Foring neolamprologus brichardi

Hei, har hørt at de ikke skal ha mygglarver da de ikke har mage/tarmsystem som takler det. Er det andre typer for jeg skal se opp for? Noen tips til et bra for? Veksler mellom Sera Granured og Sera Granugreen som hovedfor - de er forøvrig veldig glad i sugemalletablettene så ancistrusene har hard konkurranse i matfatet. Skulle gjerne supplert med litt frossent for og delikatesser.
Rekemiks er anbefalt til både Tanganyika-ciklider og Malawi. Har ingen oppskrift, men søker du på rekemiks eller rekemix finner du vel mer enn nok å velge blant, tenker jeg

Ligger et par artikler om fôr under akvarieskolen. Kan hende du finner noe inspirasjon der også.
Takk for tipset
Da skal jeg prøve det. Har også kjøpt frosne cyclops i dag og det ble skikkelig party Granulat er greit, men blir vel ensformig for dem i lengden.
Mygglarver
hei har hatt mine i et 1/2 år nå og forer en gang i uka med røde myglarver og de spiser som bare det.Har hort at det er sonnerfuglciklider som ikke skal ha det men aldrig prinsessen av burbndi. Står ikke noe om det i bøkene heller.
Noen som har en god forklaring på dette?

Ad Köning sier vel at man ikke skal gi røde myggiser.
Mener han begrunner dette med at steder disse fanges ofte er forurenset, og dermed gir man fisker forurenset fòr.

Jeg gir sjeldent mine Tanganyikaciklider røde myggiser, men det hender en sjelden gang.
Jeg sjekker alltid at de røde myggisene er skikkelige røde og ser friske ut i fargen.
(En sjelden gang er for meg 1 gang hver 14 dag feks)
Raude mygglarvar kjem vel stort sett frå oppdrett no, så forureiningsproblematikken er stort sett ein saga blott. Har og lest om fleire som gjev raude myggisar utan problem. Dei åtvaringane eg har høyrt angåande mygglarver er at dei ikkje skal ha det på grunn av at det er for proteinrikt og kan føre til forstoppelse. Har difor stort sett halde meg til kvite, som har eit næringsinnhald som er nokså likt artemia. Men å gje dei litt raude ein gong i blant kan nok ikkje skade.
Havengel
Raude mygglarvar kjem vel stort sett frå oppdrett no, så forureiningsproblematikken er stort sett ein saga blott.


Stemmer ikke nødvendigvis. Oppdrett foregår i skikkelig sølevann for mange av disse. Men jeg tror ikke de merkene vi har i norge er så utsatt for dette.
Havengel
Raude mygglarvar kjem vel stort sett frå oppdrett no, så forureiningsproblematikken er stort sett ein saga blott. Har og lest om fleire som gjev raude myggisar utan problem. Dei åtvaringane eg har høyrt angåande mygglarver er at dei ikkje skal ha det på grunn av at det er for proteinrikt og kan føre til forstoppelse. Har difor stort sett halde meg til kvite, som har eit næringsinnhald som er nokså likt artemia. Men å gje dei litt raude ein gong i blant kan nok ikkje skade.


Men dette med proteiner og "kraftig kost" gjelder jo mer enn bare røde mygglarver. Feks oksehjerte.
Jeg gir sjeldent dette til mine tanganyikaer, blir som med røde mygglarver- snacks nå og da.
Hovedfor?
Hva anbefaler dere som hovedfor til disse fiskene da? Bruker nå sera granulat til ciklider, men de ser ikke særlig begeistra ut og bitene virker for store for fiskene de spyttes ut og tas igjen flere ganger.

Mine Tanganyikaciklider får div flakfor/ tørrfòr + reke/krill- basert frossenfòr.
Da prøver jeg
meg på noe rekemix i tillegg til granulatet - og jeg kan da altså trygt la dem få sorte mygglarver av og til?

Min mening er ja

Du finner forresten masse snadder i frossendisken, ikke bare mygglarver. Gir mine artemia feks, og krill.
Dette finnes i frossendisken
Har sorte mygglarver
som jeg gir til sommerfuglciklidene og cyclops som jeg kjøpte i går og som var skikkelig suksess blir vel en tur til byn og shoppe mer frossentfor til helga Vurderer å kjøpe et akvarium til også. Jeg la forresten inn kommentar på et av akvariene dine da jeg så du er en av få her som har sjakkbrettciklider. Får du dem til å trives?
Takk :-)
Ikke mindre lyst på dem nå nei Blir nok et akvarium til - veldig snart.
hei vi brukte sera granumeat det er et bra for til tanganyika,
rekemiks er bra det her er en oppskrift som å er brukt til tropheus
500g reker
200g osi spirulina
500g grønne frosne erter
50g spinat
1ts multivitaminer for fisk

vi forer våre prinsesser og yngel med flakfor spesielt egent for guppyer!
Takk Skal prøve meg på den rekemixen etter helga Sliter med å få dem til å spise sera granulatet dessverre.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap