Planter og kolbe?

Får ikke til plantene i det ene hjørnet av akvariet mitt, mens de i midten og andre siden vokser og trives. Dette er hjørnet der kolben er. Har aldri hatt dette problemet tidligere. Skyldes det kolben eller noe annet. Har 2 hygrophila siamensis der og en javabregne. Javabregnen har masse sort på bladene og hygrophilaen mister bladene sine og vokser veldig sakte.
Lys er best i midten av tuben og er det noe hygrophilia planter liker så er det lys. Markant mindre vekst på mine når de ikke sto i midten av karet.
Men hva med alle de svarte flekkene? Nesten hele blader på javabregnen er sorte (de to andre jeg har som har ca. like mye lys er like fine)
Hvor varmt er det i vannet ellers? Og er kolben veldig nær plantene? Har aldri hatt kolben i selve karet personlig, alltid bak bakgrunn eller i filterboks i gamle dager.
Det ligger på 26 grader - har sommerfuglciklider der og de skal helst ha den temperaturen.
Jeg vil tro blader som dør får for lite lys, og at de svarte merkene er næringsmangel av en eller annen type, må sjekke litt nærmere for å si hva.

Forøvrig gjør det ikke noe om eldre blader dør og du fjerner disse, det blir det bare friske planter av.
Svarte flekker på Javabregne er helt vanlig, har faktisk aldri sett en Javabregne uten disse. Limnophila trenger mye lys, og er så vidt jeg husker ikke av de mest hurtigvoksende plantene en kan ha.
Det kan være næringsmangel: har du gjødslet bunnlaget, og gir du flytende gjødsel med jern av og til?
Er det få plantetyper i et akvarie, kan de også trives relativt dårlig. Prøv med å ha flere typer planter, mange planter og i verste fall invester i CO2 anlegg, jo varmere vann, jo dårligere holder det på gassene, så vidt jeg har forstått.
Og hva med lysrøret: selv om det lyser mister det effekt etter ca.3 mnd, og bør byttes ut. Og er det akvarierør du bruker? De er dyrere men bedre for plantene. Gå inn på plantebasen og les om Limnophila, det aner meg at den krever godt med co2.
Tror ikke det har noe med kolben som sådan å gjøre, bortsett fra det je sa om høy temperatur. Med vanlig gjennomstrømming i filteret beveger jo vannet på seg såpass at det ikke bør "brenne" bladene.
NB! Kolben bør stå ved utløpet til pumpa,dersom den er innvendig, nettopp pga dette.
Gjødsel i bunn og gjødsler ukentlig. Alle de andre plantene trives. Har nok gjort feilen å sette den i motsatt hjørne av pumpa. Flytta den nå så jeg håper det hjelper. Karet er tett med planter av ulike sorter og alle trives bra bortsett fra disse så det må ha vært kolben.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap