Automatisk vannbytte
Har lenge lurt på å lage til et automatisk system for vannbytte.
Har funnet en løsning med pls, men tenker litt på en annen og billig måte å gjøre det på.
Men jeg må spør om råd først:P
Jeg tenkte at om jeg setter opp en dryppteller eller no lignende, som har vann hele tiden, med overrenn i karet så vil hele tiden litt vann bli skiftet ut.
Det jeg egentlig lurer på er om dette er bra for fiskene?
Eller bør jeg heller ta vannbytte en gang i uken?
Håper noen kan gjøre meg klokere
Har funnet en løsning med pls, men tenker litt på en annen og billig måte å gjøre det på.
Men jeg må spør om råd først:P
Jeg tenkte at om jeg setter opp en dryppteller eller no lignende, som har vann hele tiden, med overrenn i karet så vil hele tiden litt vann bli skiftet ut.
Det jeg egentlig lurer på er om dette er bra for fiskene?
Eller bør jeg heller ta vannbytte en gang i uken?
Håper noen kan gjøre meg klokere
Postet 01.02.08 kl 00:00
Viss du er 100% sikker på at det ikke er noen risiko for at overrendt vann ikke kommer der du ikke vil ha det, er det en god ide. Viss ikke, ville jeg latt det bli med tanken.
Men løsningen kan jo brukes som semiautomatisk vannbytte da. Dvs at du er tilstede og er den som åpner krana.
Pls-styring har jeg lite sans for. Dette går jo på tidsintervaller, og er derfor sårbart for andre påvirkninger enn de du har programert inn. Feks kan utløpet være tett. Slik at du fyller mer vann enn du tapper ut.
For å forhindre dette må du i såfall overstyre med nivåbryter. Både øvre- og nedre vannstand.
Har sterk tvil på at dette er skadelig for fisken ihvertfall. Heller positivt med tanke på at det blir mindre endringer i vannverdiene med hyppigere vannbytter.
Selv de mørkeste svartvanns-krokene av amazonas får jo tilført smeltevann fra isbreene. Så litt rent vann i ny og ne skader neppe.
Mitt tips vil uansett være at du bør holde eksperimentell akvariehold til rom som tåler vann. Lite artig å finne en liten mangroveskog i stua når du kommer hjem fra ferie....
Men løsningen kan jo brukes som semiautomatisk vannbytte da. Dvs at du er tilstede og er den som åpner krana.
Pls-styring har jeg lite sans for. Dette går jo på tidsintervaller, og er derfor sårbart for andre påvirkninger enn de du har programert inn. Feks kan utløpet være tett. Slik at du fyller mer vann enn du tapper ut.
For å forhindre dette må du i såfall overstyre med nivåbryter. Både øvre- og nedre vannstand.
Har sterk tvil på at dette er skadelig for fisken ihvertfall. Heller positivt med tanke på at det blir mindre endringer i vannverdiene med hyppigere vannbytter.
Selv de mørkeste svartvanns-krokene av amazonas får jo tilført smeltevann fra isbreene. Så litt rent vann i ny og ne skader neppe.
Mitt tips vil uansett være at du bør holde eksperimentell akvariehold til rom som tåler vann. Lite artig å finne en liten mangroveskog i stua når du kommer hjem fra ferie....
Postet 01.02.08 kl 02:02
Postet 01.02.08 kl 10:39
Jeg har automatisk vannbytte på de fleste karrene. Men det er i et rom med sluk hvor jeg kan tåle lekasjer når som helst. Jeg vil ikke anbefale det til inne/ stuebruk. Men det er selvfølgelig fullt mulig.
En annen ulempe meg kontinuelig dryppvanning er at det da alltid beveger seg kalt vann i tilførselsrøret/ slangen. Dette gir som regel kondens utenpå røret som vil dryppe stadig vekk på andre steder, hvis du ikke isolerer det godt.
En annen ulempe meg kontinuelig dryppvanning er at det da alltid beveger seg kalt vann i tilførselsrøret/ slangen. Dette gir som regel kondens utenpå røret som vil dryppe stadig vekk på andre steder, hvis du ikke isolerer det godt.
Postet 01.02.08 kl 15:45
Det er mange som bruker den enkle metoden, der det hele tiden siver inn litt vann til karet, og noe renner ut.
Hvor mye er ofte den vanskelige delen av kabalen.
Så lenge ikke vannverdiene endres radikalt med å bytte litt vann hele tiden, er det absolutt noe jeg ville satset på selv, om jeg bodde slik at jeg kunne gjøre dette uten å hoppe bukk over rør både her og der
Det som er vanskelig for mange, er at vannet i springen har helt annen pH\ Gh enn det den skal være i karet.
Dette må da oppveies, med f.eks å ha skjellsand i karet (der verdiene skal opp), eller torv i filteret som byttes etter bestemte intervaller.
Det vanskelige er vel egentlig å finne mengden vann og mengden tilsettinger som passer for sitt eget kar. Men er en litt ivrig etter å få det til, og orker å prøve\ feile litt, er det absolutt å anbefale etter min mening.
Personlig mener jeg at ett halvautomatisk vannbytte rett å slett kun er en enkel måte å bytte vann på. Ikke noe mer verdifullt enn det
Hvor mye er ofte den vanskelige delen av kabalen.
Så lenge ikke vannverdiene endres radikalt med å bytte litt vann hele tiden, er det absolutt noe jeg ville satset på selv, om jeg bodde slik at jeg kunne gjøre dette uten å hoppe bukk over rør både her og der
Det som er vanskelig for mange, er at vannet i springen har helt annen pH\ Gh enn det den skal være i karet.
Dette må da oppveies, med f.eks å ha skjellsand i karet (der verdiene skal opp), eller torv i filteret som byttes etter bestemte intervaller.
Det vanskelige er vel egentlig å finne mengden vann og mengden tilsettinger som passer for sitt eget kar. Men er en litt ivrig etter å få det til, og orker å prøve\ feile litt, er det absolutt å anbefale etter min mening.
Personlig mener jeg at ett halvautomatisk vannbytte rett å slett kun er en enkel måte å bytte vann på. Ikke noe mer verdifullt enn det
Postet 02.02.08 kl 15:15
JostiJeg har automatisk vannbytte på de fleste karrene. Men det er i et rom med sluk hvor jeg kan tåle lekasjer når som helst. Jeg vil ikke anbefale det til inne/ stuebruk. Men det er selvfølgelig fullt mulig. En annen ulempe meg kontinuelig dryppvanning er at det da alltid beveger seg kalt vann i tilførselsrøret/ slangen. Dette gir som regel kondens utenpå røret som vil dryppe stadig vekk på andre steder, hvis du ikke isolerer det godt.
Jeg sverger til automatisk vannbytte. Vet ikke om jeg hadde orket å drive med discus hvis jeg måtte bytte vann med bøtter og slanger.
Med dryppvanning fra Gardena er det dessuten veldig billig å få det til. Dette med kondens på slanger har jeg aldri hatt problemer med. Når jeg tenker meg om skyldes det kanskje at mine vannledninger stort sett er ført gjennom kalde rom. Men jeg samler først vannet fra kran i en beholder som står i et høyt kjøkkenskap (selvfølgelig med overløp slik at det ikke blir noe søl). Dermed får jeg luftet ut eventuelle gasser og vannet blir litt temperert før det går over i Gardena slangen. Det som driver vannet gjennom slangen er dermed høydeforskjellen mellom akvariet mitt og beholderen i kjøkkenskapet. Dette er et forholdsvis lite trykk og det er veldig konstant og det er lett å justere mengden av vann som tilføres akvariet. Jeg skifter ca 10% vann hver dag på denne måten i 720-literen min.
Postet 03.02.08 kl 14:42
Postet 03.02.08 kl 23:08
Postet 03.02.08 kl 23:11