vanligste typene med akvariegrus, med bilder.
Husk at fargen på bunnlaget gjerne varierer etter belysningen i karet.
Inaktiv bruker
Takk for svar
Hva med å blande mørk og lys det vil vel kansje også bli fint.
men den blåsesanden fra biltema så jo ganske brun ut.
elelr så kan du finne helt svart sand og blande hvit inni den.
da blir det jo en mellomting
Inaktiv bruker
Lurt noen som vet om det er stor størrelsesforskjell på Akvastabil Orbit sand og "grov" biltema sand? Tenlte på å kanskje blande dem sammen
Mariia
Lurt:) noen som vet om det er stor størrelsesforskjell på Akvastabil Orbit sand og "grov" biltema sand? Tenlte på å kanskje blande dem sammen:)

Noe forskjell er det, og risikoen for at blandingen vil skille seg, er stor. Resultatet blir da orbit på topp, og finsand under.
Gå heller for rådasand i størrelse 0,33mm (evt 0,4-0,8mm) blandet med blåsesanden.
Rådasanden er bittelitt lysere enn orbit, men så lite at det ikke skal ha noe å si.
jeg blanda svart sand med sjøsand...og det ble desverre ikke noen mellomting av det...
vist det ikke finnest mørk brunn sand naturlig så er vel den eneste måten å knuse brune steine til sand:P ikke så lett med andre ord.
Grrrotle
vist det ikke finnest mørk brunn sand naturlig så er vel den eneste måten å knuse brune steine til sand:P ikke så lett med andre ord.

Fantastisk forslag Melder du det til oppdraget ?
hmmm nei jeg er i mot knusing av stein :P
I Amazonas er mye av sanden veldig gyllen i fargen. Okerfarge nærmest. Vet ikke om det faktisk er fargen på kornene eller det tefargede vannet som farger sanda.
Inaktiv bruker
Det er akkurat derfor jeg er på jakt etter litt mørkere farge enn den lyse sanda Skal lage et sør-amerikansk bio-top akvarium, og vil derfor at alt skal være så likt Amazonaselva i jungelen som mulig.
Ser ikke bort i fra at sanden kan trekke farge, om en forsøker å legge denne i ett skikkelig tungt fargebad.
Skal jaggu se om jeg ikke finner ett og annet som kan farge litt sand, kun som ett eksperiment.
Og nei, tenker ikke å sette meg ned å male 14.256.338.298 korn(2 liter eller så)
Veldig mye av sanda er jo nettopp knust stein. Og det meste av bergatrene våre er fossilert sand. Så frem og tilbake er tydeligvis dobbelt så langt...

Ellers finnes det bergarter på Leka i nord-trøndelag som er rødbrun/gyllen i fargen. (finnes kun der!)Men om den egner seg i akvarium aner jeg ingenting om. Med tanke på kjemien mener jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap