Dårlig sirkulasjon i vannoverflaten

Jeg har kjøpt et Juwel 110 liter som jeg har tanganyika ciklider i. Utstrømmeren på disse innebygde filtrene sitter lavt og jeg synes det er dårlig med bevegelse i overflaten. Har nå prøvd med en ekstern pumpe for å få ekstra oksygen, men syns den bråker og forstyrrer litt. Noen som har kjennskap til denne modellen og om det innebygde filteret er godt nok? Siden det er tanganyika er det lite planter og derfor lite O2 produksjon der.
juwelpumpe er ikke noe å skryte av. du kan jo fjerne pumpa og sette inn en annen. jeg har juwel selv men istedet for å fjerne pumpa, skifta jeg pumpehodet fra 400l/t til 1000l/t, det utgjorde en stor forskjell kan du si.
Sikkert teit spørsmål men går det an å fjerne hele den "boksen" hvor pumpa til juwel sitter?

Fant en annen luftutstrømmer så nå forstyrrer i alle fall ikke denne så fælt, gir vel bedre sirkulasjon men filtreringen blir jo ikke bedre.
jeg kan ikke noe om dette filteret personlig, men har hørt att mange har kritisert det, men vil bare si att jeg hørte fra en jeg vil påstå er ganske erfaren, att han brukte å modifisere disser filterne, og di da ble veldig brukbare.
Jeg har et 180-liters juwel-kar og synes originalpumpa her var alt for svak. Byttet først pumpehodet fra 500 til 1000 l/t, men syntes fortsatt den var for dårlig... Satte inn en ekstra liten pumpe for å øke bevegelsen i vannet, men ble ikke fornøyd før jeg til slutt tok ut det innvendige pumpehuset og bruker nå en ekstern pumpe. Er mye mer fornøyd nå!

Det innvendige pumpehuset er lett å fjerne, er bare festet med et par klatter silicon i bakveggen. Jeg brukte sagbladet til en baufil for å få løsnet det. var gjort på null komma nix, -smarteste jeg har gjort på lenge var å fjerne den stygge boksen
Det høres forlokkende ut å friste hele den teite boksen ja, synd jeg ikke var klar over det før akvariet var innredet og tatt i bruk. Jeg får leve med filteret som det er og ekstra luftutstrømmer og se hvordan det går. Så fiskene gjespa litt i dag var derfor jeg satte på den eksterne pumpa. Noen som vet ca. hva nytt pumpehode koster hvis jeg skal oppgradere?
fristende å fjerne skulle det vel stå... farlig å se tv og skrive samtidig
Dette pumpehodet følger iallefall med på rio 240 som jeg har, men jeg kasta dette filteret ut med en gang og solgte det.

Men om dette passer på ditt 110l vet jeg ikke.
Har mest lyst å bytte ut hele greia med nytt filter og skjære vekk boksen. Redd ny sterkere pumpe ikke vil gjøre allverdens? Noen som har prøvd og klart å skjære den bort uten å tømme hele akvariet? Skarp kniv?
Fjernet mitt i dag, begynte med avbiter da jeg ikke kom til med en tapetkniv. Til slutt tok forbannelsen meg og det ble riv og røsk, ut kom det.

Fiskene er vel i sjokktilstand, først fjerner jeg en stor rot og erstatter den med ei mindre ei, så flytter jeg rundt på plantene, og til slutt masse bråk i forbindelse med fjerning av den forb**** kassa.
Jeg brukte en metall spatel for sparkel til å fjerne pumpekassa.
Hehe ta det en dag jeg er litt småfrustrert da skjønner jeg Må få meg ny pumpe først så blir det brutal vold i akvariet Ser heldigvis ut som det hjelper med luftutstrømmeren - klarere vann og det ser ut som fiskene gjesper mindre og puster roligere.

Kan dette være grunnen til brunalgene jeg har fått også? Dette er artskar med minimalt med planter og bare neolamprologus brichardi i. Hadde også 2 ancistruser men den ene ble sporløst forsvunnet, har nok dødd og blitt spist opp - vanskelig å finne blant steinene, så innen jeg fikk tatt full leteaksjon var det søkk vekk. Kan være oksygenmangel som tok den trolig? Har hørt de trenger mye O2 i vannet?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap