Sandsnegler...mange sandsnegler.råd?!

Da jeg hadde endel pakistan og sebrabotia i karet så var det sjeldent jeg så en snegle over sanden. Men nå som jeg solgte botiane så ser tydeligvis sneglene sitt snitt til å titte opp. Det er snegler overalt,de kryper opp i plantene og oppover glasset. Spiser de på plantene?
Jeg solgte botiane for at andre fisk skulle få sjangsen til å yngle,da botian er ganske frempå og uredd når det kommer til å skaffe seg ett lett måltid. Finnes det noe annet dyr som spiser snegler, eller annen fisk? Er dvergbotia like voldsomme? Det er sikkert på tusenvis av sandsnegler og det gjør ingenting om noe kan holde bestanden nede.
Å bli kvitt sandsnegler krever en viss innsats fra akvaristen, men det er mulig å få redusert antallet betraktelig. Om man bare gidder

Du kan sette opp feller og samle dem opp selv, og på det viset holde bestanden nede. De kommer krypende så fort en fòringstablett lander på sanden hos meg, så en slags felle-ordning (der sneglene kommer inn, men ikke fiskene) som kan samle opp snegler kan være lurt. Hver gang fella er full, tas den opp og tømmes for snegler, lades på ny med nytt fòr og settes ned igjen. Etter en periode med slik innsamling av snegler, burde bestanden være kraftig redusert for en periode.
En plastboks med lokk, som du lager et passende hull i, og så halvveis begraver i sanden, kan fungere som felle med mat i. Sneglene krabber inn gjennom hullet, men forhåpentligvis finner ikke fiskene ut av det (hullet bør være akkurat under sandlinjen, så sneglene bare tar motorveien rett inn...

Som sagt; man kan få til det meste om man bare er villig til å gjøre en ekstra innsats for en periode. Jeg satte meg fore å bli kvitt andemat-plagen i tre akvarier i sommer. Det krevde mye jobb, ofte måtte jeg saumfare overflaten i karene flere ganger om dagen for å fjerne "små andemater", men til slutt lyktes det. Nå er det gått et halvt år siden jeg gjorde det, og andematen har ikke kommet tilbake!

Det høres ut som en lur plan!! Jeg får rote litt i skuffer og skap å se om jeg finner noe jeg kan bruke. Jeg prøvde engang å plante ett salatblad i substratet og det var også effektivt,sneglene kom med en gang men dessverre også endel plantespisende fisk så har tro på at en felle er mere effektivt!
mona o
Du kan sette opp feller og samle dem opp selv, og på det viset holde bestanden nede. De kommer krypende så fort en fòringstablett lander på sanden hos meg

Men hvordan får man da matet fisker som er avhengig av pellets og liknende? Bunnlevende fisk, altså. Risikerer de å ikke komme til matfatet fordi det er fullt av snegler?
Poenget er at snegler liker pellets. Derfor plasseres slike i en felle,som kun sneglene kommer inn i! De andre bunnlevende fores på samme måte
Om ikke du har en felle liggende kan du bruke en hov med grove masker. Stikk hoven dypt ned i sanden og dra den gjennom sanden. Sanden siles gjennom hoven og sneglene blir liggende i hoven.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap