Hvordan øke ph fra 4.5 til 7?

Husker å ha sett en tråd om det, men finner den ikke igjen.

Det er nok roten som trekker phen ned en del. springvannet er på 7 og i det andre akvariet med samme springvann er på 6.5-7.0

Noen som vet hvordan jeg øker denne til 7? Skal nemlig ha ancistrus, reker og snegler der så det må ikke være for lav...
Du kan bruke natron for å heve KH (denne igjen hever pH). Mål deg fram til hvor mye du trenger i feks en 10-litersbøtte (med vann fra akvariet) før du begynner å justere verdien i karet.
4,5 er ganske lavt - er litt skeptisk til at en rot skal kunne senke ph med så mye?

Om du har fisk i karet så må du være forsiktig med å øke ph, men om karet ditt er tomt er det nok bare å kjøre på. Vet ikke hvordan planter reagerer på dette dog.
Jeg kan prøve å øke med ca 0.5 annenhver dag eller mer?
En ny rot, i et lite kar kan nok senke såpass.
Roten har vært i et akvariet i minst 1 år. Sikkert 2. Og akvariet har vært oppe i litt over ett år
Men hvis roten gjør det, vil den ikke bare gå ned igjen da?
Forholdet mellom syre og base i karet, er det som bestemmer hvordan pH-en er. Blir det for mye syre i forhold til basen (karbonater, Kh), vil pH falle. I ekstreme tilfeller, vil en kunne oppleve at pH faller riktig så langt. Tilsetter en da karbonater, får en gjerne en kortvarig økning i pH, før denne faller igjen. Rett å slett siden syrene "spiser" opp karbonatet.

I kar som har vært oppe å gått over tid, med liten Kh, vil man noen ganger kunne oppleve slike tilfeller.
Selv tar jeg da ett par reale vannbytter, i tillegg til at jeg følger litt ekstra med på utviklingen fremover.

Å bare tilsette litt natron ved ett enkelt vannbytte, for så å "glemme" det videre, har samme effekt som å pisse i havet.
En får letta på trykket, men mer action, det blir det ikke
Akvariet er på 85 liter og ph er på 4.5
Kan jeg ta ca 10 liter vannbytte daglig som jeg tilsettersåpass natron så det blir ca 8 i ph? Så gjør jeg det til det blir nermere 7?
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap