Finneråte

Har omsider kommet til konklusjonen at det mest sannsynlig er finneråte jeg har på guppyene mine. Ser også it som et par små coryer kan være påvirket og 3 små scalarer samt 2 små SAE har dødd.

Er inne i dag 6 av behandling med medimor universal medisin noe som visstnok skulle være effektivt. I løpet av behandlingen har 4-5 fisker stryki med og en til er snart død. (Guppyer) Mao, det virker ikke som medisinen har så god virkning. Noen som har erfaring med dette?

Trenger litt råd om hvordan jeg skal forholde meg nå. Forlenge kuren, tilsette salt? Andre ting?

Utenom guppy og cory har jeg hoplosternum, sae, scalare, dronningrasbora, cherrybarbe, pleco, kinesisk algespiser og platy.
Det overrasker meg egentlig ikke, at du ikke har noen særlig effekt av medisinen.
Produsenten har etter min mening for det meste dårlige medisiner, som skjelden bidrar til annet enn å drepe filterbakterier\ redusere kontobeholdningen.

Siden kuren er kjørt i en ukes tid, uten øyensynlig effekt, er det på tide å anse kuren som mislykket.
Problemet nå, er at ingen annen kur kan startes før medisinrestene er ute av vannet.
Du har derfor ett par valg:
Sett inn kullfiltrering i 48-72timer. Dette fjerner medisinrester.
Bytt ut 50% av vannet tre dager på rad. Dette tynner ut medisinrestene til ett forsvalig nivå.

For å redusere sykdomsutvilkingen, ville jeg selv satt ned tempen til 20-22`C.
Medisiner deretter med noe som faktisk funker.
Er du sikker på at det er bakteriell finneråte, ville jeg selv gått for eSHa 2000
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap