- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Mbuna og peacock
Mbuna og peacock
Postet 05.02.08 kl 20:49
Endret: 05.02.08 kl 20:53
Postet 06.02.08 kl 18:48
Postet 06.02.08 kl 19:00
Sølvi GullaksenDet er jo en Malawi-cicklide det og da:) Dette med å blande Mbunas med andre typer er det delte meninger om,noen sier det er best med reint Mbunaskar og andre sier det fungerer fint med å blande. Selv hører jeg til den siste gruppen,men har da ikke hatt av de mest agressive Mbunas.
Ooopps, da var jeg nok inne å så på feil peacock Slik er det når det brukes populærnavn og ikke de latinske
Så lenge vannverdiene stemmer og fiskene har noenlunde samme temperament og fôrkrav så er det vel ikke så ille å blande. Det kan likevel være andre ting å vurdere. Har blant annet lest at kropps-språket til ciklider fra Amerika skiller seg fra de i Afrika. Det vil si at når den ene viser underdanighet så tror den andre det er snakk om aggressivitet. Det kan jo skape litt trøbbel i paradis
Postet 06.02.08 kl 19:11
Inaktiv bruker
kroppsspråk har jo en finger med i spillet. et eksempel på dette er hvis en påfugl og en kalkuen er møter hverandre.Påfuglen er veldig aggresiv så om de hadde startet en slåsskamp ville det som på kalkunvis er underdanighet vikre som "er det alt du har"
Postet 06.02.08 kl 19:49
GrrrotleGår det an å ha mbuna ciklider sammen med peacock ciklider ? Har veldig lys på noen "blue neon". [URLBLOCK1]
Det finns många olika Mbunas !
Några går det bra med några kanske man skulle avråda från.Samt hur stort akvarium skall de gå i?
Vilken/vilka Mbunas tänkte du på som skulle gå med Aulonocara Stuartgranti Blue neon?
Postet 06.02.08 kl 21:39
det latinske navnet på den jeg vil ha er Aulonocara stuartgranti (Chiwindi).
Hvilken mbunas jeg har står i profilen min. Mye å ramse opp :P
Hadde noe sebra ciklide yngel oppi dette karet tidligere, og det virket ikke som om komunikasjonen var så bra kan du si.
Sebra ciklidene fikk sjikkelig bank, så jeg har flyttet dem over i 130 literen.
I fiske databasen står det til felles for alle av denne arten at det er den fredligste arten i malawi sjøen. Det står også at det kun bør holdest et par av disse artene i et akvarium pga at de kan krysse seg og sloss. Dette må vel bety at du kan ha de sammen med andre fiske familier.
Hvilken mbunas jeg har står i profilen min. Mye å ramse opp :P
Hadde noe sebra ciklide yngel oppi dette karet tidligere, og det virket ikke som om komunikasjonen var så bra kan du si.
Sebra ciklidene fikk sjikkelig bank, så jeg har flyttet dem over i 130 literen.
I fiske databasen står det til felles for alle av denne arten at det er den fredligste arten i malawi sjøen. Det står også at det kun bør holdest et par av disse artene i et akvarium pga at de kan krysse seg og sloss. Dette må vel bety at du kan ha de sammen med andre fiske familier.
Postet 06.02.08 kl 23:25
Endret: 06.02.08 kl 23:30
Ett litet råd Grrrotle!
Ta och skriv upp dina fiskar på din sida dvs på din profil på första sidan.
Har du då några frågor om de så tar du och kopierar och klistrar in de på den sidan du har frågor.
Det blir lite "tungvint "för oss om vi skall börja leta på dina akvarium.
Aulonocara stuartgranti och Aulonocara Jacobfreibergi skall man kunna ha tillsammans utan att korsningsrisken är stor.
Ta och skriv upp dina fiskar på din sida dvs på din profil på första sidan.
Har du då några frågor om de så tar du och kopierar och klistrar in de på den sidan du har frågor.
Det blir lite "tungvint "för oss om vi skall börja leta på dina akvarium.
Aulonocara stuartgranti och Aulonocara Jacobfreibergi skall man kunna ha tillsammans utan att korsningsrisken är stor.
Postet 07.02.08 kl 07:11
Ok. Følgte rådet ditt og nå liger lista inne.
Den ser slik ut
Golden Labidochromis caeruleus
Labidochromis sp. ´Hongi´
Labidochromis sp. ´Perlmutt´
Melanochromis auratus
Pseudotropheus lombardoi
Cynotilapia afra (Jalo Reef)
Pseudotropheus sp. "Elongatus Ruarwe"
Rød sebra
Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
Gjøkmalle
Den ser slik ut
Golden Labidochromis caeruleus
Labidochromis sp. ´Hongi´
Labidochromis sp. ´Perlmutt´
Melanochromis auratus
Pseudotropheus lombardoi
Cynotilapia afra (Jalo Reef)
Pseudotropheus sp. "Elongatus Ruarwe"
Rød sebra
Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
Gjøkmalle
Postet 07.02.08 kl 21:17
Tror ikke no Aulonocara vil trives no særlig med den Mbuna blandingen.
De vil jo så klare seg men tror neppe du vil få de til å farge skikkelig.
Auratus,lombardoi og Afra`n vil nok være i tøffeste laget for de.
Og tildels Hongi`n.
Dette er alle fisk som ligger høyt på skalan av tøffe Munas.
Og det gjør de andre du har også, med unntak av Golden og pearlmutt`n.
Men hvis jeg skulle prøvd ville jeg heller gått for en Aulonocara jacobfreibergi type,da disse går for å være litt tøffere en stuartgranti`n
Alex
De vil jo så klare seg men tror neppe du vil få de til å farge skikkelig.
Auratus,lombardoi og Afra`n vil nok være i tøffeste laget for de.
Og tildels Hongi`n.
Dette er alle fisk som ligger høyt på skalan av tøffe Munas.
Og det gjør de andre du har også, med unntak av Golden og pearlmutt`n.
Men hvis jeg skulle prøvd ville jeg heller gått for en Aulonocara jacobfreibergi type,da disse går for å være litt tøffere en stuartgranti`n
Alex
Postet 07.02.08 kl 21:44
Postet 07.02.08 kl 23:09
Postet 07.02.08 kl 23:28
Postet 08.02.08 kl 06:05
Postet 09.02.08 kl 09:52
Postet 09.02.08 kl 10:49
Postet 09.02.08 kl 13:12
Postet 09.02.08 kl 13:26
Postet 09.02.08 kl 13:30
Postet 20.02.08 kl 18:35
Endret: 20.02.08 kl 18:36
Grrrotlehva er nol og ciklidhuset? er det vannlige dyrebutikker eller ? Hørtes spennende ut
Når det gjelder Nol Ciklidhobby; Ta en titt på , dette er en butikk i nærheten av Gøteborg med bra utvalg i ciklider fra Malawi, Tanganyika og viktoria.
Kjell Begby og jeg var en tur innom der i helgen og det var ikke bra for lommeboka. :o)
Postet 25.02.08 kl 14:12