Hva ser man etter når man skal finne røtter?

Jeg har hjulpet en lokal entrepenør med å legge drenering på et kornjorde denne uka, og når vi gravde opp grøfta dreneringen skal ligge i, dukket det opp mye røtter.
Der jordet er idag, har det en gang vært skog, så det er vel gamle røtter fra skogen som var der som dukker opp i myrlaget.

Jord typen i grøfta er matjord øverst, så silt, så myr, og nederst er det leire og sand.

Røttene jeg fant lå på cirka 3 meters dyp i myr, men disse røttene virker ferske i treverket.
Treverket er gult og vått, men det har jo ligget der i evigheter.
At det er vått er sikkert på grunn av at myrvannet trekker inn i rota.

Mitt spørsmål er; kan man plukke disse røttene, og tørke dem?

Siden de er så gule i treverket, vil de slippe ut skadestoffer i akvariet?

Må man renske de for eventuelle løse deler og bark?

Har lest i en artikkel her hva man kan finne selv i naturen, og der sto det nettopp at røtter kan man finne selv i myrer.
Men jeg ble litt i tvil da disse røttene virket "ferske" og var så gule i treverket..
Jeg ville ikke valgt å bruke røtter du finner i naturen, har gjort dette selv, og endte opp med masser av sopp. Desuten så råtner mange norske tre sorter veldig fort, røttene du finner i dyrebutikken, Inneholder garvesyre og de kommer fra en tre sort som er veldig hard, noe som gjør at de råtner saktere. Så mitt råd er at du kjøper deg røtter og lar være å bruke de røttene du fant selv.
Syntes det er verdt ett forsøk, jeg

At røttene har ligget leeeenge i massen, tilsier at de har sluppet det aller meste av næringsstoffer.
En god runde med børste og vann, så bør de være klare til bruk.
Ser ikke noe stort poeng i å tørke røttene, det er jo ikke noe fiske-smitte å snakke om på flere meters dyp i marka
Takker for raske svar.

Skal ta med noen røtter hjem og teste.
Sist jeg kjøpte rot, kostet det 95kr/kg, så det er jo litt penger å spare på det..
Du får si ifra hvis det går da! lykke til! Håper du er heldigere enn meg.
bjørn 300l
Du får si ifra hvis det går da! lykke til! Håper du er heldigere enn meg.


Det skal jeg gjøre.

men kommer nok til å teste med vann fra delvannsbytte i ei balje først, og la det ligge ei uke eller to, for så å se om det avgir noe sopp eller lignende.
På det viset får jeg også undersøkt om det eventuellt endrer vannvediene noe.
95 kroner pr kilo...for røtter? Huff, ja, da skjønner jeg at det blir dyrt å skulle kjøpe røttene i dyrebutikken.

Den lokale og nærmeste zoobutikken her, har nesten aldri fisk av interesse. Lite utvalg av utstyr, og ingen gode produktmerker av akvarier heller.
MEN... de har flotte mangroverøtter! Flotte, herlige mangroverøtter til en utrolig fin pris!
Store røtter har en fast pris, kr 150 pr stk. Vekt spiller ingen rolle.

Så når jeg skal ha røtter, drar jeg dit. 150 kroner for en flott, stor trerot er en flott pris! Og butikksjefen vet at jeg synes det. Han gliser når han ser meg komme inn døra og styrer rett i retning av hyllene med trerøtter "Skal du sette opp enda et kar?" sier han. Han har en bestemt leverandør som kan gi han røtter som gjør at han kan selge til en slik pris.
Så hver gang jeg er i nærheten der, stikker jeg innom og graver litt i hylla med trerøtter. Drar ut alt sammen og gransker hver eneste en. Finner nesten alltid minst en som er flott å ha. Da kjøper jeg den på flekken. Samme om jeg ikke har noe akvarium å ha den i akkurat da, eller ikke har noen umiddelbare planer om å sette opp et nytt heller. Men røtter med det riktige utseendet er gull verdt, de kan ligge på vent til evig tid, så da er det bare å slå til.

Kjøpte en forrige uke, fant en stilig en. Og da jeg var innom i dag, fant jeg en til. Så den måtte jeg også ha

Her er et bilde av karet med rota jeg fant i forrige uke, den står til høyre:

[External Image]
Jeg gleder meg til den tid, da også jeg klarer å innrede akvarier slik at det ser ut som et fotografi av naturen selv!!

Ser på mange av akvariene til dere som har holdt på en stund her, og de er bare så estetiske og nydelige å se på at man blir grønn av missundelse.

Når det gjelder sand som bunnlag, kan man dekorer bunnlaget med sand i et akvarie som er i drift, eller vil dette bare bli grums i vannet og helseskadelig for fisken?
The Beginner
Når det gjelder sand som bunnlag, kan man dekorer bunnlaget med sand i et akvarie som er i drift, eller vil dette bare bli grums i vannet og helseskadelig for fisken?

Jeg anbefaler ikke å helle sand rett i vannet, det blir det fort problemer både for filter og fisk av.
Ta heller ut fiskene\ filteret, eller tapp karet ned så de såvidt har vann til å svømme, før du har sanden i
150,- for en stor rot hørtes fint ut, jeg måtte ut med 390 kr for en rot! Nord-Norge tillegg kansje?
Er utrolig fornøyd med mine røtter, disse fant jeg i et nedtappet vannmagasin, det er einer-røtter som har vært under vann i mange år.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Lekre røtter du har funnet deg, Karl Inge!

Pokker at det er så vått her nord mesteparten av året, det er skjelden at vannnivået faller særlig mer enn 20-30cm på disse kanter....

Og ja, vi har tillegg i pris her nord :s Har sett røtter koste opp mot en tusenlapp (riktignok store og flotte, men det er jo surt likevel)
Ooppss!!
Hadde glemt denne tråden jeg..

Dette med å hente rot hos han bonden vi gravde drenering hos, ble dårlig butikk..

De røttene jeg fant i myra der var så bløte og fulle av myrvann, så jeg høstet ikke inn noen.

De virket relativt ferske i "kjøttet" også, som om de ikke hadde ligget der så lenge.

Men det var verdt forsøket, for jeg ble en erfaring rikere!
Det er nok avhengig av treslag etc. Men torvmyr er et ideelt sted å lete.

Dersom du skulle finne røtter senere, kjan du gå løs med høytrykkspyler. Da merker du også fort om de er faste i fisken.

Røtter som ligger i vann er også bra. Da slipper du også å lure på om de synker eller ei.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap