Hvordan feste javabregner til trerøtter (artikkel)

Javabregner er et eksempel på en plante som ikke skal graves ned og plantes i sanden eller grusen, men foretrekker å klore seg fast til porøs stein eller trerøtter.

[URL=/text.cfm?id=2082]>> Les hele artikkelen her[/URL]
Jeg har prøvd ut denne metoden og den fungerte veldig bra og resultatet var meget vellykket.
Må prøvast!
Ditta here lika nåkk an ancistrus - helge ja
Bere innpå zoo no å hamstre me javabregne!!
Hvorfor borer du hull i rota egentlig? Kan du ikke bare surre en tråd rundt rota, og fjerne den når planta sitter?
Da synes tråden mindre=)
Inaktiv bruker
jeg lurer på om det er vanskelig å lage?
Hvor lang tid tar det egentlig før javabregna får eget grep sånn at det er trygt å fjerne fiskesnøret?
Odd Espen
Hvorfor borer du hull i rota egentlig? Kan du ikke bare surre en tråd rundt rota, og fjerne den når planta sitter?

Poenget var kanskje å finne på noe unødvendig arbeid å gjøre ? :p

Poenget var å feste plantene akkurat der jeg ville ha dem på rota, UTEN å lage masse potensielle dødsfeller for fisk ved å kveile og surre fisketråden rundt de tjukke trerøttene. Gjør man det på den måten du foreslår, lager man samtidig en fiskefelle. Mange har mistet fisk som maller på den måten.
Jeg setter ikke noe nedi et akvarium, vel vitende om at det er en ulykke som bare venter på å skje!

Med den metoden som jeg skriver om i artikkelen, klarer man ikke engang å lirke en blyantspiss under tråden, det er altså umulig for fisk å sette seg fast. Den er også helt usynlig - noe som gjør at det ser ut som planten bare står der og har grodd fast selv allerede med en gang. Jeg kan ikke fordra synet av hyssing og sånt i akvarium

GoofySnail
Hvor lang tid tar det egentlig før javabregna får eget grep sånn at det er trygt å fjerne fiskesnøret?

Det tror jeg varierer ganske mye. Næringstilgang, lys osv, er med på å avgjøre hvor fort bregnen vokser og hvordan den trives. Avhenger også litt av hvordan rota er utformet, om den er ruglete og har litt sprekker o.l. som røttene til javabregnene kan kile seg godt nedi. De sitter etterhvert på ganske flatt treverk også, men jeg synes det ser ut som det tar lenger tid.

Etter et par mnd ville jeg kanskje forsøkt å fjerne fiskesnøret uansett, hvis det er slik at du absolutt MÅ fjerne det. Har du festet fiskesnøret på en annen måte enn det denne artikkeltråden handler om, f.eks. en måte som kan være farlig for fisk, bør man fjerne snøret så fort som mulig.

I artikkelen jeg skrev så laget jeg en slik trerot mens jeg tok bildene til artikkelen. Du ser akvariet helt til slutt i artikkelen. Jeg fjernet aldri fiskesnøret de javabregnene var festet med. Det forsvant inni alle rot-trådene til javabregnene, helt usynlig.

Men jeg kan si en ting; jeg brukte for mange javabregner i artikkelen!
Jeg kunne brukt halvparten, det hadde vært nok.
De to trerøttene var til slutt helt og fullstendig overgrodde, det var et 112 liters kar som var fyllt til randen med javabregner til slutt! De grodde i bredden, dybden og høyden. Jøss, jeg ante ikke at javabregner ble så.... tjukke!
sitter å leser og kikker...den rota blei jammen meg fin:=) men du.....finns det noen søramerikanske planter som er kan gjøre det samme med? driver å skal sette opp scalare karet mitt og har bestemt meg for å kjøre alt søramerikansk..planter fisk/alt
Tusen takk
Veldig bra artikkel Mona! Nå har jeg festet planter til den store gullmedalje, med din eminente metode - alouda, javabregne og javamose -
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap