Pestsnegler *sukk*

jaja, så har jeg altså fått dem jeg også..
Det jeg trodde var eplesneglebabyer som hadde fulgt med plantene da jeg flytta dem over til 90literen min viser seg nå å være såkalte pestsnegler.
Jeg er rimelig sikker på at det er pestsnegler; fordi de har flate skall, nesten som sånne posthornsnegler, og de vokser så seint (noe mine eplesnegler ikke gjør), og jeg har kun hatt eplesnegler i mine akvarium.. så de har nok kommi med en plante eller noe..

Men uansett! Nå sprer de ser med en enrom fart og jeg vet ikke hvordan jeg skal bli kvitt dem.. vil jo ikke kjøpe inn noen fisker som kan komme til å spise opp mine vakre eplesnegler! og det ser ikke ut som om kampfisken min har den store apetitten på snegler.. så da sitter jeg her og har ikke peiling på hvordan jeg skal bli kvitt dem... For det å fiske opp en og en blir jo umulig.
Men.. hva er det egentlig de gjør? spiser de opp plantene mine? eller er de bare en pest fordi de formerer seg så fort? og de må vell slutte å formere seg når de blir altfor mange nedi der.. de jeg har blir ikke større en 5mm, nesten ikke det en gang.

Håper på svar!
-Malene
Jeg har praktbotia, pakistanbotia og indiske klor reker sammen med mine eplesnegler. Dem prøver seg, men kommer ikke gjennom skallet. Har veldig mange eple snegler og tror pakistan botian klarte å ta en eplesnegle en gang. Tror nok at baby eplesnegler blir spist ganske fort.
ja, jeg har selv samme problemet...fikk noen gode tips av noen andre her inne på forumet: knus sneglene mot glasset - da får fiskene seg en liten godbit! Meget effektivt. Plukk de du ser, og ikke gi deg. Så lenge man holder dem sånn høvelig i sjakk - er de ikke til noen stor plage. Slik har jeg erfart det i alle fall
Plukk ut eplesneglene hvis du har et annet sted å ha dem, og kjør en runde eller to med Esha Gastropex..
Pestsnegler er ikke så farlige å ha i karet...de gjør faktisk en ganske god jobb med å rydde der. Og de har ikke gått løs på plantene mine i hvert fall.

Jeg knuser en og annen mot glasset, og da syns fiskene det er veldig stas.
Okey
Tusen takk for alle svara!
jeg for bare begynne å plukke og knuse, så får vi se hvordan det går!
hmm.. hvis jeg går for å bruke Esha Gastropex.. hvor lang tid må det da ta før jeg kan putte eplesneglene tilbake igjen?
Malene
hmm.. hvis jeg går for å bruke Esha Gastropex.. hvor lang tid må det da ta før jeg kan putte eplesneglene tilbake igjen?

Ta et søk på Gastropex så får du opp flere tråder om dette. Erfaringene er delte. Noen synes det virker, noen ikke og noen melder om at de ikke kan ha eplesnegler i kar som har vært behandlet. Anbefaler egentlig plukke- og skvisemetoden
hehe, okey okey
skal starte med skvising og plukking da, så får jeg se om jeg til slutt blir så frustrert at jeg putter oppi noe gift i rent sinne! ;P

hmm.. jeg har en merkelig ide baki hodet som sier at slørhalen som mamma har oppe kunne resnka opp der.. haha, noen som tror DET kan fungere? de spiser da vell alt :P
Malene
jaja, så har jeg altså fått dem jeg også.. Det jeg trodde var eplesneglebabyer som hadde fulgt med plantene da jeg flytta dem over til 90literen min viser seg nå å være såkalte pestsnegler. Jeg er rimelig sikker på at det er pestsnegler; fordi de har flate skall, nesten som sånne posthornsnegler, og de vokser så seint (noe mine eplesnegler ikke gjør), og jeg har kun hatt eplesnegler i mine akvarium.. så de har nok kommi med en plante eller noe.. Men uansett! Nå sprer de ser med en enrom fart og jeg vet ikke hvordan jeg skal bli kvitt dem.. vil jo ikke kjøpe inn noen fisker som kan komme til å spise opp mine vakre eplesnegler! og det ser ikke ut som om kampfisken min har den store apetitten på snegler.. så da sitter jeg her og har ikke peiling på hvordan jeg skal bli kvitt dem... For det å fiske opp en og en blir jo umulig. Men.. hva er det egentlig de gjør? spiser de opp plantene mine? eller er de bare en pest fordi de formerer seg så fort? og de må vell slutte å formere seg når de blir altfor mange nedi der.. de jeg har blir ikke større en 5mm, nesten ikke det en gang. Håper på svar! -Malene

Kjøp deg en sneglefanger.En bok sok en fyller mat i,og setter innstilling på hvor store snegler man vil ha i fella...over natta er fella full

Fiskedilla
Plussmedlem
Jeg vet ikke helt om slørhaler eter så mye snegler, jeg.. men det er nesten som om etter at jeg satt den ene gullfisken min til medisinering i en 54-liter, har det blitt mye mindre av pestsneglene. Så det kan hende. Hvis du skviser de, eter den de nok hvertfall ganske garantert!

Moro å se litt akvarister fra Notodden her inne også.. ikke så mye av det, egentlig.
Plussmedlem
Ooops! Denne tråden var visst eldgammel..!
Jeg har samme problem. Har kjøpt jegersnegler å de tar ikke eplesneglene mine, men det tar tid. Jeg plukker også ut så mye jeg kan å syntes det har hjulpet.
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas Agnor
Reklame for plussmedlemskap