- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Skifter reker "skall"??
Skifter reker "skall"??
Postet 09.02.08 kl 17:11
Postet 09.02.08 kl 17:17
Alle skalldyr bytter skall, siden dette ikke vokser.
Som Wikdal sier, la skallet ligge, dette blir spist, og er med på å sørge for at det nye skallet blir skikkelig sterkt.
En del reker (og andre skalldyr) er noe sårbare etter skallskifte, siden det nye er temmelig tynt.
PS: Reke-lik bør en fjerne. Disse vises normalt godt, får ofte samme farge\ temmelig lik farge som rekene vi har på skiva
Som Wikdal sier, la skallet ligge, dette blir spist, og er med på å sørge for at det nye skallet blir skikkelig sterkt.
En del reker (og andre skalldyr) er noe sårbare etter skallskifte, siden det nye er temmelig tynt.
PS: Reke-lik bør en fjerne. Disse vises normalt godt, får ofte samme farge\ temmelig lik farge som rekene vi har på skiva
Postet 09.02.08 kl 17:25
Postet 09.02.08 kl 18:05
Postet 09.02.08 kl 18:10
Postet 09.02.08 kl 19:18
Postet 09.02.08 kl 19:21
Dette er veldig fasinerende.
Jeg arver 3 viftereker fra naboen, og like etter at de flyttet hit skiftet alle 3 skall med få dagers mellomrom.
(Regner med det feks var mer mat/ annet vann som økte vokseraten deres samtidig).
Selvsagt skvatt jeg til, og måtte studere etter de for å se alle 3 i live.
Men skallene var perfekte... selv de små viftearmene var skiftet
Jeg tenker forresten på skallbytter som sunnhetstegn, at rekene vokser og trives. Vet ikke om det nødvendigvis betyr det da..?
Postet 09.02.08 kl 19:29
Siden skallbyttet er relatert til for trange "klær", er dette noe jeg selv oppfatter akkurat som deg.MC DarupJeg tenker forresten på skallbytter som sunnhetstegn, at rekene vokser og trives. Vet ikke om det nødvendigvis betyr det da..?
Trives ikke rekene, eter de gjerne mindre, og da blir veksten deretter
Postet 09.02.08 kl 19:56
Postet 09.02.08 kl 22:33