Om filter og sand og sånt

Skal muligens snart flytte og må da flytte akvariet. Hvordan gjør jeg det da med filteret? Kan det være avslått en time eller to uten at bakteriene dør? Og bør jeg transportere det i vann? Hvor kan jeg få kjøpt bøtter med lokk?

Har også lyst å bytte fra grus til sand, og har da hørt at jeg bør skaffe sandsnegler. Selger de det på alle dyrebutikker? Hvordan ser de ut og hvor store er de? Hvor mange bør jeg ha i en 43 l?

Er det anubis planter man kan feste på røtter? Og hvordan feste dem?
Når filteret slås av så begynner bakteriene å dø av mangel på oksygen. Det er en del tråder om flytting her inne og jeg vet det står litt om muligheter og løsninger for å begrense skadene. Søk på flytte eller flytting så regner jeg med det dukker opp mye informasjon.

Bøtter med lokk eller enda større beholdere finner du ihverfall på steder hvor de selger vintilbehør.

Sandsnegler selges svært sjelden på dyreforretninger. Sjekk under rubrikk her øverst på siden om noen har til salgs eller legg inn en ønsket-annonse. Her ser du hvordan de ser ut. Fem til ti stykker holder i massevis til å begynne med. De formerer seg veldig raskt.

Anubias kan gjerne festes på røtter. Jeg bruker bare slike vanlige, lysebrune strikk. De morkner og løsner etterhvert, men da har gjerne planten rukket å vokse seg fast.
Tilfeldig bekjentskap
© Line Sundfær
Reklame for plussmedlemskap