Hjertefôr
Postet 27.01.08 kl 21:06
BettinaEr det kun oksehjerte man kan bruke til å lage fôr til discus eller kan man også bruke elg, rådyr, gris??? (sikkert et dumt spm, men jeg lurer litt på det!!)
Grunnen til at det benyttes hjerter er at fettinnholdet i disse musklene er lave. Det er ikke så nøye om det er storfe, elg eller annet. Hovedsaken er at man klarer å fjerne mest mulig fett slik at man kommer så lavt som mulig på fettinnholdet. Det er heller ikke noe mål å komme ned til null.
Postet 27.01.08 kl 21:27
Postet 27.01.08 kl 21:33
Har fått høre av en proff akvarist når det gjelder discus at de nødvendigvis ikke trenger oksehjertefôr!!!
Det ligger nemlig ikke i discusen sin normale hverdagslige kosthold i elven å spise oksehjerte.... hvor skulle di fått det i fra???
Men at man heller kan lage en blanding av kokt fisk, reker, fiskepudding, spinat, paprika, hvitløk....
Myten er den at protein i hjertefôret gjør at de vokser fortere.....Ikke vet jeg, helt fersk på discus, men som sagt hørt fra en med fler titallsår med erfaring.
Mine får oksehjerte, men mulig jeg lager av denne andre typen også for å gi variasjon i kostholdet
Det ligger nemlig ikke i discusen sin normale hverdagslige kosthold i elven å spise oksehjerte.... hvor skulle di fått det i fra???
Men at man heller kan lage en blanding av kokt fisk, reker, fiskepudding, spinat, paprika, hvitløk....
Myten er den at protein i hjertefôret gjør at de vokser fortere.....Ikke vet jeg, helt fersk på discus, men som sagt hørt fra en med fler titallsår med erfaring.
Mine får oksehjerte, men mulig jeg lager av denne andre typen også for å gi variasjon i kostholdet
Postet 03.02.08 kl 21:45
BettinaHar fått høre av en proff akvarist når det gjelder discus at de nødvendigvis ikke trenger oksehjertefôr!!!
Det er sant så lenge man klarer å erstatte all næring i oksehjerte med tilsvarende. Man kan være så proff man vill, men man må nok argumentere bedre skal man overbevise store deler av discusmiljøet verden over.
BettinaDet ligger nemlig ikke i discusen sin normale hverdagslige kosthold i elven å spise oksehjerte.... hvor skulle di fått det i fra??? Men at man heller kan lage en blanding av kokt fisk, reker, fiskepudding, spinat, paprika, hvitløk....
Oksehjerte finner den ikke, men fiskepudding og reker finnes det flust av?. Bare tull det argumentet der, poenget er å erstatte det som fisken finner i naturen med noe som er mulig å ordne her hjemme.
BettinaMyten er den at protein i hjertefôret gjør at de vokser fortere.....Ikke vet jeg, helt fersk på discus, men som sagt hørt fra en med fler titallsår med erfaring. Mine får oksehjerte, men mulig jeg lager av denne andre typen også for å gi variasjon i kostholdet
Det er ikke proteinet i oksehjertet som gjør susen, det er at det er animalsk protein. Grunnen til at man benytter hjerter er at fettinnholdet er lavt samt at det som finnes av fett er lett å skjere bort.
Proteinet i fisk og reker gjør forøvrig samme susen da de også inneholder alle viktige aminosyrer.
Postet 03.02.08 kl 22:12
Postet 04.02.08 kl 02:02
Donald[QUOTE=Geir Kristiansen]erstatte det som fisken finner i naturen
Hva spiser den i naturen som oksehjerte skal erstatte?
F.eks. annen fisk. Det er animalsk protein og de aminosyrene dette er bygget opp av som er viktig å få i seg. Kroppen produserer selv kun noen av de aminosyrene man trenger (selvfølgelig klarer jeg ikke å huske tallene nå, til tross for at det er en stor del av studiet mitt for tiden :p), resten må man få i seg på annen måte, altså gjennom mat. Da er oksehjerte bra, som Geir sier er det lavt innhold av fett her, og fett er ikke noe fiskene skal ha så mye av.
Postet 04.02.08 kl 17:44
Postet 04.02.08 kl 18:09
Postet 04.02.08 kl 18:09
Endret: 04.02.08 kl 18:11
DonaldHvordan er det å servere rekemiks i forhold til oksehjerteblanding? Blir ikke det "effektivt" nok?
Jeg benytter en blanding av reker og oksehjerte slik at jeg er sikker på at jeg får ned fettinnholdet. Jeg benytter ikke ren rekemiks da jeg synes dette "foser" værre enn oksehjerteblandingen(og den er ille nok). Det ikke noe i veien for å benytte rekemiks som en erstatter for oksehjerte.
Postet 04.02.08 kl 18:19
Postet 04.02.08 kl 18:45