Ideelt filter til lite plantekar ?

Hva er ideelt filter for et lite plantekar på 80 liter.

Jeg har nå en innvendig Eheim 2012, men syns at det blir veldig mye bevegelse i overflaten og er redd for at mye CO2 forsvinner uten at plantene får nytte av den.

Ville nok selv valgt ett filter som er justerbart, slik at en kan balansere vannbevegelsen i karet.
Fluval er jo ett kjent filter i så måte, men også 2212 er vel justerbart?

Er karet ett rent plantekar, eller er det en del fisk i det i tillegg? Dette bestemmer jo mye om hvor kraftig filter en trenger.
Ett rent plantekar, ville jeg selv utrustet med så lite filter som mulig, både på grunn av Co2, og på grunn av det estetiske
Det blir plantene som får hovedfokus her, men jeg har også noen kirsebærreker, en liten stim med Tittaiya barbe og 2 dverg guramier.

Kunne egentlig tenkt meg et utvendig filter. Karet er lite nok fra før og det innvendige filteret er litt skjemmende.
Jeg har et Eheim Classic 2213 i 70-literen jeg er fornøyd med, men litt strøm blir det da det ikke er justerbart. Har bestilt et Eheim Classic 2211 fra Tyskland til en 60-liter jeg ikke vil ha innvendig i pga det estetiske, og det pumper 300/l t. Vil nok passe greit til et slikt kar som du har. Kostet ca 400 m/frakt, rundt 580 kr med moms. Dette kan plasseres ved siden av akvariet da inntaket er i bunnen.
Er det tettsluttende armatur eller dekkglass på karet?

Hvis ikke, kan et Eheim Liberty hang-on filter kanskje være noe. Det eneste som er synlig nede i karet, er et svart "sugerør" Filteret henger på utsiden, på kanten.
Justerbar vannstrøm, det gjøres med den røde knappen foran på filteret.

[External Image]
Mens du vurderer hvilket filter du akl kjøpe, kan du kanskje senke filteret lengre ned i vannet. Bør ikke være noe problem å ha det på skrå eller opp-ned for denslags skyld. Da blir det ihvertfall mindre bevegelse i overflaten.
Jeg hadde nok selv valgt ett utvendig filter, trolig Eheim 2222.
Bruker nevnte modell i 96litern, og syntes den der er såpass svak, at det er minimalt med utlufting av Co2 fra vannet.
Skal vel også sies at det begynner å nærme seg 2 år siden dette ble kjøpt brukt, og rensa, det har det ikke vært...
Men selv når det var nytt, var det på ingen måte noen tornado i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap