Hvor farlig er det at glasset buler?

Så nå at bak og framglasset på akvariet mitt buler litt utover. Akvariet er kjøpt brukt. når jeg bikker på toppen av glasset kan jeg bevege glasset bittelitt fram og tilbake.

Akvariet er på 100 liter og er fyllt med ca 70 liter vann.
en av grunnene kan være de litt spesielle målene 96x25x30.

Klarer ikke helt og gi noe tall på hvor mye det buer, men det buler definitivt litt, for alt jeg vet kan det alltid ha vært slik. Silikonen ser veldig solid ut og er ikke porøs.

Er det eventuelt noe jeg kan gjøre for og fohindre at noe skal skje, fexs sette inn et midtstag?
Glass buler under trykk. Jo tykkere glass, jo mer tåler det før det får kulemage.

Hvor tykt er glasset i karet ditt? Er det 25 eller 30 høyt? Spør, da det er litt hippsomhapp hva folk oppgir først av høyde\ dybde på karet

Dersom karet er 25 høyt, og har standard sikkerhetsfaktor, er det trolig brukt 4mm glass. Dette skal da gi en buing på 0,15mm, og denne ser du neppe.
Om karet er 30cm høyt, er det trolig benyttet 5mm glass, som vil gi en buing på 0,19mm. Heller ikke denne skal være synlig med øyemål
Karet er 37 cm høyt, var itt slurvete med målene i sted, etter og ha målt tykkelsen kan jeg ikke skjønne at det skal være noe annet enn 5 mm tykt glass som er brukt.

Nå bøe jeg veldig veldig veldig nervøs her, helt inne ved kanten er karet 26.6 fra glass til glass mens de midt på er 27.5. Kan noen svare fort fort fort? er dette det man kaler buet glass eller skal karet ned nå? hvor mye "buer såkalr buet glass??
vil anbefale deg å tappe ut karret igjen og lime inn en smal lang bit glass lans front og bak glass med akvariesilikon...
Var nok en gang litt slurvete med målene i sted, det buler ikke så mye. Det buler nesten ingen ting i bunnen og rammen virker solid. Tenker det går i orden.
4,5mm pr glass, på ett så kort spenn er mye for glasset. Dette tilsvarer det en ville opplevd, om en reduserte sikkerhetsfaktoren til 0,7, som er en garanti om vått gulv.

Hva det er som gir denne unaturlige buingen, det tør jeg ikke gjette på engang, men det høres lite gunstig ut.
Kan nevne at en egentlig må ned mot 2,6mm glass for å få en slik kurving, over dette spennet, under normale forhold.
Dette høres jo ikke trygt ut. Kan du ikke sette på et stag i toppen av karet? Eller kan "glasset" være av plast? Jeg har aldri sett glass bule utover i et kar, på denne måten.
Som jeg skrev tidligere buler det ikke så mye som jeg skrev tidligere, var rett og slett en feilavesing av meg. Akvariet er 26.6 helt inne ved kanten og 27 på midten. Etter hva jeg har fortstått skal dette være godt innenfor sikkerhetsmarginen. Dette kom i forbindelse med et vannbytte da jeg fylte på mer vann en jeg pleier å gjøre, er godt mulig at¨det ikke er meningen at akvariet skal være helt stappfullt
Jeg hadde et Juwel 180 literskar som bulte endel. Var vel 5-7 mm vi fant ut.

Etter mye frem og tilbake med leverandør, så fikk vi byttet karet, men også det nye bulte litt.
Leverandøren mente det var helt normalt, men jeg var ikke overbevist, for å si det sånn...

Har nå et Juwelkar på 300 liter, og det buler ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Torben Lyng
Reklame for plussmedlemskap