Hjelp!! det er fult av bittesmåe larver som kryper på vindaugglasset og er kvite

eg fant det ut i dag og er veldig bekymra..
eg har gitt dem mygglarver kan det komme fra dette?
eg har også kjøpt 1 STOR eplesneile kan det komme fra den? mn den er så ny så det trur eg isje
mn di er VELDIG små lange og tynn dei største er vell 3-4 millimeter.

vist du vet dette så svar fort ogsi ka medisin og ka eg skal gjøre..
eg bønnfaler folk til og svare

plis svar for eg er så bekymra
Det er ingenting å uroe seg for De er harmløse for fisk.
Det er faktisk langt mer liv i akvariet enn man skulle tro. Ikke bare fisk, det yrer av små mikroorganismer og lignende i et vannmiljø.

Jeg har selv slike hvite "mark" (tynne som sytråd) i akvariene mine. I blant, særlig etter et vannbytte med kaldt vann, virker det som de blir forstyrret og da ser man dem plutselig.

Som sagt; du trenger ikke være redd. Det er helt normalt.
Disse små larvene er etter min viten helt ufarlige og dukker opp fra tid til annen. Snacks til fiskene dine dette her.

Lenge siden du starta opp akvariet?
Hei
mn eg har jo sår på armen og eg måtte absolut nedi akvarie med den armen pga att mobilen min datt nedi.. (eg reddet mobilen))
kan dette vere farlig? eg vasket hendene men isje helt opp der eg var neditil =( ka kan skje?
eg vil helst isje ta nedi der når eg skal rense pga såre...
kordan skal eg tappe det?
eg har isje slamsuger men eg har en kort slange som er litt liten kan eg bruke den?
kossen får eg det til og renne?
Da jeg hadde noen hvite, tynne mark svømmende i akvariet fikk jeg også panikk. Søkte litt på akvaforum, og fant noe som het planarier. Tror ikke det jeg hadde var planarier, for bildene jeg så av de viste noen litt tykkere larvelignende greier. Likevel tror jeg markene "mine" har den samme nytten. De skal være ufarlig for fisker. Fiskene synes faktisk dette er ganske godt. Jeg kan se en og annen av disse markene iblant, spesielt hvis jeg har foret for mye. Da tar jeg det som et tegn på at jeg bør fore litt mindre.

Mitt beste tips er å be deg søke litt her på akvaforum om planarier eller marker, og se hva du får opp. Temaet er tatt opp en del ganger.

Edit: ser at jeg er for treig med å svare Kommer jo opp masse svar i mellomtiden
det som kanskje er lurest er å skaffe seg en lang hageslange som du kan putte rett i sluket, da sparer du mye jobb. det er utrolig kjedelig å tappe bøtte etter bøtte med en liten slange når man har så store kar som det du har.

men med en liten slange må du lage "hevert" det vil si at du suger i slangen til vannet renner ut, og da går dette automatisk av seg selv, så lenge du holder enden på der hvor vannet renner ut under vannstanden. da ordner tyngdekraften resten.

hvis du setter et rør på omtrent samme tykkelse som slangen på enden slipper du å ha hele armen nedi når du renser, da er den stiv og lettere å styre rundt som du vil.

Men det er vel mulig å bruke andre armen mens såret ditt gror seg til.
hva har du vanligvis brukt til å slamsuge med da??
Ellers finnes det lange engangshansker "dyrlegehansker" å få kjøpt på apotekene som går helt opp til skuldra. Kjempefine å bruke når man "er nødt til" å nedi akvariet med hendene når man f.eks. har sår e.l
Hei
eg renser akvarie så ofteatt eg isje trenger slamsuger hehe..
men tusen takk for svar alle sammen
Jeg opplevde disse i rekekaret mitt jeg. De er ikke farlige, og går bare rundt der og "kjeder seg".
Bare og ta det helt Easy=)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap