Sommerfuglciklider
Hei Hei =)
Jeg har nylig fått et par Mikrogeophagus ramirezi, en veldig nydelig fisk.
Men jeg har ikke så mye kjennskap til dem annet enn det som står her på akvaforum.
Så jeg håpet noen her hadde lyst til å ta seg tid på svare på noen spørsmål.
Det stod at de trives med god sirkulasjon i overflaten, så jeg har satt pumpa på mer styrke.
De skal ha sand, men jeg har mer finkornet steiner.
Vil dette blir et problem?
Jeg holder på å prøve gi bort noen andre fisker i akvariet fordi jeg har bare 60liter og det stod at for et par var det best med 80liter.
Fiskene mine får litt frossen mat, jeg gir dem rekesnacks.
Jeg så dem ikke tålte røde mygglarver, men går det greit med rekesnacks?
Noen andre tips og råd for å holde disse fiskene i trivsel?
Jeg har nylig fått et par Mikrogeophagus ramirezi, en veldig nydelig fisk.
Men jeg har ikke så mye kjennskap til dem annet enn det som står her på akvaforum.
Så jeg håpet noen her hadde lyst til å ta seg tid på svare på noen spørsmål.
Det stod at de trives med god sirkulasjon i overflaten, så jeg har satt pumpa på mer styrke.
De skal ha sand, men jeg har mer finkornet steiner.
Vil dette blir et problem?
Jeg holder på å prøve gi bort noen andre fisker i akvariet fordi jeg har bare 60liter og det stod at for et par var det best med 80liter.
Fiskene mine får litt frossen mat, jeg gir dem rekesnacks.
Jeg så dem ikke tålte røde mygglarver, men går det greit med rekesnacks?
Noen andre tips og råd for å holde disse fiskene i trivsel?
Postet 06.02.08 kl 12:52
Endret: 06.02.08 kl 12:52
Foreslår du tar et søk på sommerfuglciklider, for det er et tema som går ofte igjen.
Kort oppsummert:
De tåler lite, så vannkvaliteten er nøye.
At de ikke tåler RØDE mygglarver er noe jeg kaller en myte. Men jeg ville unngått det for sikkerhetsskyld. Men du kan gi dem svarte. De spiser nok også artemia og den slags frossenfor. Samt f.eks. JBL grana discus som er smått granularfor.
Går greit med et par i 60l, men bedre med litt større. De siler mat gjennom gjellene så sand er et must, men de dør ikke uten. Du får mer "glede" av dem med sand dog.
Synes også det gjør seg med en sør-amerikansk tetrastim sammen med dem, det gir dem en viss trygghet å se trygge småfisk mener mange, meg inkludert.
Kort oppsummert:
De tåler lite, så vannkvaliteten er nøye.
At de ikke tåler RØDE mygglarver er noe jeg kaller en myte. Men jeg ville unngått det for sikkerhetsskyld. Men du kan gi dem svarte. De spiser nok også artemia og den slags frossenfor. Samt f.eks. JBL grana discus som er smått granularfor.
Går greit med et par i 60l, men bedre med litt større. De siler mat gjennom gjellene så sand er et must, men de dør ikke uten. Du får mer "glede" av dem med sand dog.
Synes også det gjør seg med en sør-amerikansk tetrastim sammen med dem, det gir dem en viss trygghet å se trygge småfisk mener mange, meg inkludert.
Postet 06.02.08 kl 13:04
Postet 06.02.08 kl 13:10
men når du sier sør-amerikansk tetrastim, da mener du at mine Kardinaltetra er bra for dem? Har 4stykk av dem, jeg hadde 10 :P
Men de har en dårlig måte å beskytte seg på når de blir stresset "lekedød" Så fiskene mine slupte noen, så forsvant noen når jeg flytta dem for seg selv, så de kunne få litt størrelse med håp at de skulle få større selvtilitt :P
Men de har en dårlig måte å beskytte seg på når de blir stresset "lekedød" Så fiskene mine slupte noen, så forsvant noen når jeg flytta dem for seg selv, så de kunne få litt størrelse med håp at de skulle få større selvtilitt :P
Postet 06.02.08 kl 23:09
Postet 06.02.08 kl 23:20
easybalance, skal gjøre at vannverdiene er stabile.
Hvertfall ettersom dem forklarte i butikken, så korrekt meg om det er noe annet.
Føler jeg ikke alltid kan stole på betjeningen i dyrebutikken :P
"klø seg i toppen" :P Takk for gode råd.
Men dem virker ikke til å ta noe skade av dem er så få.
Men dem er da alltids pene å se på, og jeg tenker de vil trives i flertall..
^^
Hvertfall ettersom dem forklarte i butikken, så korrekt meg om det er noe annet.
Føler jeg ikke alltid kan stole på betjeningen i dyrebutikken :P
"klø seg i toppen" :P Takk for gode råd.
Men dem virker ikke til å ta noe skade av dem er så få.
Men dem er da alltids pene å se på, og jeg tenker de vil trives i flertall..
^^
Postet 06.02.08 kl 23:35
Føler seg tryggere, og er mindre sjangser for at de plager andre fisker om de er nok antall til å krangle seg i mellom
Hehe, det utsagnet ditt er selvmotsigende, men jeg vet det er butikken som sa det. Hvis det holder vannverdiene stabile så kunne det tilført noe som øker KH slik at ikke pHen endrer seg mye, men man holder ikke verdiene stabile i prinsipp ved å tilføre noe. Og så spørs det jo hva du skal ha verdiene på i utgangspunktet
Hehe, det utsagnet ditt er selvmotsigende, men jeg vet det er butikken som sa det. Hvis det holder vannverdiene stabile så kunne det tilført noe som øker KH slik at ikke pHen endrer seg mye, men man holder ikke verdiene stabile i prinsipp ved å tilføre noe. Og så spørs det jo hva du skal ha verdiene på i utgangspunktet
Postet 07.02.08 kl 00:16
Det er ikke alltid lett til å få helt korrekt informasjon i en dryebutikk, merket at mange har lite kunnskap om fiskeholde. "betjeningen"
Men det finnes da de butikkene som har mye kunnskap om fiskehold, da velger man jo såklart de med mest kunnskaper.
Men ikke alltid lett å finne ut i starten hvem man burde høre på
Så tusentakk for Akvarie-forums
Men det finnes da de butikkene som har mye kunnskap om fiskehold, da velger man jo såklart de med mest kunnskaper.
Men ikke alltid lett å finne ut i starten hvem man burde høre på
Så tusentakk for Akvarie-forums
Postet 07.02.08 kl 04:41
Endret: 07.02.08 kl 04:42
At de ikke tåler røde myggiser er i beste fall en dårlig myte.
har selv samme type fisker som lever i diskus karret mitt som fores med mye røde myggiser, og de lever i beste velgående og har gjordt det lenge.
Så mine tåler ihvertfall røde myggiser fint.
Var også på akvariemagasinet for ca 2-3 uker siden og diskuterte dette med dem-de ristet på hodet og fortalte at dems sommerfugler ble foret med rødemyggiser hverdag-så tydelig vis flere som har samme oppfattning som meg.
har selv samme type fisker som lever i diskus karret mitt som fores med mye røde myggiser, og de lever i beste velgående og har gjordt det lenge.
Så mine tåler ihvertfall røde myggiser fint.
Var også på akvariemagasinet for ca 2-3 uker siden og diskuterte dette med dem-de ristet på hodet og fortalte at dems sommerfugler ble foret med rødemyggiser hverdag-så tydelig vis flere som har samme oppfattning som meg.
Postet 07.02.08 kl 08:57
Postet 07.02.08 kl 10:48
Seff velger du selv hva du vil fore med-fritt valg det. Og de vil også like de fortypene du nevner.
i det hele tatt så spiser de det meste, minne digger også frosen rekemiks.
Bare pass på at mye av maten synker, slik at de også får-har aldri sett mine gå til toppen/vann overflaten for å spise tørr for, men de spiser det når det daler ned mot bunnen, ihvertfall mine-fordi om de ikke er spesielt glad i tørr for.
i det hele tatt så spiser de det meste, minne digger også frosen rekemiks.
Bare pass på at mye av maten synker, slik at de også får-har aldri sett mine gå til toppen/vann overflaten for å spise tørr for, men de spiser det når det daler ned mot bunnen, ihvertfall mine-fordi om de ikke er spesielt glad i tørr for.
Postet 07.02.08 kl 12:32
Mine kommer gjerne til overflaten Men platyene er så gluspke. Så passer å at det synker ned. Jeg har ikke lyst til å ha platy mer :/ Det er litt leit å si det, men fisker som er vanskligere er veldig spennende
+ at sommerfuglciklidene har noe mer spesiell atferd enn platy, litt mer ting som skjer under formering og fiskenes oppvekst.
+ at sommerfuglciklidene har noe mer spesiell atferd enn platy, litt mer ting som skjer under formering og fiskenes oppvekst.
Postet 07.02.08 kl 14:48
Endret: 07.02.08 kl 14:52
Postet 07.02.08 kl 18:04