Eheim 2026 versus fluval 304

Er det noen som har hatt begge disse filtrene og kan si noe om det ene er mer effektivt enn det andre?

Saken er at jeg har et Fluval 304 gående i en 180 liter. Gjennomstrømmingen er perfekt eller kanskje litt i meste laget de første par ukene etter rens, men så dabber det skikkelig av. Pumpa skal jo egentlig være mer enn god nok. Har fått et tips om at det muligens kommer av at jeg har coryer i karet, i og med at andre med coryer har noe av det samme problemet med pumper som fort går tett.

Hver gang jeg bannes over pumpa har jeg lyst til å skifte den ut og siden jeg har lest mye skryt om eheims 2026 så lurer jeg på om denne kan gjøre en bedre jobb. Spesifikasjonene er jo ikke så ulik på de to så kanskje jeg heller bør velge 2028, men det blir kanskje i meste laget igjen.

Lurer derfor på om noen har hatt begge og kan si litt om det er noen forskjell eller ikke. Foreløpig har jeg uansett ikke råd, men blir jeg frustrert nok så gir jeg blaffen i det
Jeg har ikke Eheim-pumpe, men er veldig godt fornøyd med min Fluval 304

Det med coryer og pumper som går tett, har jeg mildt sagt fått nærkontakt med. Jeg hadde en Eheim Aquaball gående i karet med sebrapleco. Aquaball er forøvrig et møkkafilter etter min mening, og jeg hater det intenst. Det var aldri nødvendig å rense opp i det, og det gikk sammenhengende i mellom et halvt og ett år. Så flytta jeg det til et corykar. Etter en dag var det tett! Jeg rensket opp i det, og etter to dager var det tett igjen! Jeg satte så inn en Fluval 2 i tillegg, og nå kan det i det minste gå i 2-3 uker mellom hver gang jeg må renske opp i dritten. Jeg gjorde det nettopp nå i kveld igjen, og det var like motbydelig som alltid. Blæh! Så der har du det: Et filter som hadde gått i over et halvt år uten å trenge å renses opp i, gikk tett med en gang da jeg flyttet det til corykaret. Og etter det har det vært tett med jevne mellomrom, og det vil si veldig ofte.
jeg har hatt fluval 404

nå har jeg 2 eheim pro2 filtre(både 2026 og 2028). ingen vei tilbake for min del. du har justering på flow på eheim filtre samt du kan bruke strålerør..

vil helt klart anbefale eheim ovenfor fluval utvendige filtre
oeb
samt du kan bruke strålerør..

Det kan du på Fluval også. Jeg har det på både 304 og 404 - men det må bestilles ved siden av. Det kommer ikke med filteret.

Har du biltemasand i karret. Hvis du har det vil jeg anbefale å sette svamp på innsuget slik at sanden ikke kommer inn i filteret.
Geir Kristiansen
Har du biltemasand i karret. Hvis du har det vil jeg anbefale å sette svamp på innsuget slik at sanden ikke kommer inn i filteret.


Har fin sand fra stranda i karet, ikke Biltema. Har ikke satt på noen svamp på innsuget, men tror ikke det skal ha så mye å si. Sist jeg renset pumpa var det ihvertfall ikke noe synlig sand å se i den. Strandsanda jeg har er ganske tung og legger seg fort igjen om den blir virvlet opp. Må neste stå en fisk å spøle rett under innsuget før det kommer inn noe sand å snakke om
oeb
jeg har hatt fluval 404 nå har jeg 2 eheim pro2 filtre(både 2026 og 2028). ingen vei tilbake for min del. du har justering på flow på eheim filtre samt du kan bruke strålerør.. vil helt klart anbefale eheim ovenfor fluval utvendige filtre


Det er justering på vanngjennomstrømmingen på Fluvalen også, men har en liten mistanke om at eheimen muligens kan være bedre. Derfor jeg snuser på muligheten. Ville du anbefalt 2026 eller 2028 i en 180 liter med tetraer og maller og ikke minst planter. Vil ha et fungerende filter, men ikke et dragsug
Har ingen erfaringer med fluvals utvendige filtere, men jeg har 2026. Den er jeg veldig godt fornøyd med! Helt stillegående, lett å rengjøre og filtrerer veldig godt.

Fredrik(;
Tante Astrid
[QUOTE=oeb]jeg har hatt fluval 404 nå har jeg 2 eheim pro2 filtre(både 2026 og 2028). ingen vei tilbake for min del. du har justering på flow på eheim filtre samt du kan bruke strålerør.. vil helt klart anbefale eheim ovenfor fluval utvendige filtre


Det er justering på vanngjennomstrømmingen på Fluvalen også, men har en liten mistanke om at eheimen muligens kan være bedre. Derfor jeg snuser på muligheten. Ville du anbefalt 2026 eller 2028 i en 180 liter med tetraer og maller og ikke minst planter. Vil ha et fungerende filter, men ikke et dragsug

ville valgt den største med tanke på nytt karr som er større eventuellt en gang.
stålerør reduserer flow ganske betraktelig og er ikke det nok kan man borre flere hull i det slik at det blir enda mindre.
2028 har bare 100 liter mere i times med vanngjennomstøming
Dyrehagen
[QUOTE=oeb] samt du kan bruke strålerør..

Det kan du på Fluval også. Jeg har det på både 304 og 404 - men det må bestilles ved siden av. Det kommer ikke med filteret.
Takk for den opplysningen, Dyrehagen. Var virkelig ikke klar over at det var en mulighet på disse. Akkurat nå så syns jeg "tuten" er mest praktisk, men flere valgmuligheter er positivt.

Hvor ofte gjør du rent ditt utvendige Fluval-filter, og hvor lenge varer det før det dabber av igjen? Jeg må ta filter og slanger minst et par ganger i kvartalet og det burde vel gå lenger mellom hver gang enn det. Har stygge planer om å kjøpe inn en del flere coryer også i dette karet så da er vel risikoen stor for at tilstanden forverrer seg. Spørs om jeg må foreta meg noe smart før den tid.

Har tenkt litt på å sette inn et ekstra innvendig filter, men har igrunnen slått det fra meg igjen. Tar for mye plass og vanskelig å gjemme bort. Liker ikke at utstyret er synlig i karet nemlig. Kresen av meg, sjø
Takk, Freddy og oeb.

Mulig jeg må strekke meg til en 2028 da hvis det blir til at jeg må kjøpe nytt. Ingen vits i å velge enda et filter som muligens blir for lite.
Den største forskjellen mellom disse modellene (fluval og eheim), er rett å slett hvem som tåler litt motstand i livet, før de blir deppa og kryper til sengs

Har selv smertelig fått erfare, at de få ekstra wattene eheim har i forhold til mange andre, er vel anvendte daler til kraftlaget.
Det er som med biler; med lett bruk, greier en seg med en svak pinglemotor.
Men det er når hele familien skal på ferie, og bagasjerom, tak, gulv og det som er av plass, er stuffa med vesker, bager og kofferter. Når da bikja også sitter å uler, ønsker de fleste at de hadde valgt en modell med litt mer umpf under panseret
Jeg er faktisk ikke sikker på hvor ofte jeg rengjør det. 404 vil jeg tro ca. en gang i halvåret (står i 325-literen min, med discus og noen store maller). 304 (står i pestkaret mitt, 180 liter med masse sugemaller) har jeg ikke rengjort ennå, så jeg vet ikke Men i dette siste karet går det også en Juwel-pumpe. Og jeg merker stor forskjell på Juwel-pumpa etter at jeg satte igang Fluval-pumpa. Tidligere måtte jeg renske rista til pumpehodet i pumpa hver eneste uke (og da var det helt tett). Nå kan det faktisk gå langt over en måned mellom hver gang - og da er det bare litt sølete. Forskjellen er helt utrolig!
Takker hjerteligst for svar alle sammen

Har akkurat staket opp slangene nå og gjennomstrømmingen ble en del bedre, men det tar vel ikke lang tid før jeg blir frustrert igjen.
Spørs om jeg rett og slett må begynne å spare til mer umpf!
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap