Huler av naturstein (artikkel)

Jeg ville ikke lage hula mi i skifer siden skiferen er stygg og vises godt i akvariet. Det er derfor mye bedre å lage den i naturlig stein.

[URL=/text.cfm?id=2108]>> Les hele artikkelen her[/URL]
Fin artikkel! og meget pene huler!

Kunne det vært en ide å legge ut en tabell med (innvendig) dimensjoner over huler for ulike fisker?

Vet at dette har vært diskutert i forumet, men "umulig" å hoste opp dette nå. Kunne derfor vært praktisk at dette lå i tilknyttning til artikkelen.
Åssen silikon er brukt? Har prøvd å lime stein med akvariesilikon, men funker ikke. Har vasket, børstet og tørket, men ingenting funker....
Hvis du ikke får silikon til å klebe på stein, er steinen for porøs. Silikon er vel egentlig hovedsaklig for glass.

Da kan du prøve annet klebemateriale som er beregnet for ting som nettopp stein.
For eksempel AquaMedic Reef Construct, for liming av stein og koraller, og slike porøse materialer.
Et annet alternativ er undervannslimet Aquarium Münster Orca. Det herder under vann!

Jeg har en patron med det limet, og jeg skal lage huler med tiden i stein (ikke skifer!) til mine små L316, når de vokser til. Jeg klarer bare ikke like synet av firkantede "skifer-garasjer" i akvariet...

Bra artikkel av Andreas
mona o
Jeg klarer bare ikke like synet av firkantede "skifer-garasjer" i akvariet...


Fy på deg Mona. Nå var du slem. Før skrøyt du veldig mye av disse hulene. Som produsent er det ikke mulig å lage disse i naturstein og sende flere hundre kilo rundt til folk. Og for ikke å snakke om hva en eventuell pris ville bli. Dette ville jo ha blitt et kunstverk - noe som noen ville elske i sitt kar, mens de fleste andre ikke ville like pga. form, etc. Derfor blir det vel litt for enkelt å ikke tåle synet av disse.

Fy på meg? Øh? Det må vel være lov å si at man foretrekker noe mer naturlig utseende uten at du skal ta det personlig bare fordi du lager skiferhuler selv?
tertit
Derfor blir det vel litt for enkelt å ikke tåle synet av disse.


Jøjemeg, du kan ikke seriøst mene at man ikke får lov å ha sin egen smak og gi uttrykk for det? Det er da ikke forbudt og ikke var det slemt heller!
tertit
Dette ville jo ha blitt et kunstverk - noe som noen ville elske i sitt kar, mens de fleste andre ikke ville like pga. form, etc. Derfor blir det vel litt for enkelt å ikke tåle synet av disse.


Tror nok du tar grundig feil når du sier at "mens de fleste andre ikke ville like pga. form, etc."

Selvsakt så vil de aller fleste ha huler som som ser mest mulig naturlige ut,
men det er nå engang slik at ikke alle orker å ta den jobben.

Da blir jo dine huler en grei løsning og til en grei pris.

Er ikke noe tvil om om att hulene dine ikke virker, det finnes drøssevis av tilbakemeldinger på at det er gode lekshuler, men vakre er de ikke.

Har selv en av dine huler i et mallekar, men jeg likte heller ikke synet av den firkanta garasjen i karet, derfor har den blitt kamuflert så godt som det lar seg gjøre i ei steinrøys.

Konklusjonen må jo være at er man mest opptatt av oppdrett, da kjøper man eller lager selv i skifer. Enkelt og greit.

Er man derimot litt mer opptatt av et "naturlig" utseende i karet. Da lager man selv "ikke et kunstverk" men en hule av Naturstein uten sjemmede sagkanter.


Enig som nevnt tidligere. Bra artikkel av Andreas.

Fin den. Her er en annen variant
Tusen takk alle sammen. Det hele tok ikke mer enn 3 timer, så jeg kommer nok til å lage flere huler på denne måten. Når jeg har henta mer stein.

Jeg brukte vanlig akvarie silikon.
De ble kjempeflotte, Andreas. Misunner deg både karet og fiskene
Så de mallene til salgs (VF tror jeg) i butikk for litt siden, og hadde sinnsykt lyst på noen. Men en ting er størrelsen de får (jeg har nok for små kar), en annen ting var prisen... seks hundre spenn pr stykk De stod merket med både L200 og L128 og det fantes både olivengrønne og mørke blåaktige.

Jeg er sikker på at du får yngel på dine en vakker dag i dine lekre og naturlige lekshuler!

Jeg har vel rundt 50 huler i skifterstein og er meget godt fornøyd med de. De er ikke laget for å ta seg ut, men for å husere mallelek. Dette klarer de så ettertraktelig har jeg begynner å få seriøse plassproblemer

Er vel ikke i tvil om at man bør gå for naturvarianten hvis poenget er å få karret til å se best mulig ut.

Kan nevne at den sagen med vannkjøling som Andreas benyttet for å sage til steinene ikke er alt for dyr. Går man sammen en tre, fire stykker så blir det maks 250 kroner på hver.
mona o
Fy på meg? Øh? Det må vel være lov å si at man foretrekker noe mer naturlig utseende uten at du skal ta det personlig bare fordi du lager skiferhuler selv? [QUOTE=tertit]Derfor blir det vel litt for enkelt å ikke tåle synet av disse.


Jøjemeg, du kan ikke seriøst mene at man ikke får lov å ha sin egen smak og gi uttrykk for det? Det er da ikke forbudt og ikke var det slemt heller!

Det var da ikke meningen at du skulle ta dette opp slik Mona. Det var ikke så personlig heller, men jeg husker bare hvordan du før skrøt av disse hulene og nå var de liksom det motsatte.

Svaret var delevis ironisk av meg, selv om jeg også kansje ble litt såret.. (ser jo nå i etterkant at jeg nok kunne ha lest igjennom meldingen før jeg sendte den, men gjort er gjort.)


Skiferhulen til Andreas er et smykke og til alles misunnelse, så er det sagt.
Jeg ble litt forskrekket bare, når du sa "Fy deg"
Nok om det.
Nå legger vi det bak oss

Denne tråden handlet om en artikkel om huler av naturstein.
Jeg fant jeg fant. Her er vannskjæreren som jeg brukte til 498,-. Kan ikke si at det er noe upris for et så praktisk verktøy.
Flott Andreas Jeg har en mann som er hendig med sånt verktøy, han har jobbet med stein i mange år tidligere og kan dette. Så med den prisen på vannskjæreren, kan det godt hende det blir flotte "Andreas-huler" her også
Flotte huler, og ikke minst, ett godt tips om ett billig verktøy.
En får jo ikke en halvgod vinkelsliper uten skive til den prisen!
For ikke å snakke om hvor mye enklere og tryggere det er å jobbe med slike, kontra løpske vinkelslipere!

Løp&kjøp.
Andreas Bjørvik
Jeg fant jeg fant. Her er vannskjæreren som jeg brukte til [URLBLOCK1]. Kan ikke si at det er noe upris for et så praktisk verktøy.


Den har også jeg funnet

Nils, Bengt og jeg har kjøpt en slik at vi har noe å kappe med. Nils er en røver med slike verktøy slik at vi andre får lov til å vaske og lime hulene.

Får se om jeg ikke samler sammen noe stein når jeg alikavel trasker i fjæra i påsken. Skulle hatt noen halvstore huler til L008 og L205.
Siden vi først snakker om naturstein og huler; er det noen som har forsøkt å rett å slett borre ut "kjerna" fra en stein med en egnet hullsag?
Leker med tanken om huler i ett stykke
Tenker du på å lage tunnel igjennom steinen da? Da tror eg eg ville satsa på ein kjernebor, eller kangohammer med med diamantbor i ønska diameter.
Frank Angell
Siden vi først snakker om naturstein og huler; er det noen som har forsøkt å rett å slett borre ut "kjerna" fra en stein med en egnet hullsag? Leker med tanken om huler i ett stykke ;)


Lekt med tanken med har slått det fra meg. Det blir ikke spesielt naturlig med et rundt hull, og meisle ut ei hule i en liten stein av nord norsk kvalitet har jeg ennå ikke fått til. De sprekker lenge før jeg har nådd den dybden som jeg ønsker.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap