T5-lys til 320 l kar

Hei!

Jeg har fått meg et 320 l kar som jeg skal ha til plantekar.
Det er ca 130 - 140 cm langt. Planen er å kjøpe CO2 anlegg, varmeklabler og T5 armatur og lurer på om 2 X 54W er for lite, nok, eller for mye lys?

Håper på svar!
For å svare helt på trynet ærlig, men sikkert ikke helt etter din smak:
2*54W kan fint være alle forholdene du snakker om Altså både for lite, passe og for mye

For å unngå at du (og andre) nå tenker; Dette var da ett %#"%&#"/& bedritten bedrevitersvar, skal jeg fortelle litt hvorfor jeg sier det som jeg gjør:

Forholdet mellom lys, Co2, mikro\ makronæring, og ikke minst plantenes behov for alle tre faktore, må balanseres.
Har en f.eks kun saktevoksende planter, og pøser på med alle tre "næringsgruppene", vil algene være din neste utfordring.
Har en derimot kun hurtigvoksende planter, i store mengder, vil en fort oppleve at om en har lite av de tre faktorene, så vil plantene gjerne bli hullete, lange og skrale. Ræva, kalles det også

For å snakke litt mer teknisk;
Ett 54W T5rør, gir om det da ikke er av typen søppel, ca like mye lys som 2*36W.
Siden den gamle formelen om antall W pr liter vann ennå lever i beste velgående, kan en fort regne ut at 2*54W T5 på 320L vann, vil gi omlag 0,4W pr liter (litt rund regning, da det alltid er litt slingringer på hvor effektive rør er, og differansen mellom T8 og T5)
0,4W pr liter, er for lite til masser av planter, og passe for masser av planter.
Du bør derfor finne ut hvor krevende planter du tenker å satse på.

Siden det er ett rent plantekar du tenker på, med Co2 og det hele, ville jeg personlig gått for 4*54W, primært i form av rør som kan kobles inn og ut uavhengi av hverandre.
Du kan da balansere lysmengden, slik at du kan justere ned om du har valgt tregere planter enn du trodde
Med 4 rør, har du også en mye større mulighet til å trixe & mixe med rørene for å finne den sammensettingen som passer for akkurat karet ditt.
Takker for svar! etter mye om og men tror jeg at jeg har bestemt meg for 4 T5 rør

Takk igjen!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap