Rengjøring av utvendig filter før det settes vekk.

Kan en bruke KRYSTALL soda til å rengjøre pompehuset med?

Tanken er om dette lar seg gjøre, kan en løse opp noe krystallsoda i en stor
dunk (40 - 50liter) og la pompa sirkulere dette.
Der etter sirkulere med rent og nytt vann mange ganger.

En vil da få rengjort kanalene i pompehuset grundig.

PS.
Pompa skal ikke brukes på en stund.

Mvh
Per
Tør ikke å si om soda vil være skadelig, men jeg ville ihvertfall ha foretrukket å bruke klorvann isteden, siden klorrester fordamper. Grundig skylling etter bruk selvfølgelig. Kan også være lurt å smøre inn paktninger og andre myke gummideler med syrefri vaselin. De har ellers lett for å bli uelastiske og sprukne når de blir liggende en stund.
Kan du ikke bare bruke rikelig med varmt vann da? Bruk vanlig hvit filtervatt å gni og skrubbe alle tilgjengelige deler med. Filtervatt er effektivt og skånsomt.
Bruk en q-tips til å pirke ut skitt fra små kriker og kroker som er vanskelig å komme til (som f.eks. i pumpehuset), skyll i rikelig varmt vann og rist ut skitt.

Jeg tror neppe det er behov for så drastiske tiltak som soda og klorin for å bare vaske et filter før bortsetting... det er tiltak jeg ville vurdert om jeg hadde hatt en dødelig og smittsom fiskesykdom i karet filteret hadde stått.
Ikke bare for å rengjøre for å sette det vekk -
det er da ingen vits å skyte spurv med kanoner heller
Takk for svara.

Grunnen til at jeg tenkte på krystallsoda (næringsmiddel godkjent) er at det brukes mye til rengjøring av flasker etc. ( Vinlegging og safting) Det ville da rense kanalene mellom impeller og utløp samt innløps kanal. De andre delene er ikke noe problem med filtervatt og vann.
Kanalene på Tetratec er ikke så enkle å komme til.

Mvh
Per
Det jeg ser for meg kan oppstå som problem, er at du belaster alle pakninger mer enn nødvendig... Krystallsoda er jo etsende, og kan kanskje gjøre både gummi og plast sprøtt. Grunnen til at det er godkjent i næringsmiddelsammenheng, er at det ikke etterlater seg noe giftig etter skylling...
Dæ.......Det har jeg ikke tenkt på.
Tror jeg dropper hele soda rensinga jeg, tar det den manuelle veien.
Sprø plast er ikke noe ønsket resultat. Pakninger går jo å skifte.
TUUUUSEN TAkk, AGGI

Mvh
Per
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap