Igler i akvariet-hvordan bli kvitt dem

Jeg ser at dette spørsmålet har blitt tatt opp på ett annet forum, i denne tråden

Mine bugs ser helt like ut til trådstarters. Det er ikke planarier, de har jeg hatt før. Planarier er hvite og mindre enn disse. Disse krymper og vokser som en måte å forflytte seg på. De kan være liten flekk og helt til 4 mm. De har ikke slangelignede bevegelser som planarier og beveger seg ikke fritt i vannstrømmene, men beveger seg bortover overflater som grus, planter, stein og glass ovs. Kommer ikke av overforing for her har det ikke blitt foret da det kun er pestsnegler og planter i karet.

Iglene er i et 19 liters pestsneglekar. Oppforing av pestsnegler for kulefiskene. Kjøpte karet fra østlandet sammen med kulefiskene mine.

Spørsmålet er: Har du hatt slike og hvordan ble du kvitt dem?
Er frykteligdårlig lys i dette lille karet, men jeg har prøvd å ta bilder nå. De som jeg lenket til er ganske så like, men her er mine. Det er mange av dem i karet og de beveger seg ganske kjapt. Vurderer å ta ned karet og koke alt som kan kokes...

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Så gufne. Kanskje et dumt spm, men er det øynene, de to prikkene som lyser opp litt?
Sunny
Så gufne. Kanskje et dumt spm, men er det øynene, de to prikkene som lyser opp litt?


Gufne ja. Øyne? Vet ikke... Vet jo ikke hva de er engang
Det er planarier, Elin. En variant av planarier (har blitt bekreftet av en som faktisk vet at de brukes i forskning. Man kan bestille slike til å forske på - ihvertfall i USA). Men de er skikkelig gufne, ja. Jeg takler ikke helt å putte hendene i kar med slike i. Jeg har ikke hatt dem selv, men den lokale dyrebutikken hadde dem - i karene jeg samler pestsnegler i...
Kanskje du kan donere dem til en skole som driver med naturfag-eksperimenter?
Har du ikke noe fisk du kunne satt på "beite" ei stund?
Hva slags fisk vil ete disse da?
Kanskje kakaduene dine?
Aggi
Kanskje kakaduene dine? ;)


Men kan jeg sette en stakkars kakaduehan på 10 cm i en 19 liter? Blir ikke det litt snaut for han?

Eter endlers guppy slike beist? De er jo svære! Ikke guppyene altså---
Tjaa.. Den klarer seg i en 19- liter i noen timer... Husk bare på hvordan man frakter nykjøpte fisk hjem. Men det spørs jo om den går etter rekene istedet... Jeg tror egentlig at de fleste fisk spiser slike dyr, så sant de passer i munnen.. Vet ikke om endlers blir for små... ?
hva med å introdusere 1 in ikaret med andre fisker med en pinsett å see deres reaksjoner. fisk den opp igjen straks hvis ingen stuper over den. så vet du hvem som er interesert i hvertfall.

og hanskje du kan fjerne så mye reker du kan i en bolle til du har hatt fisker i 19 litern til "rengjøring"

Inaktiv bruker
Klorreke
klorreke har jo di digre klørene di burde ta kneken på di iglene jeg tror salt åså seter en stopper for iglene for igler er jo bløtdyr så salt burde vere sterk nok til å ta kneken på di
Ville satt inn en guppy eller to. Tror de vil spise dem som frokost, middag og kvelds.
fikk sånne med noen planter. satte ei enkelt pansermalle på dem. en liten halvtimes vill spising, så var de alle borte
Har sett mange små dyr i akveriene oppigjennom men ingen som disse dvs jeg har en som er lik, men ganske stor. Den glir raskt fram over glasset har lik form til bildene i denne tråden. Den er lys på undersiden og mørk oppå. Den er som oftest utstrakt og måler nå 18 mm så den er ganske stor.

noen andre som har sett så store planetarier. Den er heldigvis bare i en liten boks i forbindelse med levendefor, så den vil ikke spre seg.

Synes ellers det er spennende å se at det dukker opp forskjellige smådyr i akvariet, som regel er dette bare et fint tilskudd til fiskematen
Inaktiv bruker
david g
jeg tror salt åså seter en stopper for iglene for igler er jo bløtdyr så salt burde vere sterk nok til å ta kneken på di

jeg tror du bør følge litt mere med, for her ser du at iglene befinner seg på en pestsneglefarm, å snegler er også bløtdyr... så tror saltet tar knekken på dem å...
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap