Pumpe

Inaktiv bruker
Har akkurat fått meg et nytt akvarium på mellom 300-350liter (er ikke helt sikker.) Med akvariet fulgte det med 2 pumper som er innlakt i lokket. Hver av dem sirkulerer 1200liter i timen (står det på pumpa i allefall.) På bildet ser dere hvordan filterboksene ser ut. Er dette bra nok filtrering til et akvarium som det skal gå Discus i, eller bør jeg gå til annskaffelse av en annen pumpe?
Nå kjenner ikke jeg til akkurat denne typen filter, men når man skal ha så stort kar så lønner det seg uansett å ha utvendig tønnefilter. Og spes med tanke på at du skal ha diskus, som krever bra vannverdier.
Disse filtrene duger egentlig ikke til annet enn å lage støy.
Møkk fra ende til annen, ville ikke brukt de om det så var ett rent plantekar.

Skal en ha diskus, er en nødt til å ta på seg spanderbuksene når en kjøper filter.
Inaktiv bruker
Noen forslag til pumpe da?
Eheim 2028 er et godt alternativt, evt 2080 selv om jeg syns det er overkill hehe. Men Frank er nok ikke enig i det
Tom Kristiansen
Eheim 2028 er et godt alternativt, evt 2080 selv om jeg syns det er overkill hehe. Men Frank er nok ikke enig i det;)


2028 er ett utmerket filter til ett kar i denne størrelsen. Dersom en skal fôre opp en gjeng med sultne diskus, kan det nok bli for lite, og da er enten to slike, eller 2080 være ett kanon filter.
Så Frank er nok ikke uenig i Tom sitt råd - med unntak av overkill

Har brukt begge modeller til 375litern (2080 nå), og er strålende fornøyd med begge.
Belastningen er nok en smule (på størrelse med en loff) lettere i karet, enn det ville vært med en gjeng utsulta diskuser. Selv ikke da syntes jeg det er overkill. Skal jeg kille, gjør jeg det helst skikkelig
Hehe godt vi er enig da Frank:P
Inaktiv bruker
Er det noen "rimelige" nettbutikker man kan få tak i disse på da? Min erfaring er at vanlige dyrebutikker er dobbelt så dyre som dettbutikker:p
Det er ikke de store prisforskjeller på eheim-filtre i norske butikker.

Tropefisk:
2080=4100.-
2028=2462.-
Frakt= Etter faktisk kostnad.

Webzoo:
2080=3900.-
2028=2314.-
Frakt=0 ved kjøp over 2000.-

cichlidecentret.biz (dansk)
2080= ca 3270 NOK
2028= ca 1750 NOK
Frakt= Etter størrelse. Husk fortollingsgebyr, 120.-
Priser inkl filtermediesett

For de som bryr seg om annet enn bare pris, ville jeg valgt bort webzoo i disse dager. Butikken sliter rett å slett en del med kapasitenten sin, desverre.


Edit: da var omsider ett par butikker online igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap