Valg av pumpe

Etter å ha lest en del rundt om discushold, har jeg fått med meg at jeg trenger en god del filtrering i karet.

Jeg har 6 discus barn 6-7 cm i 325 liter. Filtreringen nå er am top 3338 og innvendig fluval 4.

Dette har fungert veldig bra, men føler jeg bør ha bedre filtrering. Tenkte da å kjøpe ennå en utvendig pumpe, men da fjerner jeg den innvendige fluval pumpen.

Tankene mine gikk til eheim sin 2026 eller 2028?

Forslag?
Tenk volum, oppfôring av diskus gir gjerne masser av avfall i karet.
Det er da viktig at dette brytes ned så fort som overhodet mulig, og at sluttproduktet (No3+Po4) fjernes med passende mengder friskt vann.

Selv ville jeg vurdert ett intervallfilter, dette er det ultimate for å bryte ned avfall effektivt.
Ulempene med intervall, er prisen, lyden og dårlig evne til partikkelfiltrering (som du løser med 3338).
2229 er modellen jeg selv hadde valgt. Koster 5-600 mer enn 2028 uten filtermasse, så det er jo ikke helt avskrekkende.
Om du tror at slurpinga fra filteret blir for plagsom, er 2028 ett perfekt filter til ditt formål.

Alternativet er å sette opp ett enkelt filter med gigant-volum, f.eks 2080.
Oki, burde jeg da plassere det nye filtret på andre siden av karet? på kortsiden slik at utblåsingen blir på langs i karet? eller? Blir det for mye vann sirkulasjon da ift discus eller blir det greit?
Jeg ville satt ett filter i hver ende.

Om et blir for mye vannbevegelse, borrer en enten opp hullene i strålerørene, eller lager flere. Dette hjelper utrolig mye.

En kan også rette strålen mer eller mindre rett i glassveggen, dersom det er helt ekstremt
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Falcone
Reklame for plussmedlemskap