Lar det seg gjøre å sette inn ekstra lysrør i et 240 liters juwelakvarium?

Hei
Jeg har som sagt et Juwelakvarium på 240 liter med stadard lysarmatur 2 38 watts lysrør og med reflektorer.
Tenkte jeg skulle spørre her om noen har erfaring med å montere 2 stk. lysrør til i dette. Er det plass, og lar det seg i hele tatt gjøre. Må man i så fall bytte ut de to som allerede er der?
Kan i så fall dette gjøres av en person helt uten teknisk innsikt:p (men med meget god veiledning/bruksanvisning). Til sist; hvor får man tak i det?

Blir kjempeglad for tips og innspill
Har ingen erfaring med dette, men ja - det kan du.

Karet er 120 bredt og alle armaturer på den størrelsen kan plasseres inn der. Hvorvidt de passer med de plastlokkene på toppen er tvilsomt, men det kan antakelig ordnes på et vis.

Webzoo selger f.eks. de orginale juwel armaturene og de passer jo garantert.

Selv vurderer jeg et dimbart Bresslein-armatur til mitt juwel rio 240 så fort pengeboka blir full nok. Kan ikke forstå annet enn at det må passe. Vil også tro at om man kjøper andre produsenter enn juwel, så bruker de standard lengder på lysstoffrørene, noe som gir oss større valgmuligheter?


edit: ser nå at jeg skrev at alle 120cm - armaturer passer inn. Nå skal jeg ikke skryte på meg å ha oversikt over absolutt alle armatur som er produsert, så jeg må moderere akkurat det utsagnet litt. De fleste armaturer på den størrelsen vil nok passe, men dobbeltsjekk før du bestiller. Sånn!
Tusen takk for svar Er det bare å lime/skrue den på og så sette i stikkontakten, eller vet du om det følger med bruksanvisning for mer avansert montering ?
Panduro
Tusen takk for svar:-) Er det bare å lime/skrue den på og så sette i stikkontakten, eller vet du om det følger med bruksanvisning for mer avansert montering ?

Jeg vet ikke, men det ville forundre meg mye om armaturet er annerledes enn det du allerede har. Om du kjøper juwel, så får du helt sikkert et kliss likt et, og det er jo løst og legges bare oppå rammen. Kan hende at du må skru på disse "vingene" som støtter seg oppå rammen, men det bør være greit å få til.

Husk bare å bestille lysrør i samme slengen.
Sikkert ett kjempedumt spørsmål, men som tidligere nevnt i tråden er jeg totalt fri for teknisk innsikt og pratisk sans:p; må man da ta bort "vingene", eller noen av dem. Kan ikke skjønne at det kan bli plass til mer enn en av dem:-s
Det er flere måter å løse dette på. Mange velger å sette inn rene innbyggingssett, med å skruve disse til "vingene". Vingene bør da avstives, her brukes det gjerne vanlige gardinskinner. Billige og holdbare som bare tusan

Andre velger å enten erstatte den originale "lyslisten" med noe som er bedre. Her vil det være snakk om T5 på 54W (breßlein) for de fleste. Dette armaturet med festene er 123cm, så det går på det berømmelige håret (festene kan fjernes\ snus).
Slike armaturer finnes med både 2 og 3*54W.
2*54W er nok for de fleste av oss (tilsvarer ca 160W T8-belysning, og gir da 0,66 W pr liter vann).

Disse armaturene er ikke uten videre komplitable med de vingene karet leveres med, men det er ikke akkurat verdens vanskeligste sak å få kappet til en egnet plate

Om du velger innbyggingssett, kan du selvsagt velge mellom å sette inn 40W mer lys, 2*40W mer lys (blir litt trang da, men som en kompis sa en gang; all klaring er god klaring. Og er det ikke klaring, er det kjekt å ha en støtfanger til å ta seg av problemet. Dette etter å ha kjørt i ræva på farens bil, med moras bil :p)
Frank Angell
Om du velger innbyggingssett, kan du selvsagt velge mellom å sette inn 40W mer lys, 2*40W mer lys (blir litt trang da, men som en kompis sa en gang; all klaring er god klaring. Og er det ikke klaring, er det kjekt å ha en støtfanger til å ta seg av problemet. Dette etter å ha kjørt i ræva på farens bil, med moras bil :p)


Synes kompisen din hadde helt rett jeg;D

Uansett løsning jeg velger så blir jeg nødt til å ta av hele armaturet ved vannskifter da?
Når det gjelder pris så blir det vel ikke så veldig stor forskjell. Hvis man går for den andre løsningen med nytt "topplokk"; går det da an å bruke en finnèrplate, er de sterke nok? Vil tru at de "ruver" litt mindre og er også lettere å håndtere enn sponplatene f.eks.Hva må jeg i så fall behandle den med? Holder det med maling/lakk? Den siste løsningen er kanskje også den mest lettvinte, og gjør at man fremdeles har bare to lysrør å forholde seg til i motsetning til det første alternativet med fire. Til slutt så vil det siste alternativet gi mere lys enn det første.
Jeg tror egentlig det andre alternativet frister mest

Tusen takk for mange gode råd
Om du fester ett ekstra rør på den bakre vingen, er det bare å vippe denne opp som normalt, og skyve resten bak når du skal dykke i karet. Er jo mulig å slå av lyset, om du er en av mange som mistrives med å jobbe i for sterkt lys.
Om du har ett ekstra rør også på fremre lokk, er det jo også bare å vippe opp, så er jo karet klart til å jobbes i.

Om hele lys-opplegget byttes ut, ville jeg selv gått for en plate i metall. Mye tynnere og mer holdbart enn treverk. Prisen trenger slett ikke å bli alt for mye dyrere heller.
Spon er temmelig uegnet, dette vil stort sett slå seg så det buler i som ett bølgeblikk-tak, uansett hva en behandler det med.
Finer er litt bedre, men også denne er lei å få tett nok.
De beste platene uteom metall, er MDF. Disse bør også forselges, men tåler i utgangspunktet mye mer enn de andre typene her.

Selv er det kun en ting jeg bruker til slik forsegling; Mapecoat DV epoxy.
Om en regner denne, og sort maling til toppen inn i prisen på plata, ser jeg ikke bort i fra at en eluminiumsplate hadde blitt billigere.
Tusen takk for svar og tips
Har i dag vært og undersøkt litt priser og forskjellig i dyrebutikken i nærheten. De hadde der de originale Juwelarmaturene (T5) med 2 54w lysrør til 1300,- ( prisen var uten lysrør selvfølgelig). Disse var det bare å feste på og sette i stikkontakten. Jeg kunne også bare bruke de reflektorene jeg hadde fra før bare med nye klips. De andre T5-armaturene ble endel dyrere. Dette hadde så klart vært både den enkleste og rimeligste løsningen. Ulempen er jo at man antagelig bare kan bruke Juwels egne lysrør? Det jeg lurer litt på er om disse (Juwellysrørene) er like bra som andre lysrør? Hvilke av dem vil dere anbefale?
Vil dette bli vesentlig bedre enn med den T8-løsningen jeg har i dag (2*38w)?
Jeg vet man kan få de rimeligere på nettet men det er jo kjekt å ha en dyrebutikk i nærheten også

Kjempeglad for tips
Bumper denne (vet jeg er en masekopp:p)
Noen som har erfaring med eller en formening om disse T5-armaturene til Juwel?( Det er disse Joakim har linket til lengre opp på siden.) Er man nødt til å bruke kun Juwel lysrør i disse, eller går det også an å bruke andre?
Hvilke av Juwels lysrør vil dere i såfall anbefale?

Kjempeglad for svar

Man er nok låst til Juwel sine rør med Juwel sine T5-armatur. Har ikke hørt noen produsenter som ennå har tatt seg bryet med å etterligne størrelsene til Juwel.

Har ikke stor kjennskap til rørene, ut over det rent teoretiske.
Her er en tråd der jeg har fortalt om det som er tilgjengelig av informasjon om Juwel-rørene.

Selv ville jeg uten tvil heller valgt Breßlein sitt innbyggingssett på 2*54W, siden dette både er billigere, og at man står 100% fritt til å velge rør.
Kan nevne at dette også finnes i 3*54W, men dette kan jeg ikke minnes å ha sett i norske butikker (vel, sitter da heller ikke å pugger vareutvalget til alle butikkene )
Var borti en tråd på ett utenlands forum for en tid siden, der eieren av juwel-karet rett å slett tok bajonettsaga fatt, og kappet løs den biten av det gamle armaturet som er synlig, og holder "vingene" på plass.
Dette kan garantert gjøres med annet verktøy, f.eks ei håndsag, selv om det krever litt mer tid og energi.
En kan jo også få laget seg ett nytt lokk, er ikke noen svær greie det heller.

Når det gjelder lysutbyttet, er jeg litt usikker på om Juwel har like effektive rør som andre T5-rør.
Om de har det, vil 2*54W på grunn av den høyere effektiviteten pr W, tilsvare ca 160W til karet ditt. Dette gir da 0,66666osv W pr liter vann, og er da tilstrekkelig til det meste av planter.
Med såpass lysmengde, ville jeg selv da brukt en skikkelig plantenæring, og primært også Co2.
Tusen takk for stor hjelpsomhet nok engang

Frank Angell
Man er nok låst til Juwel sine rør med Juwel sine T5-armatur. Har ikke hørt noen produsenter som ennå har tatt seg bryet med å etterligne størrelsene til Juwel.


Det er dette som gjør meg litt skeptisk til å velge T5-armatur fra Juwel. Det hadde nok vært greit å kunne velge lysrør helt fritt ja. Jeg syntes heller ikke utvalget av lysrør fra de så særlig stort ut, men mulig man kunnet finne noen som var ok?..
Jeg må visst ta en liten tenkepause for å finne ut litt hvordan jeg skal klare å få ordnet et nytt topplokk med mine høyst fraværende praktiske evner og min minst like fraværende tekniske innsikt:P
Å øke mengden med plantenæring skal jeg nok greie, men CO2-anlegg blir nok litt for avansert, tror jeg:s


Tror jeg ville målt og dobbelmålt før jeg kjøpte et sett som går på håret. Har selv en Juwel Rio 240 og prøvde med arcadia innbygningssett som etter sigende skal bli 117cm med rør og holder. Det gikk ikke. Og selv om det bare var en 2-3 mm som skulle til så er de rørene veldig lite bøyelige. Endte med å bygge en top i mdf som gikk inn i sporene til juweltoppen og som hadde tilsvarende spor som toppen slik at lokket passet i.
Ja det ser ut som det blir det som bir løsningen her også; å bygge ny topp.
Kanskje du kan legge inn bilde her og med mer detaljert arbeidsbekrivelse?
Det hadde virkelig vært supert
(Men det er nok fryktelig frekt av meg å spørre:s)
Hvilke rør er det du ikke fikk plass til, bror?
54W med koblinger skal som du sier, bli rett over 118cm (118,2). Karet er jo 121cm, og selv om "veggene" øverst på karet sikkert bygger ut 15-18mm, skulle det jo være mer enn tilstrekkelig plass (på det berømmelige håret)

Kan det være at karet ditt er av en litt eldre modell, med litt andre mål?


Her er en artikkel Bjarne har laget. Dette armaturet er etter min mening, den beste løsningen, både rent estetisk, og funksjonelt.
Bruker modellen med en del varianter\ vrier selv, og kunne ikke vært mer happy
Tusen takk for link. Har nå tatt innvendig mål av mitt akvarium og det var iallefall på 118,3cm; det skulle vel da egentlig gå sånn akkurat
Tror karet mitt er ca 3-4 år. det er ca 1177mm innvendig. Har dessverre ikke noen tegninger og toppen selv gikk på fyllinga for estetikkens skyld. Det ble rett og slett for klumpete på toppen selv om den bare bygde 5 cm.

For å få den til å passe brukte jeg overfres og freste motsatt spor som den som er på toppen av akvariet på bunnen og samme spor på toppen. Skal se om jeg ikke har igjen en bit som ble sagd feil vei i hjørenen. Føyde den sammen med metallvinkler og lim i hjørnene etter å ha skrå skjært alle bitene 45grader. Egentlig en ganske enkel operasjon etter jeg fant ut hvordan jeg skulle frese. Freste også ut spor for lysholderne så de fikk plass.

-H
Jeg fant jeg fant
her er en liten skisse jeg lagde før jeg startet på jobben. sporet på toppen er ikke med her
Jeg fant jeg fant 2
Var en tur i boden og fant biten som er kuttet 90 grader feil. Her ser du i allefall profillen.
Tusen hjertlig takk. Dette var kjempesnilt Får man kjøpt slike MDF-plater på vanlige byggvarehus?
En annen ting jeg lurer på, det ser ut som du har satt inn T5-armatur fra Juwel (fra akvariene i profilen din), er det i det samme karet som du hadde denne toppen? Kan jeg også spørre hvilken erfaring du har gjort med Juwel kontra arkadia når det gjelder lysrør/plantevekst mm.?
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap