Corydoras paleatus død.
Fikk 5 stykker i går, 4 små 1 litt større. Kjøpt på Tropehagen på City Syd.
De har vært i form alle 5, men har lagt merke til at den ene har vært en del roligere enn de andre. Så på den i stad, og plutselig begynte den å bykse opp mot vannflaten, flere ganger, bykse opp, dale ned.
Så la jeg merke til at fisken var blodig, og noen sekunder etterpå døde den.
Jeg tok den opp og tok bilder av den. Er skikkelig lei meg og redd nå, for jeg har gledet meg så lenge til å få noen Coryer, og nå er jeg redd for at det kan være noe smittsomt.
Vannet er fint, og alle de andre fiskene er i fin form. Har aldri hatt noen dødsfall oppi her.
De har vært i form alle 5, men har lagt merke til at den ene har vært en del roligere enn de andre. Så på den i stad, og plutselig begynte den å bykse opp mot vannflaten, flere ganger, bykse opp, dale ned.
Så la jeg merke til at fisken var blodig, og noen sekunder etterpå døde den.
Jeg tok den opp og tok bilder av den. Er skikkelig lei meg og redd nå, for jeg har gledet meg så lenge til å få noen Coryer, og nå er jeg redd for at det kan være noe smittsomt.
Vannet er fint, og alle de andre fiskene er i fin form. Har aldri hatt noen dødsfall oppi her.
Postet 31.01.08 kl 16:34
Postet 31.01.08 kl 17:10
Postet 31.01.08 kl 18:14
Postet 31.01.08 kl 18:34
Postet 31.01.08 kl 19:14
Postet 31.01.08 kl 19:49
Ok. Jeg har allerede byttet litt vann etter jeg fisket den ut. Huff, den døde foran øynene mine også da, så jeg ble litt desperat, men så at det ikke var noe å gjøre. Hadde ikke vært her 24 t engang.
Det er en ting jeg lurer på da. Aenusene på Tropehagen stod i karantene. Og disse 5 kom i samme pose. Er det ikke slik at disse bør fraktes en og en? Kan det være derfor?
De andre, både Ancistrusene, rekene og resten av Coryene er livlige.
Jeg gjør som rådet og følger med!
Jeg bør vel ha en viss karantene i dette karet nå?
Det er en ting jeg lurer på da. Aenusene på Tropehagen stod i karantene. Og disse 5 kom i samme pose. Er det ikke slik at disse bør fraktes en og en? Kan det være derfor?
De andre, både Ancistrusene, rekene og resten av Coryene er livlige.
Jeg gjør som rådet og følger med!
Jeg bør vel ha en viss karantene i dette karet nå?
Postet 31.01.08 kl 20:07
Endret: 31.01.08 kl 20:08
SunnyHadde ikke vært her 24 t engang.
Hvis dyrebutikken ikke er for langt unna, så kan du kreve ny fisk. De fleste forretninger med service har minst 24 timer garanti på fisken de selger.
SunnyAenusene på Tropehagen stod i karantene. Og disse 5 kom i samme pose. Er det ikke slik at disse bør fraktes en og en? Kan det være derfor?
Skjønte ikke helt hvor C. aeneus kom inn i bildet her. Gikk paleatusen i samme kar?
Corydoras bør helst fraktes med få eksemplarer i hver pose. To er greit, men 5 går også hvis de er små og posen er stor (og hjemreisen kort).
Mange Corydoras skiller ut "stressgift", men paleatus tror jeg ikke er de verste. Skum i posen er et typisk kjennetegn på dette.
Har ikke sett det ofte, men fem stakkars sterbai (store) var stappet i samme pose på en auksjon i høst. Der stod skummet høyt, og tre lå med buken opp.
Postet 31.01.08 kl 20:23
Ok.
Nei, de gikk jo selvsagt ikke i samme kar som aeneusene, men det kan jo tenkes at de hos "grossist" har gått i samme karr? Var bare en tanke.
Jeg nekter å dra tilbake til Tropehagen, eneste grunnen til at disse ble kjøpt på denne butikken er fordi Akvasia er stengt for tiden, og det var ikke jeg som kjøpte dem selv! Men ja, de har fiskegaranti.
Så nå at jeg har skrevet det litt rart, det med aeneusene, skulle være noe sånt som ; er det mulig for at det kan være en sammenheng? Men jeg aner ikke hvorfor de stod i karantene da, var ikke der selv!
Nei, de gikk jo selvsagt ikke i samme kar som aeneusene, men det kan jo tenkes at de hos "grossist" har gått i samme karr? Var bare en tanke.
Jeg nekter å dra tilbake til Tropehagen, eneste grunnen til at disse ble kjøpt på denne butikken er fordi Akvasia er stengt for tiden, og det var ikke jeg som kjøpte dem selv! Men ja, de har fiskegaranti.
Så nå at jeg har skrevet det litt rart, det med aeneusene, skulle være noe sånt som ; er det mulig for at det kan være en sammenheng? Men jeg aner ikke hvorfor de stod i karantene da, var ikke der selv!
Postet 31.01.08 kl 20:29
Endret: 31.01.08 kl 20:31