Kampfisk og neontetra = ikke bra kombinasjon..

Moren min har overtatt min 20 liter med en kampfisk. men hun ville så gjerne ha flere fisk, så selv om jeg rådet henne til å la være (kampfisken er rimelig agressiv og karet er lite...) så kjøpte hun 5 små neontetra og 2 små SAE. Det tok ca en time så kom en ganske frustrert mor inn og ba meg hente neontetraene fordi kampfisken svømte fornøyd rundt med et blått og rødt bytte i munnen. Mens jeg fanget opp de andre gumlet han fisken i seg hel...

Moren min er klar over at når fiskene blir større vil de måtte flytte til mitt kar, men spørsmålet er: Han spiste neontetraen så resten fikk komme inn til meg med en gang. Jeg tviler på at han vil klare å spise SAE'ne, men er det fare for at disse vil nappe på han, selv i så ung alder? Eller vil kampfisken klare å skade dem? De er ca 4-5 cm.
Hei

Jeg har 5 kardinaler og 1 otto sammen med min kampfisk og det går kjempebra. Var de veldig små de tetraene?
Jeg tror det kommer litt an på personligheten til kampfisken også. Kampfisk er så forskjellige. Jeg har hatt alt fra skikkelige pingler, til morderiske tøffinger. Noen lar seg nappe i av andre, noen spiser det de greier å stappe inn i kjeften (og gjerne litt mer). Jeg har opplevd kampfisk som har spist kardinaltetra. Fisken var helt klart for stor til å stappe inn i kjeften, men den ble myrdet og spist bit for bit. Og om fisken ikke greier å drepe samboerne, kan den likevel lage såpass mye stress for de andre at det skaper mistrivsel.

Uansett vil jeg ikke hatt noe annet enn én fisk i 20 liter. Til det er karet for lite. Så verken SAE eller neotetra har noe i en 20-liter å gjøre, selv om kampfisken skulle holde seg unna dem.
Nei, som sagt så frarådet jeg moren min å kjøpe flere fisk, men hun hørte ikke så det er ikke så mye jeg får gjort med det. Foreøpig ser de gjenværende friske og fine ut i alle fall..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap