Malawi som dør

Jeg har de siste par ukene mistet 4 fisk fra mitt 720L malawikar, stort sett uten noen form for symptomer. Det eneste som skjer er at fiskene har sluttet å ta til seg mat, og begynt å sture litt, men ellers ingen fysiske tegn. Etter noen dager, kanskje en uke, er det game over.

Min første tanke var bukvannsott, men har ikke observert noen av de tre kjennetegnene. Noen som har noen innspill?

Har målt pH, GH, KH, NO2, NO3 og NH4, og den eneste testen som gav litt utslag var NO3. Tok et stort vannbytte på onsdag som følge av det, men mistet nok en fisk i dag.

Akvariet har vært i drift i over ett år uten noen problemer, men jeg flyttet for halvannen måned siden. Vannkvaliteten på drikkevannet her skal være meget bra, da vannverket vi får vann fra er underlagt strenge krav, da de også leverer til et stort fiskemottak her jeg bor. Har ikke fått dette bekreftet, men noen "locals" mente på at vannet er osmoserenset.
Fisk kan gjerne daue av bukvannsott, uten at en ser de mer langtkomne symptomene. Men det ville vært litt rart, om i alle fall ikke en av disse utviklet mer tydelige symptomer enn bare spisevegring

Jeg mistenker at det er noe med vannet i den nye boligen. Du har ikke testet vannet for kobberinnhold?
Selv ville jeg forsøkt med aquasafe, samt enkle grep for å hindre eventuell kobbertilførsel.
Enkle grep er rett å slett å la vannet renne et par minutter før du tapper i karet, og styrer unna beredervann.
Selv mellomlagrer jeg vannet, for å være på den sikre siden (100L vanntønner får du kjøpt i alle fall på Sortland, hos Vått & Rått på storsenteret)

Tviler forresten på at det er RO vann dere har i springen. Dette er en temmelig kostbar prosess, og neppe noe som brukes til ett mindre antall husstander. Når det i tillegg er minst en bedrift som er storforbruker av vann, tviler jeg ennå sterkere på at dette er reelt
De fleste mer moderne renseannlegg, består av to trinn eller ner, ett der en fjerner partikler, ett der vannet bestråles med UV-C for å drepe mikroorganismer, og ofte ett for å endre vannets kvalitet slik at en hindrer tæring på rørene.
Det er ikke uvanlig at trinn en og tre er slått sammen, med f.eks ett marmorfilter.
Har ikke testet for kobber, men huset er 23 år gammelt, så jeg tviler for at det skal være problemet. Men burde kanskje testet allikevel. Har kun brukt temperert vann i karet en eneste gang, og det var på det siste byttet, siden jeg tok ut 30-40%. Forøvrig har jeg selv smakt på det tempererte vannet her, og det har faktisk ingen antydning til usmak, slik jeg er vant til fra andre steder jeg har bodd.

Når det gjelder vannverket, så skal jeg ta kontakt med dem til uka for å få klarhet i hva som gjøres med vannet. Goft mulig det ikke er snakk om RO, men vannverket leverer vel vann til ca 100 boliger, så det er vel ikke helt usannsylig.

Når det gjelder symptomer, så var det kanskje små antydninger til bukvannsott på det siste tilfellet, men det er bare ut i fra det jeg har lest på nettet. Fisken var lett oppblåst over buken, men ikke i nærheten av så mye at skjellene struttet. I tillegg var avføringen merkelig. Vanskelig å si om det var "sytrådbæsj", for den var veldig kort. Men: Avføringen var helt transparent, noe jeg ikke har sett før.

Vil det ha noe for seg å kjøre en kur med Flubenol 15? Eller skal jeg vente til mandag/tirsdag, når jeg får eSHa 2000 i posten, og kjøre en kur med dette?
Det skader ikke å kjøre en kur med flubenol, men hvorvidt det er nyttig, er jeg sterkt i tvil om.
Medisinen er jo for å ta en del parasitter, og det er så langt jeg ser ikke noen indikasjon på at det er parasitter på fiskene.

Da har jeg vært i kontakt med vannverket her, og fått ut følgende informasjon:

Vannet felles over jernklorid, så filtreres det gjennom marmor, også kjøres det gjennom UV-filter. Det benyttes ingen form for klor i vannet ved vanlig drift.

Dermed er det vel rimelig å si at vannet fra krana ikke er årsaken?
Vannet blir med andre ord filtrert ganske likt som deg jeg mistenkte.
Jernklorid, det var imidlertid noe jeg ikke var forberedt på at ble brukt (brukes for å minske fargingen av vannet). Dette er mer brukt i andre enden av rensinga, altså på kloakk-siden
Jernklorid, eller FeCl3, er til en vis grad vannløselig, og spaltbar. Dette betyr, at du kan oppleve at jerninnholdet i karet kan øke bittelitt (det er jo skjelden en ulempe). Ulempen ligger i at dette er at noe klorid vil frigjøres.
Nå er ikke malawier de som er mest sensitive for klorider, og jeg tviler sterkt på at klor er grunnen til at det er noen som velger å avgå med døden.

Vannet inn til deg, bør derfor være trygt.
Men jeg tenker fremdeles på om det kan være ting i det interne rørsystemet i huset som lager krøll&bøll.
At huset er 23 år gammelt, tilsier vel at det er brukt en del kobber-rør. Disse burde nå ha en film på innsiden som er mer enn tilstrekkelig tykk, til å hindre at kobber frigjøres til vannet.

Lei nøtt denne her, med andre ord
Ut i fra det jeg finner av info på nettet er det faktisk ikke uvanlig å bruke kjemikalsk felling (i dette tilfellet med jernklorid) i renseprosessen på steder med mye humus i vannkilden. Det som ikke har vært omtalt i noen av de dokumentene jeg har skummet gjennom har vært hvilke effekter jernklorid har på vannet, så ditt inspill her er nyttig.

Nå er jeg svært lite erfaren på området sykdom på fisk, så det jeg lurer på om flyttinga kan ha forårsaket noe her. Fiskene ble flyttet fra 720L i leiligheta i Tromsø til 3 mindre kar her ute vi bor nå for snart to måneder siden. Flytta de over i 720L helt i begynnelsen av januar.
Da har det gått noen dager uten flere fisk med symptomer i 720-literen, men fikk uansett bestilt meg et par flasker med eSHa2000 for å være klar dersom det oppstår igjen.

For to dager siden merket jeg at den ene delfinen i 160-literen ikke ville spise mer, og at den var blitt litt mørkere i fargen. I går var situasjonen sterkt forverret - fisken var blitt mørke blå, og den hvilte seg på bunnen. Ut i fra mine erfaringer, så var den fisken kun timer unna døden, så jeg startet en kur med dobbel dose eSHa2000.

Ser i dag at den syke nå nesten har fått tilbake sin korrekte farge. Ser ut til at den "småhoster" litt, så jeg er temmelig sikker på at dette må være bukvansott. Dessuten er det vel stort sett den eneste sykdommen som er utbredt blant malawier (av de som bare oppstår plutselig). Matet svært lett, men den viser ennå ikke noen interesse. Hvor lang tid vil dette ta, dersom den blir frisk igjen?

Det jeg lurer litt på nå er om kombinasjonen av stress ifm. flytting, og eksperimentering med nytt for kan være triggeren her. Dvs. jeg begynte å gå fri for det vanlige foret, Ocean Nutrition Formula Two, så det ble ganske brått nye sorter, og bare enkelte dager med litt av det vanlige foret. Høres dette ut som en sannsynlig årsak til utbruddet?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap