Snegler som er blitt fraktet

Har nettopp motatt 4 snegler(gule eplesnegler). Vet at en av dem er døde. Men er det noe jeg kan gjøre for å se om de lever eller ikke? Har prøvd å ta borti det brune "lokket" for å se om de trekker seg inn.. Men ser nå at de ligger med "lokket" oppe når de ligger i vannet..

Håper at det er noen som kan hjelpe meg.

En enkel metode for å sjekke om en snegle er i live er å lukte på den
Døde snegler lukter grusomt.. Lukter den ikke noe spesielt, har den bare tatt seg en pause i påvente av bedre tider.
Hei
men er dette noe som kommer over tid? lukten allså
Regner med at lukten kommer av at sneglen råtner. Mulig det tar litt tid før prosessen begynner, hvor lang tid er jeg usikker på.. Tror likevel jeg hadde sett det an hvis sneglen ikke luktet vondt.
okei.. ja la den som jeg trodde var død i et glass. så får vi se.. for den trekker seg ikke inn, eller reagerer på at jeg rører den, er ikke det et tegn? eller er d bare at den er i dvale??.. de andre tre ligger bare der, og syns de reagerer litt. så jeg får gi dem tid.. har gledet meg så til dette^^..
Når jeg har mottatt eplesnegler pr post, forsikrer jeg meg om at alle er i live før jeg slipper dem ut i akvariet. Det gjør jeg ved å ta en halvliter akvarievann i et gjennomsiktig litersmål. Sneglene slippes uti der. Som oftest begynner de fleste å krabbe oppover sidene på litersmålet i løpet av minutter. Noen trenger lenger tid. Jeg lar dem være der noen timer (legg lokk på litersmålet...), legger kanskje et algebevokst planteblad nedi til dem, og så lar jeg dem være i fred. De som ikke er oppe og rundt innen neste dag, er døde.
Men som sagt, jeg har ikke opplevd at det tar særlig lang tid for dem å komme i gang når de får akvarievann på seg og får varmet seg opp litt. Husk at snegler er vekselvarme dyr, de har samme kroppstemperatur som omgivelsene. Jo lavere temperatur, jo langsommere går deres kroppsrytme og kroppsfunksjoner. Blir det ganske kaldt, kan de gå i dvale for lengre tid... eller dø. Dessverre.

En død snegle lukter så vanvittig vondt at du vil angre resten av dagen på at du stakk nesa borti for å sjekke....*urk*! Den stanken glemmer du aldri.
mona o
En død snegle lukter så vanvittig vondt at du vil angre resten av dagen på at du stakk nesa borti for å sjekke....*urk*! Den stanken glemmer du aldri.

Enig!

Snegler reagerer jo normalt med å trekke seg inn i skallet ved berøring, men tror jeg hadde gitt alle en sjanse slik som Mona O beskriver.
okei da gir jeg dem en sjanse tar dem ut og legger dem i et akvarium alene . takk for hjelpen folkens dere er noen knupper *hehe*
gode nyheter. 3 av 4 overlevde ferden. Gjorde som Mona sa, la dem i mitt 5,5l akvarium alene, og satte varme kolben nedi med litt gått med varme. Etter noen timer så var den første i gang, og var helt oppe i vannkanten. Nå har de tatt sin plass i akvariumet. Ska legge inn bilder senere.

Flotte dyr .
Synes 1 dag for å se om de er i live er litt lite.Dette avhenger av kulde og antall dager i transport
Norsk toll o.s.v tok pakken min i fjor sommer ,og det tok rundt 1 uke før jeg fikk pakken .
Med så lang tid i en liten eske,det tar på sneglene ,og de brukte rundt 3 dager på å komme tilbake fra sin "dvale" eller koma.Alle overlevde heldigvis.

Men er skallet knust ved ankomst,overlever de ikke..
okei..
ja den siste har jeg enda i 5,5l akvariumet mitt. Bare for sikkerhetsskyld. Men den ligger med kroppen ute a skjellet, å den trekker seg ikke tilbake når jeg rører ved den.
Ligger den med kroppen ute,så er den nok dessverre død.
luktet på den i dag og det var ikke akkurat den beste lukten for å si det sånn.. så det prosjektet er avsluttet. De andre tre er i fin fin form nå. Så nå nyter jeg bare synet av dem.
er ingen ekspert men har hørt det at sneiler kan ligge i ro opp til en uke. men men
odin andersen
er ingen ekspert men har hørt det at sneiler kan ligge i ro opp til en uke. men men

joda er sant d. men når sneilen ligger ute av skallett og har begynt å råtne, så er det desverre ikke noe håp lenger:/. Har nok gitt den lengre tid vis utgangspunktet har vært anerledes.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap