Justerbart akvarie bord

PS, dette er ikke noe nytt! Men her er min løsning på det. Jeg lager meg et nytt akvarie. Og akvarier, må det jo være et bord til. Det har jeg laget. Men ble aldri fornøyd. Det fordi at bordet har 8 ben(2"x4"), og alle er eksakt like lange, mens gulvet er litt ujevnt, og skjevt(gammelt hus). Så noen ben hang litt i løse lufta, mens andre gikk ned på gulvet. Bordet er sikkert ikke helt plant/rett heller. Å begynne å kappe av for å få dette rett, er ikke alltid så lett. Og da bordet veier ett "tonn", så er det så som så. Å legge inn løse foringer, ville jeg ikke. Derfor kuttet jeg ut trebenene, og kjøpte inn gjengestag, og gjengehylser + skiver og muttere. Så borret jeg opp hull i rammen på bordet. Skrudde inn gjengestagene i rammen(disse kan også støpes fast med epoxy). Men de bør stå i eksakt lodd alle sammen. Så er det bare å justere høyden på hvert enkelt ben etterpå. Enkelt og greit. Dette er jo noe som ikke er nytt. Alle nye akvarie bord har jo den muligheten. Tenkte bare å formidle en grei løsning, for selv lagde bord. Gjengestag er billige, stive og solide til tusen. Biltema har dette. Hvis nødvendig, så kan man justere bordet forsiktig, mens karet er fullt også. Spenn i glasset er jo ikke så lurt. Alle datagulv er laget med justerbare ben. Enkelt å greit å justere rett, og meget solid.
Hadde det ennå vært så vel at alle nye bord var justerbare, ville alt vært bare fryd og gammen
Bor selv under samme forhold som deg, der gulvene er like plane som veibanen på små fylkesveier. Det svinger både her og der, og er huller med stor selvtillit enkelte steder :p

Forstår jeg skissen riktig, at gjengestavene er festet i T-en mot gulvet, og at de er løse i selve bjelken?
Har du foret hullet i bjelken med noe, eller holder treverket den tilstrekkelig støtt?

Ser absolutt potensiale for dette, selv med rammebord\ reoler av prosa, i stedet for overprisa "dupsko" som i dag brukes.
du kan jo ikke ha noen tynne stenger heller, de må jo ha en tykkelse
ka brukte du?
Gjengestagene er skrudd inn i trebjelken i bordet. Trebjelken er en 2"x4". Gjengestaget er i 24mm. (Solid til tusen. Gjengestag finnes også i 30mm). Men i ettertid, har jeg også fundert på om ikke man kunnet ha støpt inn en gjengehylse for hvert ben, i trebjelken. Da kan man justere der også.

Og benet(gjengestaget) kan skrus ut av bordet, hvis nødvendig. Så som under flytting/transport. Ten i bunn, er en gjengehylse, påsveiset en stor skive. Som da virker som fot. Foten kan så forsynes med en tykk filt matte. Så ikke gulvet blir skadet. (Fåes på Biltema)

En annen metode: Er å gjenge i treverket, som er en smal sak.
En gjengetapp, kan man fint lage av et gjengestag. Bruk en vinkelsliper, og slip staget, til du har et kryss i enden. Dette holder mer enn nok for gjenging i treverk. Husk riktig dia på hullet i treverket. For å stive opp gjengene i treverket etterpå, kan man påføre super tynnt superlim. Det trekker da inn i treverket, og gjør gjengene harde, og mere solide. Gjeng så opp på nytt, når limet er tørrt. Gjenta enda en gang. Så har du fine og solide gjenger.

Ingen vekt klarer å ødlegge de gjengene. En metode, jeg har brukt mye, på andre prosjekter. Da har du heller ikke behov for å støpe inn gjengehylser. Med 2 kontra muttere, med locktite på staget. Eller lim fast en gjengehylse på staget, så kan du justere/skru bordet opp og ned.

Det virker fint her i hvertfall. Men husk å få alle stagene i 90 grader, i forhold til bord flaten.
Justering av unøyaktige bord ben/gulv
Satt her å grublet litt på det med ujevne gulv, og kapping av bordben. Det er ikke så morro!! Noe som jeg har løst med justerbare ben hos meg. Men så slo det meg, at det kansje kunne vært løst på en annen måte. Hvor man slipper å kutte benene nøyaktig i det hele tatt. Man lager bordet, med de unøyaktige benene man har kappet til. Så merker man av på gulvet hvor hvert ben treffer. (Her er det snakk om harde gulv.) Så teiper man gulvet med brun tynn pakketeip, der benene treffer. Teipen er blank i overflaten. Så tar man epoxy kna masse(grønnt merket)(Biltema), og påfører alle benene i enden. Knar godt inn i enden på benene. Setter så bordet på gulvet, der teipen sitter, og justerer til det er vannrett. Bordet kan også justeres vannrett før påføring av epoxy, med plank, satt fast med skrutvinger, langs benene. Så etter justere epoxyen, så det blir jevnt og tett. Når så epoxyen er herdet, er det bare å dra av bordet. Teipen slipper jo fra gulvet. Og teipen er blank i overflaten mot epoxyen, og vil slippe der. Og man kan file av overskytende epoxy som eventuellt tyter ut på sidene av benene. Kan det bli mere nøyaktig?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap