- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvordan øke ph fra 4.5 til 7?
Hvordan øke ph fra 4.5 til 7?
Husker å ha sett en tråd om det, men finner den ikke igjen.
Det er nok roten som trekker phen ned en del. springvannet er på 7 og i det andre akvariet med samme springvann er på 6.5-7.0
Noen som vet hvordan jeg øker denne til 7? Skal nemlig ha ancistrus, reker og snegler der så det må ikke være for lav...
Det er nok roten som trekker phen ned en del. springvannet er på 7 og i det andre akvariet med samme springvann er på 6.5-7.0
Noen som vet hvordan jeg øker denne til 7? Skal nemlig ha ancistrus, reker og snegler der så det må ikke være for lav...
Postet 06.02.08 kl 15:55
Postet 06.02.08 kl 16:02
Postet 06.02.08 kl 16:24
Postet 06.02.08 kl 16:30
Endret: 06.02.08 kl 16:41
Postet 06.02.08 kl 17:18
Postet 06.02.08 kl 17:27
Postet 07.02.08 kl 17:58
Forholdet mellom syre og base i karet, er det som bestemmer hvordan pH-en er. Blir det for mye syre i forhold til basen (karbonater, Kh), vil pH falle. I ekstreme tilfeller, vil en kunne oppleve at pH faller riktig så langt. Tilsetter en da karbonater, får en gjerne en kortvarig økning i pH, før denne faller igjen. Rett å slett siden syrene "spiser" opp karbonatet.
I kar som har vært oppe å gått over tid, med liten Kh, vil man noen ganger kunne oppleve slike tilfeller.
Selv tar jeg da ett par reale vannbytter, i tillegg til at jeg følger litt ekstra med på utviklingen fremover.
Å bare tilsette litt natron ved ett enkelt vannbytte, for så å "glemme" det videre, har samme effekt som å pisse i havet.
En får letta på trykket, men mer action, det blir det ikke
I kar som har vært oppe å gått over tid, med liten Kh, vil man noen ganger kunne oppleve slike tilfeller.
Selv tar jeg da ett par reale vannbytter, i tillegg til at jeg følger litt ekstra med på utviklingen fremover.
Å bare tilsette litt natron ved ett enkelt vannbytte, for så å "glemme" det videre, har samme effekt som å pisse i havet.
En får letta på trykket, men mer action, det blir det ikke
Postet 07.02.08 kl 18:02
Postet 07.02.08 kl 22:36