Optimale forhold for gibbiceps

Mitt første akvarium var en 50l som jeg kjøpte på impuls. Jeg ble veldig sjermert av en spesiell platy i butikken. Det ble til at jeg kjøpte 2platy hunn (Josefine og Trude) og en hann(Balder) og ca 10 neontetra.(det hører jo på en måte med til nybegynner akvarium)

Etter mye om og menn sa selgeren at jeg ville trenge en malle. "malle, ja..........." tenke jeg som ikke hadde peiling på akvariefisk. Så jeg sa at de fikk finne en som passet sammen med platy i en 50l. Den (mindre) smarte selgeren ambefalte så gibbiceps (!), siden den var "den beste mallen" som hun kallte det. Uvitende om denne mallen sine behov stolte jeg blindt på selgeren og invisterte i en slik.

Siden har Gibbiceps blitt rett og slett min store kjærlighet=) (Ville bare fortelle litt om mit første møte med denne fisken)

Spørsmålet mitt er så: Hvordan innreder jeg et akvarium optimalt for gibbien? Har nettopp invistert i et nytt akvarium som jeg har lyst til å dedikere til denne fisken. og hvor mange kan jeg ha i et kar?
Du bør jo først fortelle hvilken størrelse det er på dette nye akvariet.
Du er klar over hvor enormt store gibbiceps kan bli....? En halv meter.
or å gi gibben opptimale forhold så trenger du et vesentlig større karr. isse mallene vokser relativt fort til maller å være-så 50 L din er og blir altfor liten.

Men alle L maller liker karr med masse strømninger i, de er jo elvefisker-så jo mere strømninger du har i vannet jo bedre.
Jeg har såklart ikke gibbi i en 50l........... Jeg vet de trenger god gjennomstrømmning. Vet at de blir 50cm. Det jeg lurte på var innteding i karet. planter, røtter grus/sand ol...
Og akvariet er 400l=) vel 150langt. noen forslag mona?
Luzola
Og akvariet er 400l=) vel 150langt. noen forslag mona?

Du burde innrede det med tanke på hvordan den lever i naturen. Gibbien bør jo ha gjemmesteder, røtter og steiner samt sandsubtrat. Lag til en hule som den kan ha som sitt gjemmested i bakgrunnen, slik at den kan trekke seg tilbake der når den vil. Du vil nok ikke ha så mye planter der, da den relativt fort vil sørge for at du blir **gal** av at den river opp og skubber borti det du putter oppi av ting. Rota bør være en lang og stor en som gibbien kan gjemme seg bak vee behov.

Dette er kun et forslag til hvordan jeg ville ha gort det med ditt 400 l.
ok. takk. hittil har jeg ikke oplevd at den har flyttet på planter. men så er den ikke så stor. noen som vet hvor fort den vokser??

Luzo^^
Fisk vokser i takt med tilgangen på næring, tilgang på friskt vann, og tilgang på plassen de har å vokse på.

Om den finner tilstrekkelig med føde, er det ikke usannsynlig at den er 25-30cm neste vinter
Den roper da etter ett kar med anseelig mye mer vann, slik de fleste gibbier gjør.
Dette er ulempa med disse flotte fiskene, de har liksom ikke vett til å si fra på forhånd at de ville satt pris på at stua de ble omgjort til ett akvarie
Jeg har hatt min gibbi i ca et år og den var ikke stor når jeg kjøpte den. Jeg har et kar på 180 liter. Den har vokst seg 20 cm lang og i går var jeg på dyrebutikken og leverte den inn fordi den har vokst ut av karet mitt. Jeg så at den ikke fikk plass i hula si lenger og den hadde problemer med å komme seg fram i karet. så jeg hadde jo blitt glad i oskar som den heter så det var trist å gi den ifra seg men håper noen kjøper den som har mye større plass til den. Så den har ihvertfall vokst over 10 cm på et år.
Da jeg kjøpte gibbien min, var jeg meget klar over hvor stor den ble, og at den vokste raskt. Men jeg var ikke helt forberedt over hvor fort den faktisk vokser! Jeg antok at den ville vokse omtrent like raskt som en pleco, men der tok jeg feil. På under et år, har den nå nesten nådd igjen plecoen min i lengde, og plecoen min har jeg hatt i ganske mange år nå. Til sommeren er nok gibbien min den største fisken jeg eier. Men utrolig nok er gibbien min en skikkelig pingle i hodet. Den er veldig nervøs, og fyker avgårde for å gjemme seg så snart det ser snurten av meg utenfor akvariet. Det er ikke ofte jeg får sett monsteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap