Høydeforskjell mellom akvarium og pumpe

Hei.

Skal til å sette opp min første utvendige pumpe, Eheim 2226. I den forbindelse lurer jeg på om bunnen på pumpen kan stå i samme høyde som bunnen på akvariet? Toppen på pumpehuset blir da ca 5 cm under vannoverflaten.

Agersborg
Ingen problem.

Filteret kan gjerne stå på golvet under karet.
nja, mitt 2026 filter ble atskillig mer rolig etter at jeg glyttet det fra akvariebordet og ned på gulvet. det surklet og pumpet ut en del luft når det stod på benken. Les igjennom manualen, det står noe om høydeforskjell til akvariet der om jeg ikke husker helt feil
Er klar over at det kan være opptil 180 cm mellom bunnen på pumpen og vannstanden i akvariet. Det jeg lurer på er hvor liten avstanden kan være. Tar det for gitt av det ikke kan stå høyere enn akvariet.

Agersborg
E_Agersborg
Er klar over at det kan være opptil 180 cm mellom bunnen på pumpen og vannstanden i akvariet. Det jeg lurer på er hvor [I]liten[/I] avstanden kan være. Tar det for gitt av det ikke kan stå høyere enn akvariet. :-) Agersborg


Hei,

Som regel skal disse pumpene stå under bunnen på akvariet da de er avhengige
av vannfallet (hevert effekten) mellom akvarietoppen og pumpa. Dette er for at pumpa skal ikke bruke energi på suging av vannet, men istedenfor bruke energien på trykke vannet tilbake til akvariet.
Det er jo bare å prøve seg frem og når eventuelt vannsøylen blir merkbart redusert så er du for høyt oppe med pumpa. Husk å korte inn slangene tilsvarende.

MVH
Kenneth
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap