"kjære" moderatorer!

Jeg har som flere her inne kjøpt denne krabaten som ingen blir enige om er en hummer eller en kreps, ifølge det vitenskapelige navnet er dette en hummer. Men nok om det, det jeg reagerer på er at dere stenger tråder fordi at noen har skaffet det enkelte kaller et ulovlig dyr. Etter min mening er dette veldig uheldig, det eneste det hjelper mot er at dyr blir holdt på feil måte og pines å til og med dør, trodde forum som dette var til for og hjelpe og ikke til og stenge ute. Det er en grunn til at folk spør om ting. Det må være en hver enkelt person sin sak om man vil holde et "ulovlig" dyr eller ikke.
Og helt til sist: Visst disse dyrene er ulovlige, så hvorfor i jessu navn står de på bestillingslister til dyrebutikkene og butikken legger de ut for salg? kommer mattillsynet da på kontroll mister de faktisk retten til og drive butikken videre!

Mvh. Dag-Andre Strand
Dag-Andre
Jeg har som flere her inne kjøpt denne krabaten som ingen blir enige om er en hummer eller en kreps, ifølge det vitenskapelige navnet er dette en hummer. Mvh. Dag-Andre Strand

Det som gjelder er retningslinjene for forumet. Jeg mener at det ikke finnes ferskvannshummer og derfor har jeg vanskelig for å skjønne at dette kan være noe annet en en ferskvannskreps. Kreps er per definisjon ulovlig innført i Norge og da er vi tilbake til retningslinjene.

Jeg har ikke noe annet valg som moderator å følge retningslinjene etter beste evne og stenge tråden. Jeg foreslår at du heller sender en mail til moderator og tar opp problemstillingen der.
Dag-Andre
Visst disse dyrene er ulovlige, så hvorfor i jessu navn står de på bestillingslister til dyrebutikkene og butikken legger de ut for salg?

Mange av leverandørene, f.eks. Imazoo, er ikke norske, og det er mulig at reglene da er forskjellige i landet der de kommer fra. Når leverandørere i tillegg greier å levere fisk med feil navn (f.eks. SAE/FF eller c. julii/trilineatus), og fisk med fullstendig feil informasjon (f.eks. leverer de grønn kulefisk som ferskvannsfisk), så forbauser det meg ikke i det hele tatt at de også har ulovlige dyr på lista. Leverandører har ikke alltid 100 % peiling, de heller.

At en dyrebutikk tar inn ulovlige dyr, er ikke noe nytt. Det er faktisk dyrebutikkens eget ansvar å sette seg inn i reglene, og noen gjør det tydeligvis ikke. En lokal dyrebutikk her, tok inn salamandere, det samme har visst en TAM-butikk gjort (noe som forbauser meg veldig, ettersom TAM er en butikk som absolutt burde vite bedre).

At moderatorer stenger tråder ang. hold av ulovlige dyrearter, ser jeg på som bra. Det er faktisk ikke en gang lov å holde disse dyrene, så hvis mattilsynet/politiet finner dem hjemme hos deg, vil dyrene enten bli avlivet eller levert til en dyrehage, og du vil få en klekkerlig bot! AF vil ikke bidra til ulovligheter, og derfor stenges tråder. Det er ikke noe poeng i å diskutere best mulig stell av ulovlige dyr, når dyrene ikke skulle ha vært der i utgangspunktet. Og ja, jeg ser poenget med at du allerede har de ulovlige dyrene, men du gjør fortsatt noe ulovlig! Hvis dette er noe du har kjøpt i en norsk dyrebutikk, er det eneste riktige du kan gjøre å levere dem tilbake der de kom ifra, og få pengene tilbake. Og så evt. kontakte Mattilsynet etterpå, for å fortelle dem om at butikken selger ulovlige dyr. Da trenger du ikke tips om stell av disse dyrene.

Men jeg vet ikke hva slags dyr du faktisk snakker om her. Det nevner du ikke. Så jeg vet ikke om de faktisk er ulovlige - du er jo i tvil om det selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap