Belysning gjør vannet for varmt!(spot)

Har et lite kar oppå kjøkkenbenken som jeg har ordnet spotlight belysning til.

På spotlighten sitter det en pære som fulgte med(50W gu10)

Problemet er at lyset som kommer selvsagt er ganske varmt, og uheldigvis varmer opp vannet for mye. Lot det stå på et par timer istad, og varmet opp vannet på overflaten med 3 grader, så jeg skrudde de av fordi jeg ikke ville koke fisk.

Spørsmålet er: Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre for å hindre at det blir så mye varme? Vil helst beholde disse lampene. (som dere kan se på bildet, så er flytting av lampene ganske vanskelig så.)

Noen som har hatt dette problemer som vet om det løser seg med pærer med lavere effekt?

Hva med evt. LED lyspærer? Er litt bekymra for at de bare vil lyse hvitt ned i karet...

Håper på noen svar,
Bytt pærer du , får disse pærene i 20w og 35w også,

Mvh
Per
Du kan kjøpe dimmer og sette på ledningen, men det vil selvsagt ikke bare dempe varmen, men lyset også.

GU10 pærer med lavere watt enn 50 var jeg også på jakt etter, og ingen hadde det inne og ingen hadde eller noen gang hørt om noe lavere GU10 enn 35 w. Ingen! Jeg spurte overalt, butikk etter butikk. Og til mitt bruk ble også 35 W for hett, så jeg satte dimmer på ledningen.

Men, GU10 finnes med LED (mange små lyspunkter som avgir minimal varme, anbefales!) og det får du f.eks. i lampebutikker (vi kjøpte våre der, men de finnes nok å få tak i andre steder også). De gir godt lys.
Jeg har tatt bort varmekolben fra det akvariet jeg har mest lys til. Den er ikke nødvendig der. I tillegg må jeg av og til sette lokket på gløtt. Det fordamper mye mer vann da, men det hjelper ganske mye på å få ned temperaturen. Men har du eplesnegler i karet, er det definitivt ikke å anbefale. Da kommer du til å plukke snegler fra gulvet til evig tid
Varmekolben er termostat styrt så det hjelper fint lite og fjerne den.
Enten svakere pærer og/eller sette dekkglasset på lufting/fjerne det.
Med 100W halogenlys (som i seg selv ikke er egnet) rett over karet, vil det alltid bli en temperaturøkning i karet. Eneste løsningen, er å sørge for at den varme lufta fjernes mellom lampe og karet, ved hjelp av vifter.
Men det er vel neppe verken pent, eller spesielt kjekt å ha ett par vifter som står å durer mens lyset er på

Anbefaler at du enten kutter ut hele spott-opplegget (det finnes mange bedre alternativer, både med tanke på lyset, varmen og fargene i karet), eller skaffer dagslys-LEDpærer til holderne.

I GU10 får en blandt annet pærer i LED-dagslys med 12 dioder (0,5W), 24 dioder (0,9W) 32dioder (1,2W) og 48dioder (2,4W), med strålevidde på 20grader (ikke temp, men hvor bredt felt som lyset har effekt på).
En får de samme pærene med en bredere lysstråle også, om det er av interesse.

Faktisk leveres det slike LED-pærer også til vanlig E27-sokkel, helt opp i 16W (16W LED, det er mye lys det)
Her er en oversikt over pærene ett av firmaene jeg har brukt tidligere.
Med den type spot du har der vil du bestandig komme til å slite med vramen fordi halogen blir varmt. Uansett watt styrke. Eneste to mulighetene du har er å fjerne de og bruke rør, men siden du ville fortsette å bruke de har du bare igjen et alternativ, og det er å bruke LED pærer. tror dioder.no fører disse. Faren er jo at LED lyset blir for hvitt og "kunstig"..
nå fjernet dekkglasset helt for å teste litt. Men vet ikke hvor mye det vil ha å si siden det var ganske stor åpning i alle hjørner fra før, men vi får se. Ellers så skal jeg ned til lampebutikken i kveld og høre om hva de har å anbefale.

Har selv tenkt på dimmer til lysa, men vet ikke om varmen går ned mye da, eller om det blir slik at jeg må dimme såpass for å holde varmen unna at det nesten blir mørkt i karet:P

Regner med at du mente dimmer som du kobler i stikken, hvor kjøpte du den hen?
Bruk lysrørpære
Spandér på deg to 7W lysrørspærer med GU 10 sokkel til kr 98,- fra [URL=http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251517&_path=251882;251433;251138;251517]Claes Ohlson (art.nr. 36-1892)[/URL].
Jeg bruker denne (men med E14 sokkel) i spot'er over små, åpne akvarier (bl.a. 2 stk ca 10 cm over et 12 liters rekekar).
Gir liten varme og lys med OK farge og plantene vokser som bare det....
Var innom lampebutikken og tittet på LED spotter og sparerpærer i spotform, og syntes det var STOR forskjell på dem. Spotsparepærene lignet ganske mye på vanlig halogen lys men selvsagt ikke like kraftige. Varme var nesten ikke eksisterende med mindre man tok direkte på pæra heller.

Så det endte med to 7W fra clasern.

Legger ved et bilde så dere kan se hvordan det ble med de nye.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap