Bruk av stikkontakter, padder mm i forbindelse med nytt oppsett

Skal flytte rundt i kjellerstuen slik at jeg får alle akvariene på samme veggen, blir enkelre og mer oversiktlig da.

Problemet er at det er dårlig med kontakter på den veggen, kun ene innen "rimelig" avstand, dvs midt mellom en eksisterende 128l og bordet emd 3-4 70l jeg skal ha på plass.... (skal legge ut bilde litt senere for å vise bedre)

Hvordan løser dere slikt? Totalbelastningen blir jo liten , selv med varmekolber igang vil vel maks uttak for alle karene være maks 1000w.... men så har man jo lært at man skal ikke ha for mye padder/forgreininger...... og hvert kar trenger jo 3 kontakter-og så må man ha en og annen ledig til luftpumper også....
Finnes jo padder med 5-6 uttak, trenger du mer enn det? Eller trenger du et videre hver vei fra første padda liksom?

Det er vel helst mange flere enn dette og dårlig kvalitet på paddene som ofte er "problemet" man snakker om med mange ledd.
Jeg har 4 kar, og ser for meg et 5 om jeg får plass i lengden- hvert kar har
*pumpe
*kolbe
*lys

+evt luftpumper
+evt videreføring

Jeg har kjøpt noen ganske rimelige på Clas som er kjekke, men duger de til slikt bruk? Og er dette "farlig"?

Tenker da på de med "bryter"
Disse paddene holder mer enn nok. Med ditt lille forbruk, så er du mer enn sikker nok.
Høres lovende ut

Ha regnet på det og jeg kan klare 4*70-l på det bordet om jeg får en plate som er lang nok, dvs 2.60-2.70....... og så er det plass til juwel-akvariet m/møbel mellom det og kjøkkenbenken(der bordet står nå så og si) ... da er det 6akvarier i det hjørnet evt.... groovy

Heldigvis ble kjelleren i huset her leid ut før så det er en kjøkkendel i kjellerstuen med gulvbelegg Veldig hendig, det er ikke sluk men en skikkelig dobbeltvask i kjøkkenbenken der.

Stikkontakten er der skillegardinet kommer ned på bildet:

[External Image]
0 problem å belaste ett enkelt vegguttak med såpass lite som dette, selv om en fordeler det på x antall forgreninger

Skal en ha alt koblet til fastmonterte vegguttak, må en fort være millionær for å få det til, om en har mange kar :p
Glimrende

Da er min hobby-snekker far satt på opgaven. Er jeg heldig finner han ut at han like gjerne kan lage hylle og dører slik at det blir et stort skap av det

Blir riktig flott tror jeg med 5-6 akvarier i hjørnet der, så kan jeg sette en stol foran og kose meg om kvelden... en liten baileys og en røyk-da koser jeg meg
Husk på at når du bruker forgreninger/splittere øker du faren for å kortslutte dævelskapen da, ganske enkelt fordi akvarie fort blir mye søl. Vann + elektrisitet = en #%&(¤/ stor regning:P Sørg for å kjøpe splittere med automatsikring, så er dette null problem
Splittere med automatsikring?

HAr sølt vann i støplser under akvarier et par ganger, da slår hovedbryteren seg av, så trekker jeg ut den aktuelle padda så skrur jeg på strømmen igjen...?
jess.. vår alles kjære venn Clas har de i sortemanget.. Kjekt og ha når man søler litt mer enn en dl, tenkte mer på den typen søl som oppstår når hele greia ryker og du brått fikk innsjø på stue gulvet..
På mitt akvarierom har jeg et uttak i veggen. Derimot er det 10 kar som står der inne med dertil padder. Nå bruker ikke jeg varmekolbe i mere enn 1 av karene, men allikevel blir det jo noen kontakter. JEg har bygget mine reoler i treverk og porsa, og stripset fast paddene på ramma. Disse står på høykant. Jeg har borret 2 små hull i bunnen av hver padde så evt fuktighet får sjansen til å renne ut. Har ikke hatt noe som helst problem med dette. Jeg har også helt enkle padder fra C.O. I forbindelse med restaurering av badet vårt tittet en veldig nyskjerrig elektriker inn der. Fikk bare beskjed om at det ikke var noen perfekt løsning, men en praktisk løsning som han ikke ville hatt noe problem med å bruke selv.
Jeg får tenke gjennom dette før jeg handler inn varer. Jeg ser for meg å ha en list i bakkant på bordet slik at evt søl renner forover, mens paddene henges opp langs/under bakkant av bordet.
Koblings list var ikke så dumt nei.. det skal jaggu jeg stikke å kjøpe når jeg skal bygge stativ til svigers hadde jeg ikke tenkt på.. men føler fremdeles en liten trygghet med automat sikring:P
HAr du en link til produktet hos CO? Får ørten treff på automat sikring, vet ikke helt hva jeg ser etter
fant den ikke på nettet jeg heller, men den ser omtrent ut som den på linken her men kostet 998,- De har den i hvertfall på Hamar, for der var jeg og gamlingen å kjøpte før jul. Så da bør de jo ha det alle andre steder også. Hvis ikke kan nok din lokale El-instalatør ha noe sånn liggende på bakrommet

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=17217278 (denne har ikke automat sikring men er lik)
Det var en dryg ekstrautgift må jeg si.

Har en kompis som er elektriker, får ta en liten diskusjon med ham før jeg rigger opp.
Gi han en kasse pils, så fikser han sikkert noen ekstra kontakter i veggen;P
Trikker`n
Sterud
Husk på at når du bruker forgreninger/splittere øker du faren for å kortslutte dævelskapen da, ganske enkelt fordi akvarie fort blir mye søl. Vann + elektrisitet = en #%&(¤/ stor regning:P Sørg for å kjøpe splittere med automatsikring, så er dette null problem:)


Hvor stor er sikringen i forgreningen? Er den på 16 Amp ? Det betyr i så fall, at det skal mye til for at den løser ut. Det må hele 3500 watt til. Vann i en stikkontakt vil heller forårsake krypestrømmer, og kansje lysbuer. Som da kan oppfattes som last, og sikringen går ikke, og føder fortsatt, og som igjen, kan forårsake brann. Før den eventuellt løser ut. Ferskvann må ellers være ganske så forurenset, skal det lede noe særlig. Normalt rent springvann, er ellers godkjent av brannvesenet for slukking av brann i 220V el anlegg. (Brannvesenet er jeg mye i kontakt med, så det er sikkert som banken.) Jeg har ellers vært på jobber, hvor spennings førende anlegg, med langt høyere spenning enn 220V, har vært helt under vann, uten at sikringene går. Stikkontakter bør ellers ikke plasseres på steder, det er utsatt for vannsøl. Plasser de høyt, litt vekk, og opp ned. Og en langt sikrere og riktigtigere løsning enn sikringer her, ville vert en retnings styrt jordfeilbryter. Det gir en mye større og riktigere sikkerehet. Jordfeil varsler, kan jo også være en lur innvestering. Da hører/ser man fort om noe er galt. Sikringer er for å beskytte mot overlast, IKKE vannsøl. Du kan få store skader, før en sikring, eventuellt løser ut.
Vi fikk vann i en stikk på jobben her. Den kokte bare ut. Sikringen(16A) reagerte ikke i det hele tatt. Så så sikkert er det.


Skal en ha alt koblet til fastmonterte vegguttak, må en fort være millionær for å få det til, om en har mange kar :p

Eller være elektrikker.
Med egen jordfeilbryter vil sikringen alltid gå hvis du får vann i stikken.. Vil anbefalle å kjøpe power lister hvis man ikke har råd til Elektrikker. Er ofte egen bryter til å skru av strømmen på de. Greit hvis man skal oppi karet med henda.
Vet jo ikke hvor langt det er fra sikringen til stikket dit. men en grei tommelfinger regel er hvis det er 16 amp 2,5 kvadrat skal en kabel maks være 70 meter lang. For hver pad/skjøt kan du plusse på 10 meter. Kabelen burde heller ikke ligge i kveiler. Et problem med skjøteledninger/padder er at kabelen der ofte bare er 1,5 kvadrat. Da burde man ikke belaste mer en det som er beregnet for en 10 amp kurs.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap