Igangkjøring nytt filter

Har Juwel 240 ltr med det innebygde filteret godt igang (i drift 1 år). Nå har jeg imidlertid kjøpt og installert et Tetratec EX 1200. Tetra'n har vært igang 3 dager. Hvor lenge bør disse kjøres samtidig, ettersom jeg ønsker kun å bruke Tetratec'en fremover? Hvilken utblåsning bør jeg bruke, synes den som ble levert med Tetrafilteret er vanskelig å montere bra, da Juwelakvariet har innvendig dekorvegg ?
Minst 14dager, helst lengre.

Utblåset som følger med (strålerør) er noe jeg selv ville brukt. Om det blir konflikt med bakgrunnen, ville jeg heller tilpasset bakgrunnen litt, det vil uansett ikke vises i karet
Dersom du flytter over alt filtermaterialet fra det gamle filteret og over i tetra-tec'en, kan du hive ut det gamle med en gang. Poenget er at det må være en god nok filterbakteriekultur i det nye filteret FØR du kan fjerne det gamle, og det får du ved å overflytte filtermaterialet.
Klipp opp blåsvampene i Juwelfilteret og fordel dem rundt i filtermaterialet til TetraTec'en. Det vil føre til at du kanskje ikke får plass til absolutt alt det medfølgende TetraTec-filtermaterialet, men det gjør ingenting til å begynne med. Det som blir til overs av TetraTec-filtermedie, sparer du til senere:

Etterhvert som ukene går, kan du plukke ut litt og litt av det oppklipte filtermaterialet du la i. Bare ta vekk noen få biter av gangen, og erstatt det med stadig mer av det TetraTec-mediet du fikk til overs.

På denne måten kickstarter du det nye filteret ditt og får det i gang med det samme, og får til en smidig overgang ved å gradvis fjerne det gamle filtermaterialet.

Det tar 33-35 dager å få i gang en nitritteffektiv bakteriekultur, og 6 ganger lenger tid å få et som tåler en støyt og takler svingninger i forurensningen uten å bikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap