Klemming av finner

Hei!

Jeg har hatt en liten omgang med sykdom på platyene mine(sykdommen kom antakeligvis med fiskene) og det har resultert i at 2 av 3 er døde. En gutt og ei jente.

Den som er igjen nå har vært/er fremdeles den som er øverst på rangstigen. Det ser ikke ut til at hun ble smitta, hun har iallefall ikke hatt de samme symptomene, men nå som hun ikke har flere artsfrender igjen har hun begynt å klemme finnene. Er det fordi hun er ei ensom platy??

Jeg har tenkt å starte oppdrett av platy, så jeg har et lite kar i innkjøringsfasen hvor jeg har tre mikkemusplaty (som senere skal i det samme karet som den ensomme er).
Jeg KAN flytte disse over til den i 54literen, men det er lite ønskelig i og med at da har jeg ingen innkjøringsfisk i det lille. Om jeg hadde gjort det, hadde mikkemusplatyene og den ensomme "blandet" seg? Jeg mener, det er jo to forskjellige typer.

Hadde det ikke vært for at jeg skal reise bort i to uker om to uker, så hadde jeg kjøpt flere en eller to platyhunner, om det er det som er grunnen til at dama klemmer finnene.

Bildet er tatt før platyen begynte å klemme finnene. Kan hende dette ble et litt surrete innlegg, men det er så mye jeg føler jeg må fortelle og da går det litt i hverandre.

Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Mvh Iselin
Klemming av finner er vanligvis et sykdomstegn. Ville ikke ha kjøpt inn noe nytt til dette karet nå, særlig når du ikke er hjemme. Spiser den? Holder den seg mye langs veggene eller i et hjørne? I så fall er den tydelig syk. Medisinering kan hjelpe. Har i grunnen ikke noe godt råd bortsett fra å bytte mye vann, bruke AquaSafe og fore minimalt. Tilsette litt gh+ hadde heller ikke vært så dumt, husk å ta det gradvis, ikke øk med mer enn 2 grader i slengen. Vent så et par dager før du øker igjen.
Okei, så det er ikke fordi hun er ensom?

Hun har fantastisk god appetitt og synes fremdeles all maten bare hennes. Hun driver og svømmer rundt, men halefinnen er på vei til å bli et spyd. Hvor mye skal jeg skifte anbefaler du? Hver dag?
Fisk er ikke mennesker, de blir ikke syke av ensomhet, bortsett fra at de vil ha det bedre i stim om det er stimfisk. Har du målt nitritt/nitrat osv. i akvariet ditt? Hvor ofte bytter du vann? En bør jo normalt bytte vann ca. hver 14 dag, noen bytter heller hver uke, men litt mindre. Det vanlige er ca. 1/3 av akvariet. De siste bytte gjerne 1/4. Du kan gjerne bytte 1/3 annrnhver dag eller 1/4 hver dag. Pass på å fore lite: De fleste akvariefisk dør av overforing....
Jeg skifter 1/3 av vannet en gang i uken. Anbefales det å bytte 1/4 vann hver dag til hun blir bedre? Hvordan vil dette maset gjøre med de andre fiskene? Blir de ikke stresset? De har kanskje bare godt av det??xD

Rent vann er bare bra, og du har jo en del fisk i karet. Å stikke en slange ned i et hjørne av karet forstyrrer da fisken minimalt.
Du skal jo ikke røre rundt med ei sleiv og jage alle fiskene du ser.... (Regner ikke med at du gjør det da)
Har du noe medisin i hus? Jeg ville ha prøvd det også, og om du ikke har maller ville jeg ha prøvd Ektozon. Enten direkte i karet eller som bad. Dyrt men det kan hjelpe. Har du sett her på forumet og lest om sykdom forresten?
Hva med filteret, du skyller vel ikke det hver uke håper jeg? Det skal gå helt til en merker tydelig reduksjon i effekten.Hvis ikke vil det ikke være noen gode bakterier igjen inni der til slutt.
Jeg gikk til innkjøp av eSHa 2000 oog eSHa exit, med anbefaling av Frank Angell da fiskene begynte å klø seg mot planter, grus o.l.
Dette ga seg da jeg medisnerte, men det var for seint for to av platyene.
Jeg slutta med å vaske filteret da jeg leste at det var en big no no her på AF Det er lenge siden, så det er ikke det som er problemet.

Men når du sier det med overfôring, så kan det nok være noe av problemet. Jeg har kanskje fôra litt for mye. Veit ikke jeg asså...
Gi omtrent halvparten av det du tror de trenger, og la dem ha en dag eller to i uka uten mat. Råtnende forrester gir utrolig dårlig vannkvalitet, høy nitritt og ammoniakk ettre kort tid. Fisk spiser på instinkt etter at den har blitt mett, men maten kommer halvfordøyd ut igjen og legger seg som slam på bunnen.
Hver uke tester jeg vannet mitt hos dyrebutikken på vei hjem fra skolen. Har ikke hatt noe problemer med nitritt, ph, gh +++
Men skal skifte vann annenhver dag(?), fôre mindre og ha et par faste dager i uka. Skal se om ikke hjelper.. Hvis ikke kommer jeg til å bli bekymra..

Tusentakk for gode svar=)
Hei!

Vil bare si at det ser ut til å fikse seg av selv, fordi nå er hun en veldig glad platy som svømmer rundt med alle finnene i behold!

Tusen takk for svar=)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap