Fra tanganiyka til sør-amerika

Tenkte jeg skulle konvertere mitt Tanganiyka kar over til et kar for Sør-Amerikanske Ciklider.. Noen tip om hva jeg burde tenke på i prossessen..?

Det blir vel som å starte fra bunn, tenker jeg.
Vannverdiene må jo endres helt, dermed må alt vannet byttes.
(Men filtergørret bør tåle dette altså)

Ellers er jeg usikker på hva du spør etter?
Mener du hva som skal i en sør- amerika biotop feks?
Har nettopp gjort det samme selv Hadde noen Ottoer som gikk i Malawi yngelkar for å rengjøre, og disse flyttet jeg til Tanganyika-karet før jeg startet prosessen. De skal fortsette livet i Sør-Amerika biotopen og trengte langsom endring av vannverdier for å tilvenne seg sitt nye hjem. Derfor gjorde jeg som følger:

Byttet ca 1/3 av vannet daglig og målte pH, GH og KH etter hvert vannbytte. Slik senket jeg langsomt verdiene fra pH=8,2 til pH=6,0 og GH=15 til GH=3. KH fulgte med nedover. Etter noen dager satte jeg inn planter og ventet til det hele hadde stabilisert seg.

Jeg gjorde ingen ting med hverken filter eller rådasanden. Det du også bør tenke på, er om du har steiner eller grus som er GH økende (kalkholdig). Da bør de ut, siden SA-Biotoper bør ha lav pH og GH.

Var dette noe av det du lurte på?
Ja, takk som svaret.
Hva ville du ha gjort med Aragonite-sanden min? Har Caribsea, Seaflor™
Special Grade Reef Sand, http://www.caribsea.com/pages/products/dry_aragonite.html

Kjenner ikke denne sanden, men i følge linken din kan det se ut til at denne sanden inneholder koraller og/eller knuste skjell? Gjør den det, ville jeg nok byttet den..... da er den kalkholdig og du kan få trøbbel med å holde GH så lav som du ønsker. Rådasand eller Biltemasand er fint for både Apistogramma og Coryer om du har planer om disse fiskene.

Ville også byttet ut sanden, dessverre.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap