Opsvulmet guppy, hjelp!

den ene gupy hunnen min er blitt opsvi\ulmet, med dette mener jeg at hun ser ut til å "løses opp". skjellene begynner å stå litt utover og fargen har falmet litt. utenom dette e rhun kvikk og matglad. har holdt seg litt på bunnen. i tillegg er hun ganske gravid. noen som kan hjelpe meg?
har hatt henne i et 125l akvarie med mange andre fisk, og alle de er friske. har tatt henne ut nå.
fiskefrelst
den ene gupy hunnen min er blitt opsvi\ulmet, med dette mener jeg at hun ser ut til å "løses opp". skjellene begynner å stå litt utover og fargen har falmet litt. utenom dette e rhun kvikk og matglad. har holdt seg litt på bunnen. i tillegg er hun ganske gravid. noen som kan hjelpe meg? har hatt henne i et 125l akvarie med mange andre fisk, og alle de er friske. har tatt henne ut nå.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fish_Dropsy

tror det kan være denne sykdom. har selv hatt denne sykdom på 1 fisk. de skjedde mens jeg var borte på jobb i noen dager. det var da for sent å gjøre noe ved for min fisk. smittsomt og må sette fisk i karantene om det iser seg å være dette

bukvannsot tror jeg det heter på norsk

i en bok(IPC store akvariebok) jeg ser i nå skriver de at kloromycetin eller streptomycin skal være effektiv behandling
Når skjellene spriker så fisken minner om en kongle, er det ganske klart hva det er:
Bukvannsott.

Når skjellene allerede har begynt å sprike på kroppen til fisken, er det altfor sent med behandling - du bør ta ut guppyen og avlive den så den får slippe lidelser. Navnet på sykdommen beskriver nemlig hva som skjer med innvollene til fisk som rammes av sykdommen... (innvollene blir flytende i buken). Det er ingen vits å utsette avlivningen, for fisken vil bare få det verre og verre.

Artikkelen om sykdom her på AF har et avsnitt om bukvannsott.
oeb
i en bok(IPC store akvariebok) jeg ser i nå skriver de at kloromycetin eller streptomycin skal være effektiv behandling

Dersom en starter behandlingen lenge før symptomene er så langtkommet som fisken til fiskefrelst er, kan en stanse utbruddet med en rekke medisiner.
Medisinene du her nevner, er sterke antibiotika, som en må få ressept fra veteinær for å få tak i.
kloromycetin=Chloramphenicol her i norge.
streptomycin er forøvrig meget vanskelig å få tak i, da denne har god effekt på en del av tuberkulose-bakteriene.
hva gjør jeg med resten av fiskene da? ser ingen symptomer på dem enda. har saltet litt, men bør kanskje foreta meg noe annet også?
Vel, er ikke oppsvumlet buk og skjellreising symptomer på at fisken er syk da ?

Fisk som lider av bukvannsott bør avlives. Dette er en jæ... måte å daue på, dersom de dør av sykdommen. De innvendige organene går rett å slett i oppløsning.
bare en som hadde det, dne er tatt ut. resten av fiskene i akvariet ser jeg ingenting på, men er det smitsomt? har lest litt forskjellig.
fare for det etter hva jeg har lest
Hvor smittsomt det er, varierer. Noen ganger vil fisken dø før en ser symptomer, og andre eter da på kadaveret. Dette er en god mulighet til å ete seg ihjel, bokstavelig talt

Ellers smitter det ikke alt for voldsomt dette, det er skjelden en hører om mer enn en eller to som samtidig blir sjuke av dette.
De få gangene flere rammes på likt, er det enten på grunn av det jeg nevner først, eller der forholdene for fiskene er så ræva, at de bare er nødt til å bli sjuke
hørs lovende ut. ser ikke noe på resten. forholdene vil jeg si er fine har som sagt tatt ut den syke fisken, så de skal ikke spise på henne iallfall puttet oppi litt salt og noe parasittdrepende, om det hjelper vet jeg ikke, men kan ikek være skadelig så vidt jeg skjønner
fiskefrelst
puttet oppi litt salt og noe parasittdrepende, om det hjelper vet jeg ikke, men kan ikek være skadelig så vidt jeg skjønner:)

Vel, en skal aldri bare plumpe medisiner i karet, uten at en vet at disse vil ha effekt.
Medisiner påvirker alltid de(n) som medisineres, og vil svekke fiskene noe.

Jeg ville ikke gjort det du har gjort her
da blir det ikke mere medisiner i akvariet
Hei.

Jeg hadde en relativt stor Gullfisk en gang som plutselig etter å ha hatt den lenge fikk Bukvannsott.

Skjellene este ut men fisken oppførte seg normalt,etter mye rådføring her inne avlivet jeg den... fikk mannen min til å gjøre det mens jeg lå under dyna og tuta og grein.

Jeg anbefaler deg å avlive fisken din, som Frank Angell sa til meg den gangen "Når sykdommen har gått så langt at skjellenene strutter så mye er det best å avlive".

Skån den for disse smertene...

Er det Guppy kan du gjøre som Mona O sier i andre tråder: Knips i hodet.
hum, hørt kokende vann er det beste avlivningstrikset jeg? iallfall slik min avsluttet livet. det tøyt ut med rogn da, litt kjedlieg, men sånn er livet...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap