Bør jeg bytte pumpesettet til juwel lido 120 l i noe større?

Hei!
Jeg har akkurat kjøpt et 120 liters Lido kar brukt. I karet fulgte det med et standard innvendig filter fra Juwel, med 600 l/t gjennomstrømming. Jeg har en følelse av at jeg burde bytte pumpehodet til et litt kraftigere, men er usikker på hvor stort.
Har sjekka på Webzoo, og ser at alternativene hvis jeg skal oppgradere er på 1000 l/t og 1500 l/t. Er 1000 l/t nok?

I karet kommer det til å gå neontetra og kirsebærreker. Er redd for at 1500 l/t vil blåse de i fillebiter.. Kanskje 1000 l/t også er for kraftig? Burde jeg rett og slett holde meg til 600 l/t som allerede er i karet?

Som dere skjønner, så er jeg veldig usikker.. Første gang jeg har kjøpt Juwel kar, og vil gjerne gjøre det riktig. Spesielt med tanke på at jeg ikke skal ha karet selv, men gi det bort i innflytningspresang til min enda mer uerfarne søster.

Ble rimelig mange spørsmål her nå, men oppsummerer:

Bør jeg bytte ut pumpehodet, eller er det nok med 600 l/t?

Kan jo legge til at de jeg kjøpte det av, sa at det hadde fungert greit med det pumpehodet som satt i...

Takknemlig for alle svar!!

Vennlig hilsen Supersiv.
Kanskje ikke helt det svaret du vil ha, men jeg ville personlig bytta både pumpa og filteret
Kirsebærrekene kommer nok til å slite litt med dette filteret, spesielt om\ når de finner ut at de ønsker å være flere.

Beholder du filteret, ville jeg bytta ut pumpehodet med det på 1000L\t.
Plussmedlem
Har ikke Lido, men bl.a. et Trigon 190 hjørnekar. Fjernet ikke det originale filteret p.g.a. at ikke synes der det står i hjørnet allikevel.

Her fulgte det også med 600 l/t pumpehode. Jeg har byttet dette med 1500 l/t. I tillegg kjører jeg et Eheim 2026 i dette karet. Så sirkulasjonen er god.

Din Lido klarer seg sikkert, som Frank sier, med 1000 l/t.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap