Hjørne-akvarie på 60cm fra hjørnet og ut.

Hei.
Har et hjørne i stuen som er perfekt for et akvarie der. Har lyst på et Juwel 190l hjørne-akvarium men det bygger 70cm fra hjørnet og ut. Er det noen som har et merke å anbefale som er bra som bygger 60cm og som er komplett med pumpe som det er i juwel sine akvarier. Har tittet en del på nettet og ikke funnet noe så da prøver jeg å spørre her : )
På forhånd takk : )
Kjenner ikke til andre som leverer hjørnekar med filter, enn juwel.
Dette er etter min mening bare en fordel, da de ferdige systemer ofte i beste fall er halvgode.

Av kar i den ønskede størrelse, vet jeg at Imazo fører ett kar som er 50*50*50cm (85L). Prisen varierer nok en del, så her gjetter jeg ikke engang.
Art. nummer for varen er 101.9550.

De har også en modell som er 60*60*50cm (129L), med artikkelnummer 101.9060.
Med armatur, er artikkelnummeret 101.9800.
Med armatur og møbel er artikkelnummeret 101.9850

[External Image]

Imazo har også en aktuell modell med buet frontglass, 103.0500, som er 57*57*40. Med armatur er artikkelnummeret 103.1500, med armatur og møbel, 103.1600


Aquael har også en modell, med buet frontglass, på 70L. Denne stikker 57cm ut i rommet, og er 40cm høy.
Prisen på dette er: 817.-, med armatur (1*15W) 1366.-med armatur og møbel 2483.- (Weboo)

Da skulle du vel ha ett og annet du kan titte på
Jeg har Imazo karet på 129 L m/underskap og kjøpte mitt på Nettbutikken Aquamanias. Men jeg bor ikke lenger unna enn at jeg hentet det der selv
Er igrunn fornøyd med det karet - helt greit - og kjøpte en TetraTec 1200 som går helt fint inn i skapet under.
Eneste som er litt dumt med dette karet er at det er i minste laget med lys; kun 15 W rør i orginaltoppen og liten plass til å sette inn ekstra med lys.
Her kunne jeg gjerne tenke meg å fri til lyseksperten vår, Frank! Har du noen gode ideer å dele med meg/oss? Skifte hele toppen og hvordan er det på et hjørnekar?
Ikke meningen å kuppe tråden, men kanskje det er av interesse for trådstarter også med tanke på at det generelt er utfordrende å få nok lys i hjørnekar
Lysproblematikken er meget godt kjent på hjørnekar. Dette er en av grunnene til at mange går for andre kar enn hjørne.

Personlig har jeg fått nok av dårlige armaturer, og lager derfor selv.

Til kar med buet front, er det litt mer jobb å få dette fint, men alt går, om en bare har tid, idighet og en del utstyr for hånden.
Med dagens mange varianter av rør, er det fullt mulig å dytte mer lys inn i ett slikt armatur, enn hva som er forsvarlig med tanke på strømregninga
Mener å ha regnet på hvor mye som lett kan settes over ett kar med identiske mål som ditt, Anita.
Mener å huske at det skulle kunne gå med 2*24W T5 + 2*15W T8 + 2*11W kompaktrør.
Dette tilsvarer om en bruker elektronisk forkobling på T8-rørene (sammenlignet med den gamle x antall W pr liter vann) ca 140W, som nok vil utgjøre ca 1,4W pr liter vann i karet.
Nok for de fleste formål

Det er garantert plass å sette rørene tettere, om det er ett must å få dytta karet så fullt av lys som overhodet mulig
Takk, takk - må nok finmåle litt. Problemet med denne toppen er at de har klart å sveise inn en fantastisk, lang plastklump (er et kammer for tenner og ledning!) midt i toppen. Den tar det meste av ekstra plass. mulig jeg får dyttet inn 11W kompaktrørene innerst før jeg møter mateluka Plastklumpen kan ikke fjernes uten å skjære i stykker toppen. Men mulig jeg gjør det allikevel!
Prosjekt for dager med bedre tid.....
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap